Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur lagar man en trasig RAID-uppsättning?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har två hårddiskar framför mig, den ena är en Iomega Ultramax 1 TB och den andra en LaCie 500 GB.

Båda är concatenaded, dvs två diskar har blivit 1.

Ultramaxen dyker inte längre upp på skrivbordet, datorn vill formatera den. Diskwarrior är nu inne på sin tredje timme i sitt "Searching entire disk in final rescue attempt"...
Jag har testat diskarna i ett annat chassi och får samma fel, det har alltså hänt nåt med disken/arna.

LaCie-disken har strömaggregatet gått på. Diskarna som sitter i är IDE, och jag har inget IDE-RAID-chassi att prova med.

Hur lagar man egentligen en sabbad RAID-disk? Är det superviktigt att det är samma kontrollerkort (dvs chassi och leverantör) eller kan man sätta diskarna i vilken RAID-enhet som helst?
Anta att den ena disken funkar, kan man ta fram information från *den* då? Eller gör uppsättningen att båda diskarna är bye west?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-08-25 23:10

Concatenated har ingen säkerhet alls, går ena disken sönder så är allt borta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-25 23:24

Är diskarna trasiga är Diskwarrior inte bara verkningslöst utan skadar disken och dina chanser att få ut saker! Sluta genast och lämna in hos ett proffs, tex Datarekonstruktion – återställer och återskapar förlorad data, Hårddiskkrasch, Data recovery, dataräddning.

Men som Mija säger, så är det antagligen kört.

Tack för det!

Då är bara frågan vad jag kan gör med LaCie-disken, som alltså inte har en trasig HD, utan trasigt chassi....?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-26 00:15
Ursprungligen av carlsson:

Tack för det!

Då är bara frågan vad jag kan gör med LaCie-disken, som alltså inte har en trasig HD, utan trasigt chassi....?

Trist svar att komma med bara.
Har du ingen kompis som har en sådan som han gärna låter dig öppna...?

  • Medlem
  • 2008-10-22 14:21
Ursprungligen av carlsson:

Tack för det!

Då är bara frågan vad jag kan gör med LaCie-disken, som alltså inte har en trasig HD, utan trasigt chassi....?

Köp en likadan, fungerande, begagnad. Rädda dina data och sälj den begagnade igen...med tur för samma pris...

Låter hemskt cyniskt men jag tror inte man lagar det här, man gråter bara.

Kommer själv köpa Drobo så fort råd finns.

  • Oregistrerad
  • 2008-08-26 22:52

Concatenated är inte RAID. Det är bara "diskar efter varandra", i en Array.

Som tur är så brukar Concatenated diskar lägga datat i ordning, dvs. den fyller första disken först, fortsätter med nästa osv. så det är mycket stor chans att du har datat kvar på dom diskarna som faktiskt inte gått sönder.

När du säger att du testat diskarna i ett annat chassi vad menar du då? Att du får samma fel beror säkert på att datorn saknar den disken/arna där du har ett trasigt nätagg. Då spelar det ingen roll var du sätter dom, osx kommer ändå se dom som icke fungerande.

Det bästa du kan göra är att se till att få ett nytt nätagg så alla diskarna får köra "tillsammans". Har du inte ett externt nätagg till din Laice? Jag har ett par laice saker (Hårddiskar, dvd-brännare etc.) Bor du i 08-land skulle du kunna få låna ett för o testa om det fungerar. Har du annan laice-pryl så lär nätagget fungera med det också. (om det är en rund kontakt med 4 pinnar).

Ge inte upp än, hd krasher tillhör livet och ökar bara pulsen något, bra för hjärtat

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-26 23:42

Hur vet man om man menar RAID0 eller "diskar efter varandra" när man säger concatenated? Jag har hört båda definitionerna. Iomega Ultramax lär ju vara raid0 (egen erfaranhet) så då är ju diskarna striped och då kan jag bara falla in i Mias och Ackes led.

Apropå vad Studiox sa, skrivs Raid0 diskar enligt 1 standard eller är det märkesspecifikt. Dvs, om en Raid0-uppsättning går sönder i ett kabinett, går det inte att stoppa in diskarna i en vanlig stationär dator och köra mjukvaruraid eller något liknande?

Bra sammanfattning i Studiox sista mening.

Tack för alla svar. Efter mycket om och men, och efter att ha kört Data Rescue några nätter, så är det mest räddat!

Mycket bra produkt som räddat mig (och mina kunder) flera gånger:
Mac Data Recovery Software, Mac Data Rescue, Digital Data Recovery Disk for Mac

1
Bevaka tråden