Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Zoom H2 som usb-mikrofon samtidigt som vanligt ljudkort?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vill använda min H2 som usb-mikrofon i Cubase (SX3) men jag får det inte riktigt att fungera. Problemet är att jag måste välja mellan H2 och mitt m-audio-kort som ljudkort, jag kan alltså inte få båda två samtidigt.

I Device Setup-menyn har jag det inställt på M-Audio Delta ASIO, då kan jag välja alla m-audio-kortets in- och utgångar i VST connections. Om jag ändrar ASIO-drivern till ASIO DirectX Full Duplex så kan jag välja H2:ans ingångar i VST connections men ingenting annat.

Det måste väl gå att använda Zoomen som mikrofon samtidigt som man kör m-audio-kortet som huvudsakligt ljudkort?

Inte helt självklart.. jag testade bara som hastigast (h4) och fick det inte heller att funka. Det kanske är så att i så fall måste programmet acceptera fler ljudkort... typ Sonar?

  • Medlem
  • 2008-08-27 09:58

Kändes mer som ett Cubase-problem än problem med mikrofonen, så jag flyttade tråden. Säg till om det blev fel så flyttar jag tillbaka eller till annat ställe.

Det är visserligen bra tänkt jgb, men jag har samma problem i Live så det var därför det kändes mer generellt än bara Cubase.

Kör aggregate device bara, annars? Eller nej ni kanske kör windows.. ;P

Ja DirectX då får man anta att det handlar om windows, men shysst tips jag kör ju bägge, måste testa det där! Som sagt, det var nog i Live jag testade också.

I grunden handlar det väl om att ha flera audiointerface. Då borde ju någon här veta hur man ska göra eftersom det väl inte är helt ovanligt att köra mer än ett ljudkort.

  • Medlem
  • 2008-08-27 12:43

Ok, flyttade tråden igen. Bättre såhär? Satte även en lite mer förklarande rubrik på den.

Tack.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-27 13:23

Tror inte det går på nåt enkelt sätt, windows hantering av flera ljudkort är inte lika smidig som OSX core audio. De flesta musikprogram kan bara hantera ett ljudkort in.

Det som kanske skulle gå är om du slängde in JACK, det finns väl i en windowsversion nu. Är inte helt säker hur det klarar latency och sånt i windows dock. Där bör du iaf kunna köra JACK som ljudinterface i cubase, och routa båda ljudkorten via det.

Ja, frågan är intressant, visste som sagt inte om det där med aggregate device (mac) det måste testas.. men annars, nej att köra med multipla audio devices i samma program är inget man bara gör generellt. Bara ett fåtal program (typ Sonar som sagt) supportar det. Protools kan det ju men då är det deras egen mjukvara och egna interface, går inte med m-powered vad jag vet.

Det ringer en liten klocka i bakhuvet om att kunna använda Asio4All för sånt här, kolla upp det.

Edit: Läsning om ämnet i allmänhet: Using Multiple Audio Interfaces Together

Hejja Sonar!!

1
Bevaka tråden