Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur gör jag som ensam person bäst för att starta verksamhet?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska starta en webbutik och kommer börja erbjuda mina tjänster som kompositör och vill ju kunna ta emot pengarna vitt och gärna göra avdrag och sånt.

Vad har ni för tips till den som ensam ska hålla verksamhet?

Ska man starta företag? Enskild fima? Något annat?
Vad har ni i övrigt att säga om nystart?

Svaren är troligtvis intressanta för fler än mig, så skriv gärna av er!

Mitt tips: Bjud mig på öl och ställ frågor.

Att starta företag är relativt lätt, att driva företag är lite svårare men förstås inte alls oöverstigligt (jag tänker tex på skatter, bokföring, myndighetskrav som är ganska absurda i vissa fall).

Att starta finns det gott om webbsiter om, tex denna Starta företag - Bolagsverket som leder till denna https://www.foretagsregistrering.se/ Där kan du registera enskild firma och fylla i preldeklaration och registrera dig för moms mm. Registeringsavgiften är runt 800:- vill jag minnas. Denna bit är alltså inte svår.

Att göra de saker du vill gör sen, webbutik, webbsite mm, så finns det massor med svar på den frågan också, ingen av dem är svåra heller men "rätt lösning" beror på vad förutsättningarna är. Det finns gott om Open Source produkter här (CMS, Webshop) som är mycket bra och det finns massa resurser (gratis logotyper, gratis webbdesign bara för att nämna två) och det mesta annat du behöver är ganska billigt. Du behöver alltså inte gå till en bank med en affärsplan och likviditetsbudget för fem år framåt där varenda siffra är plockad ur luften bara för att pajasar i bankpjamas skall bli lugna och tro på dig när du "bevisar" att du inte behöver låna pengar, så därför får du göra det. Man kan starta företag på en mycket mindre budget, tusenlappar alltså och dessa kan man jobba ihop först och starta sen.

När det gäller att lära sig bokföring, skaffa kunder, driva företaget (lagar och regler) och hantera kunder, skaffa riskkapital, offertförfrågningar och säljteknik, skaffa lokal, distributionskanaler, logistikcenter, distributörer, bli återförsäljare av något, importera produkter, acceptera kreditkort, anställa, skapa nya tjänster och hitta målgrupp för dessa och en hoper andra saker finns det massor med resurser på nätet. Förslagsvis kan du fråga i forum som detta, eller skaffa ett litet kontaktnät med personer som kan mycket om mycket. Host host.

Har du kunder först så går allt det andra att lösa senare, har du inte kunder och har svårt att skaffa, tja då får man fundera lite och vara kreativ.

Det var lite osammanhängande tankar. Jag har lite länktips också till mina egna siter, men de kan vi ta sedan.

Tips: Läs detta inlägg (och resten av tråden) 99.se - Visa inlägg - 50.000kr för uppstart av egen firma - vad lägger du pengarna på?

Senast redigerat 2008-08-20 22:43

Tack så hemskt mycket, Taz! Underbart hjälpsam som vanligt

Nu har jag inte hunnit läsa igenom allt noga (har precis kommit till jobbet), men ska göra det under kvällen.

Men jag kan snabbt svara på att
1. Webshoppen, designen och hela lösningen fixar jag med ett par grymt kompetenta polare
2. Kapital behöver jag inte låna
3. Min svärfar är revisor och hjälper mig gärna med sådant
4. Allt kommer att drivas på fritiden (jag jobbar 70% i dagsläget) hemifrån

Dessutom är det som så att min morbror vill samarbeta med mig med webshoppen (mot procent utav vinsten såklart. Girighet känner inte av några släktband). Han är ägare och VD för ett stort företag i Helsingborg och har ett litet dotterbolag som han föreslog att vi kunde nyttja till att börja med, för att leasa eventuell utrustning, utnyttja hans revisor och sånt och för att slippa gå igenom allting igen. Men så samtidigt är min idé att jag (som trots allt är skaparen utav webshoppen och dessutom kompositörsverksamheten) ska driva något enkelt själv för att själv ha full kontroll av allt (främst var pengarna går), men även för att ha allt samlat. Ska jag erbjuda kompositionstjänster så måste jag ju ändå ha någon slags egen verksamhet....

