Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rengöra tangentbord, skärm och resten

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu är det så att jag faktiskt inte gjort rent min MBPs tangentbord sen jag fick den i slutet på mars Jag vet, skandal (jag som annars brukar vara hur noggrann som helst vad gäller skötsel av sånt).
Dessutom är skärmen nästan alltid dammig, har gjort ren den en gång, men det blev inte så himla bra. Det syns visserligen inte när datorn är på (vilket är 24/7 förutom vid uppdateringar) men när jag släcker skärmen syns det ganska tydligt.
Förutom skärm och tangentbord är datorn väldigt ren men jag tänkte att man kunde tipsa om hur man gör rent resten av datorn också ifall detta behövs.

Nu till mina frågor/problem:
1. Hur ska jag på bästa och skonsammaste sätt göra rent tangentbordet? Ta ut batteriet och köra med fuktig fibertrasa och gnugga eller? Bara vatten eller nånting annat också?

2. Skärmen, hur fan får man den att inte suga åt sig damm direkt efter man torkat av den med fuktig trasa?

Har sökt- är ganska säker på att jag läst liknande trådar förut- men hittade faktiskt inte en enda tråd med rengöringstips. Tacksam för svar!

Tangenterna rengöres lämpligen med bomullsrondeller, lätt fuktade i isopropylalkohol. För att rengöra under tangenterna används lämpligen tryckluft på burk. Skärmen rengörs enklast med mikrofibertrasa. Undvik i största möjliga mån lösningsmedel på skärmen, det räcker oftast med några droppar vatten i trasan för att fläckarna ska släppa. Gnugga inte, ett löst handhavande är fullt tillräckligt.

Dammar du på regelbunden basis av skärmen med trasan slipper du damm efter våttorkning. (För egen del sker rengöring av skärmen en gång om dagen.) Hoppas det är svar på dina frågor!

Tack så mycket
Nu kommer följdfrågor
Ang. tangentbordet: bomullsrondeller, vad är det? Typ bollar av bomull eller mer som tops eller?
Isopropylalkohol, kan inte det vara skadligt för färgen på tangenterna?
Med tryckluften, kör man bara på lite hipp som happ eller? Det kan inte skada saker som finns under tangentbordet?

Bomullsrondeller är sådana man använder för att ta bort nagellack eller smink. Hör med närmsta grosshandlare! Alkoholens inverkan på tangenternas färg torde vara försumbar med tanke på att fettet från fingrarnas hud nöter plasten dagligen. Har du inte tryckluft på burk kan du ta en gammal madrasspump. Använd inte dammsugare eller något som kan ge upphov till onödig statisk elektricitet. Blås försiktigt och rengör inte mer än nödvändigt, dvs. inte ner i högtalargallret. Tänk först så ska det nog gå bra!

1
Bevaka tråden