Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Därför ska du köpa en iMac 24"

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Katrineholm
  • 2008-08-24 17:29

Lite tankar för er som funderar på att köpa en Mac, oavsett anledning.

Min nya iMac 24" kostade 22.000. Det låter som mycket. Utgiften är förstås
större än min månadslön. MEN börjar man bryta ned det hela så ser man att
den verkliga helhetskostnaden inte är tillnärmelsevis så stor.

Vad har jag fått för mina pengar?

1) En sprillans ny BRA TFT platt tv med fjärrkontroll (Elgato Hybrid USB) - minst 5000 kr.
2) Digitalvideo - ca 5000 kr.
3) En BRA Linuxdator - ca 5000 kr.
4) En BRA windowsdator - 10.000 kr
5) Tack vare windows, alla Amiga dator modeller som finns - ovärderligt
5) En fantastiskt bra Mac dator - nästan gratis

Min iMac är förmögen att vara allt detta i princip simultant. Allt på en och samma gång. Allt i ett skal. Det är inte bara effektivt utan också miljövänligt.
Varför vinner miljön?

Jo för i stället för att tillverka en hel bunt med apparater (energi & matrial) behöver bara en tillverkas.
I stället för en hel hög med apparater som skall transporteras fram och tillbaka samt till köpare och till sist (i förlängningen) skrotas, blir det här bara EN.
Endast EN apparat står och drar ström, inte (minst) 4-5. iMac är dessutom mycket energieffektiv då det i praktiken är en MacBook Pro i annat skal.

Som grädde på moset ser den snygg ut, snyggar upp mitt skrivbord med färre sladdar och bidrar till kreativitet och effektivitet. Samt mindre frustration.

Totalt sett är kostnaden alltså mycket lägre än de 22.000 den kostade. Har därmed inget dåligt samveta alls och plånboken mår bättre, om man tänker efter lite.

Hoppas detta hjälpt er som går i köptankar.

  • Oregistrerad
  • 2008-08-25 09:31

Tjenare, ursäkta men alltså 22000 kronor för en stationär dator är lite väl mycket. Jag tyckte min macbook för 13000 var dyrt... /peter

  • Medlem
  • Katrineholm
  • 2008-08-25 13:02

The Price is right...

Ursprungligen av imported_Cumulus:

Tjenare, ursäkta men alltså 22000 kronor för en stationär dator är lite väl mycket. Jag tyckte min macbook för 13000 var dyrt... /peter

Oh, jag tycker också det låter mycket. Särskilt när man bara tittar på summan i sig. Ännu mer när man bara beaktar själva utgiften som sådan. Det var därför jag gjorde den där nedbrytningen för att visa att totalkostnaden är inte så hög och som "alla" vet är det alltid just totalkostnaden som är viktig, inte utgiften som sådan.

Men därimot var jag lite otydlig om vad det var jag köpte för just 22.000 kronor. Här är den exakta fördelningen:

iMac 24 tum, 4 Gb minne (här hade jag kunnat spara lite om jag inte varit bekväm), 750 Gb HD, Geforce 8800GS (här hade jag kunnat få ned priset med enklare kort men vem skulle vilja ha mindre?) + trådlöst tangentbord + mus (dessa hade kunnat vara trådbundna och därmed billigare, men det hade motverkat konceptet med iMac).

Sen tillkommer Elgato Hybrid USB kort för tv funktion.

Till sist har vi ett orginal av Vmware Fusion.

Totalt för allt: 21.771 kr (varav moms 4354 kr).

Sen har jag i efterhand köpt skydd till tangenbordet från iskin.com och därför avrundar jag uppåt till 22.000 kr jämt (+- 500 kr).

Detta är i praktiken priset för mindre kundunderlag och större "elegans". Men tittar man på totalkostnaden spelar det ingen roll för då blir summan ändå fullt rimlig. Jag räknar dessutom med att denna dator skall tillgodose (och hålla) mina behov i allra minst fem år. Det är 4.400 kr per år och det är inte orimligt. Särskilt inte sedan jag misstänker att den perioden blir längre.