Men jag ska som sagt läsa igenom ditt inlägg noga och så även dina länkar.

Tack återigen!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-08-22 12:24

Av ren nyfikenhet, vad väljer du för webshop? Har suttit och lekt lite med OSCommerce men är inte riktigt nöjd med resultatet.

Lycka till!

MvH Bylund

OS Commerce har några år på nacken och har inte utvecklats riktigt. Satsa på något annat. Jag kör med Joomla! + VirtueMart: Your free e-commerce solution. - Welcome...

Jag är inte säker på hur jag gör med webshoppen, men jag har programmerare (polare) som ska hjälpa mig att bygga upp en bra shop för en mindre summa. Så vi får se!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-25 10:10

Paypal finns ju alltid! Kanske inte helt perfekt men enkelt att komma igång och relativt billigt.

I dagsläget så kan man ju få väldans avancerade lösningar i stort sett gratis, så jag hoppas att dina kompisar utgår från en färdig lösning och anpassar den och inte börjar programmera en egen lösning från scratch. Nuförtiden så finns det ingen anledning att göra det, men programmerare tenderar att göra det i alla fall, just för att de kan programmera.

I kategorin e-commerce på denna site så kan du testa några sådana gratis lösningar och se vilken som passar dig: Home - OpenSourceCMS (Den jag nämnde VirtueMart är inte med där, men den har dock egen demo här + ett galleri över shoppar byggda i Virtuemart på samma sida: VirtueMart: Your free e-commerce solution. - VirtueMart Demo )

På min CMS-Demo-site så har jag även ett par lösningar till, en som heter Simple Caddy som är så enkel det går, det är bara ett liten varukorg, som man kan lägga saker i och det blir ett email till ägaren av shoppen. Du kan se en demo här:

CMS-demo - Kinderäggfigurer

Det är denna shop jag använt för att visa hur man kan koppla ihop FileMaker Pro med MySQL och toksnabbt göra om ordrarna (data i MySQL) till snygga utskrifter av fakturor i FileMaker här: http://www.99.se/filemaker/220424-filemaker-9-0-koppla-ihop-webshop-mysql-med-filemaker-i-praktiken.html

På samma webbsite CMSDemo så finns en shop som har varukorgen och sedan betalningen hos Paypal, det är också ett tillägg till Joomla, som jag tycker fungerar bra. Den heter EZ Catalog:

CMS-demo

På min CMSdemo-site finns lite mera tillägg att titta på som man kan få till Joomla.

Återkom med flera frågor, jag har massa mera länkar!

Jo förresten, eftersom jag satte upp en ny webbshop igår så kan jag komplettera med vilka sätt man kan betala med, som jag kommer att ha i min shop.

  • Mot faktura (inbyggt i Virtuemart)

  • Via Paypal (inbyggt i VirtueMart) De har de valiga kreditkorten som betalmetod.

  • ViaGoogle Check Out(betalningsmodul finns till VirtueMart) De har de vanliga kreditkorten som betalmetod.

  • ViaPay-Read (Payer)(betalmodul finns för VirtueMart) De har telefonbetalning, direkt bank, faktura, sms, kontokort som betalningsmetoder.

Det finns även många ställen som erbjuder dig att hosta hela webshoppen. Men nu kanske det är dags att starta en ny tråd om detta med webbshopp-lösningar och betalmetoder?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-25 16:16

Här har du den - i mitt tycke - bästa webbshopen man kan köpa för pengar (0 kr)
Magento - Home - Open Source eCommerce Evolved

Skippa plugins till Joomla, WordPress osv. Ta en produkt som är gjord för det ändamål du tänker använda den till istället. Och skit i att göra eget om inte din polare har full koll på vad han gör och han kan göra det snabbt och billigt - du spar tid, pengar och krångel.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-08-25 20:34

Varför ser alla webshopper lika dana ut? Var hittar man en enkel stilren webshop? UTAN "Nyinkommet", "Recensioner", "Storsäljare", "Populära tillbehör", "Köp också".... etc

Kategorier, Produkter, Betalning och Leveransätt är allt jag vill ha

Å andra sidan besitter man Taz's kunskaper kan man kanske bygga så man får det som man vill ha

MvH Bylund

Ursprungligen av Csoft:

Varför ser alla webshopper lika dana ut? Var hittar man en enkel stilren webshop? UTAN "Nyinkommet", "Recensioner", "Storsäljare", "Populära tillbehör", "Köp också".... etc

Kategorier, Produkter, Betalning och Leveransätt är allt jag vill ha

Å andra sidan besitter man Taz's kunskaper kan man kanske bygga så man får det som man vill ha

MvH Bylund

Tack för berömmet, roligt att höra.

