Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Brandvägg kan ej öppnas

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-08-25 10:30

Jag kommer inte in i "Brandvägg" i "Fildelning" under Systeminställningar. Först snurrar "badbollen" rätt länge, sedan ombeds jag starta om datorn på en massa språk. När jag sedan försöker igen kommer en skylt upp om att annan brandväggsprogramvara används i min dator. Jag vet inte vad det skulle vara. Hur hittar jag denna okända brandvägg? Jag har Tiger. Någon som vet?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-08-25 18:12
Ursprungligen av hafo:

Jag kommer inte in i "Brandvägg" i "Fildelning" under Systeminställningar. Först snurrar "badbollen" rätt länge, sedan ombeds jag starta om datorn på en massa språk. När jag sedan försöker igen kommer en skylt upp om att annan brandväggsprogramvara används i min dator. Jag vet inte vad det skulle vara. Hur hittar jag denna okända brandvägg? Jag har Tiger. Någon som vet?

Första tipset är väl att kolla vilka program du har installerat sen du senast kunde komma in i brandväggsinställningarna.
När du vet vilka det är, så kan du kolla om något av dessa program har någon form av brandväggsfunktion.

Det verkar som det finns något program i den datorn som hamnar i konflikt med de inbyggda brandväggsinställningarna och då kraschar brandväggsprogrammet när du försöker komma åt det. Det är därför som du får upp starta om-skylten på massa olika språk, den indikerar en krasch. (Ja Macar kan krascha, fast det är ovanligt).

Så det gäller att hitta det program som ställer till det för den inbyggda brandväggen.

I Verktygsmappen i Programmappen, så finns det ett program som heter Aktivitetskontroll. Kör igång det och se vilka processer/program som är igång samtidigt. Kanske något av dem har någon form av brandväggsfunktion?

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-08-26 22:10

Tack för svar - jag ska pröva Aktivitetskontroll. Jag har installerat "Little Snitch", tänkte att det var nåt strul där (?), men jag får se. Återkommer.

1
Bevaka tråden