Hade Apple haft samma marknadsandelar och varit lika medelmåttig som standard windowsburkar hade nog också priset varit lägre, men då hade också kvaliteten motsvarat i detta. Trots allt, under en viss prisnivå måste man ju spara någonstanns annars sjunker inte priset.

Som redan påpekats, detta är ett datorpaket som ligger i toppen av deras produktlinje och det visste jag om. Priset avspeglar förstås detta. Men jag lovar, det blir ändå lönsamt i längden - och det är bara den ekonomiska aspekten. Rent subjektivt är detta utan en sekunds tvekan den bästa dator jag haft. Av så många datorer under så många år är det ett mycket positivt omdöme och det skall man också ha med i beräkningen.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-08-25 13:14
Ursprungligen av klchbo:

Varför försöker ni frälsta alltid påvisa att Apple har bättre delar i sina burkar, stämmer inte för 5 öre. Sen med din tolkning av 10k = win 5k = linux!? fungerar väl lika bra att lägga in windows på 5k datorn och tvärtom. Ser man pris vs prestanda så kommer ALLTID "vanliga pc" datorer vinna. Att kalla den där datorn "top of the line" är bra så fel (dock inte dålig på något sätt)

Apple har inte bättre saker i sina burkar, dom är bara förbannat bra på att ta överpriser och få folk att köpa skiten

Ok, hur ska du ha det nu. Det är samma prylar i en Mac som det är i en konkurrerande dator och då vinner alltid en "vanlig dator men fortfarande är allt är skit, eller?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-25 13:33
Ursprungligen av klchbo:

Varför försöker ni frälsta alltid påvisa att Apple har bättre delar i sina burkar, stämmer inte för 5 öre. Sen med din tolkning av 10k = win 5k = linux!? fungerar väl lika bra att lägga in windows på 5k datorn och tvärtom. Ser man pris vs prestanda så kommer ALLTID "vanliga pc" datorer vinna. Att kalla den där datorn "top of the line" är bra så fel (dock inte dålig på något sätt)

Apple har inte bättre saker i sina burkar, dom är bara förbannat bra på att ta överpriser och få folk att köpa skiten

Delarna blir självklart bättre i en Mac eftersom dom är testade mot varandra och att OS X är anpassat för just de konfigurationerna, ska det vara så j.... svårt att förstå?

Du kan köpa delar och bygga dig en bil, vilket märke som helst, men du kommer aldrig att få den lika bra som den från tillverkaren.

  • Medlem
  • 2008-08-25 15:11
Ursprungligen av MatsOlov:

Du kan köpa delar och bygga dig en bil, vilket märke som helst, men du kommer aldrig att få den lika bra som den från tillverkaren.

Åh, jag visste att billiknelserna skulle komma!
(Och det är menat som en komplimang, jag gillar billiknelser, och på detta forum är de alldeles, alldeles underbara).

  • Medlem
  • Katrineholm
  • 2008-08-25 13:40

Inte frälst...

Ursprungligen av klchbo:

Varför försöker ni frälsta alltid påvisa att Apple har bättre delar i sina burkar, stämmer inte för 5 öre. Sen med din tolkning av 10k = win 5k = linux!? fungerar väl lika bra att lägga in windows på 5k datorn och tvärtom. Ser man pris vs prestanda så kommer ALLTID "vanliga pc" datorer vinna. Att kalla den där datorn "top of the line" är bra så fel (dock inte dålig på något sätt)

Apple har inte bättre saker i sina burkar, dom är bara förbannat bra på att ta överpriser och få folk att köpa skiten

För det första är jag inte frälst. Jag bytte inte till Mac för att windows (XP) var dåligt. Inte heller för att mina windowsdatorer var undermåliga, långsamma eller på något vis krånglade.
Jag har heller inte påstått att Apple har bättre delar i sind datorer. Jag är inte dum, klart de inte har. Dom gör ju inte datorer bara för att vi gillar dem. Dom vill ju tjäna pengar. Men dom gör NÅGOT rätt (anorlunda) annars skulle mac datorn inte vara det den är.