De flesta webshoppar och CMS-lösningar arbetar med någon sorts moduler, man kan alltså stänga av sådana funktioner i din lista ovan, som du inte vill ha, eller arrangera om var man vill ha dem.

De flesta webbshoppar / CMS-lösningar fungerar även så att det finns en (eller ett par) filer som styr utseendet, dels en template för sidan och dels en eller flera CSS-filer. Dessa kan man alltså stöpa om i program som tex Dreamweaver eller GoLive. I de fall som tillverkaren av webbshoppen eller den community och tredjeparts-leverantörer som brukar dyka upp omkring olika lösningar inte har sådant kan man göra det själv alltså.

Du kan logga in som Admin (för att se vad som går att stänga av, stöpa om osv), dels på den VirtueMart-demositenjag länkade till och dels på OpenSourceCMS siten jag länkade till.

För Joomla tex finns det guider på nätet för att göra just en template till Joomla.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-08-26 01:16
Ursprungligen av Taz_1999:

Tack för berömmet, roligt att höra.

De flesta webshoppar och CMS-lösningar arbetar med någon sorts moduler, man kan alltså stänga av sådana funktioner i din lista ovan, som du inte vill ha, eller arrangera om var man vill ha dem.

De flesta webbshoppar / CMS-lösningar fungerar även så att det finns en (eller ett par) filer som styr utseendet, dels en template för sidan och dels en eller flera CSS-filer. Dessa kan man alltså stöpa om i program som tex Dreamweaver eller GoLive. I de fall som tillverkaren av webbshoppen eller den community och tredjeparts-leverantörer som brukar dyka upp omkring olika lösningar inte har sådant kan man göra det själv alltså.

Du kan logga in som Admin (för att se vad som går att stänga av, stöpa om osv), dels på den VirtueMart-demositenjag länkade till och dels på OpenSourceCMS siten jag länkade till.

För Joomla tex finns det guider på nätet för att göra just en template till Joomla.

Förlåt Henkebarn för trådkapningen som blivit. Taz jag tog mig i kragen och installerade Joomla + VirtueMart som du förespråkat och det fanns ju 1000 gånger mer inställningsmöjligheter än OSCommerce t ex. Man kanske kan lyckas få det som man vill

MvH Bylund

Nu kommer lite idiotfrågor från mej också!!

Jag kollade in länkarna som taz och mbp länkade till, och försökte få igång det, men fattar verkiligen ingenting, är det ett program man laddar hem?!

Finns det annars något gratis alternativ som är enkelt för någon som inte vill lära sig koda och grejjer!?

Typ webbutik-plugin till iWeb?? (skulle passa perfekt då jag redan skissat upp en webbutik i iWeb, där fotoalbum fick agera "butiken"! )

Svarar rosen888 först:

Alla lösningar för CMS och webbshoppar fungerar på samma sätt. Du laddar hem en massa PHP-filer i ett zip-arkiv, du packar upp dessa. Du överför dem till en mapp på ditt webbhotell, du besöker mappen med en webbläsare och vips startar en installerare. Den installeraren läser PHP-koden och visar upp webbsidor för dig och ställer lite frågor. Som tex vad din MySQL-databas heter, vad du har för användarnamn/lösenord mm till den och sedan skickas en massa kommandon som skapar tabeller i MySQL-databasen och fyller i lite data. Sedan får du kanske lite mera frågor, som vad skall din site heta, vad vill Admin har för användarnamn och lösenord mm och vips så är det klart. Efteråt skall man ofta radera mappen som innehåller installationsfilerna (så att ingen kan köra den igen när siten/webbshoppen redan är igång).

Ungefär så fungerar det.

På denna sida har jag förklarat hur det går till att installera Joomla, steg för steg. Kanske kan vara något att läsa bara för att bekanta sig med processen, som är ungefär likadan för alla sådana här CMS/Webshop-lösningar (även de kommersiella).

Alla webbshoppar/CMS bygger på interaktion med besökaren, alltså måste man lagra sidorna i en databas. Det i sig betyder att iWeb inte är ett ett alternativ, då det bara arbetar med statiska HTML-dokument utan databaskopplingar.

De finns massor med CMS/Webshoppar som är gratis, men saker kan kosta ändå, webbhotellabonnemang, transaktionskostnader för kreditkort/betalningar mm. Det finns även webshoplösningar som kostar pengar förstås.

Ännu en kategori av webshop-lösningar är de som kostar pengar men de är klara och installerade, tex E-butik och e-handel - prova webbutik helt kostnadsfritt - starta din egen webshop idag! där knappar du bara in dina produkter mm så sköts resten av E-butik. Det finns flera företag med samma ide.

Sådana lösningar är bra om man alltså inte vill anpassa sin shop själv så mycket eller integrera den med något annat osv.

Dessutom finns ännu flera lösningar om du skall sälja vissa produkter som tex böcker och T-shirts. Där har företag som har tryckpressar för dessa saker ibland tekniska lösningar (aka webbsiter) där du kan ladda upp din bok som PDF-fil eller dina mönster för dina T-shirts och sedan kan man beställa tryck av dessa genom webbshopen som företaget har. En del av dessa företag erbjuder dessutom att integrera sin webshop i din webbsite, så att du på din webbsite kan "länka in" deras webshop. På så vis kan du med väldigt lite ansträngning (utöver att skriva en bok eller designa ett T-shirt-tryck) få igång försäljning av dina grejer. I denna kategori finns det faktiskt ännu mer spännande lösningar (tillverkning av 2D eller 3D prototyper tex).

Bara för att nämna två:

Make your own book with Blurb
T-shirt med tryck : Spreadshirt

Det är just webshop som är intressant i tråden. Det är helt ok

Jag ska komma igång nu och behöver ett system fom fixar följande:
- Jag kan fylla i artiklar med pris och antal i lager som automatiskt kommer upp på webshoppen.
- När något blir köpt från shoppen ändras lagret automatiskt.
- Det som säljs bokförs automatiskt med pris

Jag vill att mycket sköts automatiskt, att det ska funka med mac (a och o) och att det ser ok ut och är lättanvänt. Är Joomla+Virtuemart rätt lösning? Behöver jag något mer?

Min morbror som jag startar handelsbolaget med menar att vi behöver ett ekonomisystem. Det låter vettigt. Men finns det någon lösning som slår ihop allt jag behöver?

Jag och henkebarn har chattat lite om frågan ovan och här är mitt förslag, jag skriver det här bara för att andra skall kunna läsa det också:

Vad gäller lagersaldo så har Virtuemart den funktionen att den kan hålla reda på det. Den kan även göra så att man inte kan se eller beställa varor som är slut, om man vill ha det så. För one-of-a-kind-items så kan det vara alldeles utmärkt att ha det så.

Bokföringen är ett separat problem. Mitt förslag är helt enkelt, att tills dess du har alldeles för många ordrar för att kunna bokföra dessa manuellt, så gör du det manuellt. Ur webshoppen kan du få order, enstaka såväl som under en viss period, tex månadsvis. Det är helt tillåtet att bokföra liknande affärshändelser, så som order i en webbshop, som EN verifikation. Det finns en sådan rapport-funktion i VirtueMart.

För bokföringen kan du använda valfritt bokföringsprogram, tex iOrdning (som jag använder just för att det inte har så mycket automatiska saker och jag gillar det). Det finns massor (jag menar massor) med trådar här om bokföringsprogram.

Så du behöver:
* Joomla/VirtueMart
* Webbhotell (med Safe Mode i PHP satt till Off)
* Bokföringsprogram (kostar runt 1000:-)
* Lite böcker, det finns en om Joomla (Joomla-A users guide) och massor om bokföring. Själv har jag även en site som heter Bokföra moms som visar hur det går till: och en site med en Kurs i Joomla

Lycka till!

1
Bevaka tråden