Vad gäller priserna som (godtyckligt) applicerades när jag bröt ned värdet, så kan man förstås argumentera mot dem. Helt korrekt. MEN jag använde summor jag antingen själv spenderat på motsvarande eller sett i verkliga livet. Faktum är att skulle jag bygga en BRA windows dator, och jag VET vad jag gör, skulle priset hamna mellan 10-15K som allra minst. Har byggt flera åt mig själv som kostat ungefär i det området. Men då räknar jag in allt, även kringutrustning och tillbehör osv. Totalen alltså. Med andra ord är summorna inte orimliga.

Min iMac är inte i absoluta toppen men väldigt nära. Det lönar sig sällan att köpa det allra bästa utan man kommer undan rent ekonomiskt med "näst bäst" och får ändå ut ungefär samma prestanda.
Med "top of the line" avses var i produktlinjen som enheten ligger. Det ligger inga subjektiva känslor i det uttrycket i sig.
Men det åt sidan lovar jag att om man samlade ihop hela granskapets windows datorer skulle nog min iMac ha en verkligt god chans att vinna över dem, så länge man räknar med ALLA faktorer och inte enbart stirrar sig blind på ren råstyrka, även om en core2duo med 2.8 GHz cpu är väldigt kraftfull i rätt sammanhang.
Dessutom är skärmen till 24" iMac av MYCKET hög kvalitet och levererar väldigt gott jämfört med andra modeller. Har en (tills nu) asbra 19 tum som verkligen framstår som "billig" i jämförelse med min 24".
Så "top of the line" i det här fallet är helt korrekt på alla sätt och vis.

Mitt byte, som jag sagt tidigare, var inte grundat på missnöje eller Apple hysteri. Jag hade mina tveksamheter då jag är misstänksam och cynisk av naturen. Gissa om det vägdes för och i mot? Men efter att ha provat den macbook jag fick i gåva blev valet inte särskilt svårt. Det är alltså ett val grundat på lång erfarenhet, eftertänksamhet, ekonomi och passion. Inte något pseudo-religiöst dravvel som man lätt tillskriver dem som är mac entusiastiska.

Till sist måste jag dock hålla med om att Apple ÄR bra på både marknadsföring OCH att ta betalt. Särskilt vissa tillbehör såsom minne och hårddiskar m.m. Där är ofta priserna rejält tilltagna i överkant och kan man expandera på egenhand tjänar man rejält med pengar. Jag dubblade minnet i min macbook från 2 Gb till 4 för ynkliga 790 kr. Gissa om det var billigare än Apples? O:-)
Dock skall man också betänka att till viss del beror Apples priser på mindre kundunderlag. Man får inte glömma bort den aspekten!

Man måste vara försiktig när man som du generalliserar för mycket. Det går sällan att placera alla i en allmänt svepande grupp och tro att defintionen av dem är sann eller korrekt. Religion och främlingshat har försökt med det i årtusenden och inte lyckats en enda gång utan katastrofala följer som resultat.
Men det är en annan historia för en annan tid och plats

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-08-25 13:41
Ursprungligen av klchbo:

Varför försöker ni frälsta alltid påvisa att Apple har bättre delar i sina burkar, stämmer inte för 5 öre. Sen med din tolkning av 10k = win 5k = linux!? fungerar väl lika bra att lägga in windows på 5k datorn och tvärtom. Ser man pris vs prestanda så kommer ALLTID "vanliga pc" datorer vinna. Att kalla den där datorn "top of the line" är bra så fel (dock inte dålig på något sätt)

Apple har inte bättre saker i sina burkar, dom är bara förbannat bra på att ta överpriser och få folk att köpa skiten

Fast hårdvaran i sig kan ju inte utföra något utan ett system. Så tech-specs är ju oväsentligt om mjukvaran inte tar tillvara på hårdvaran. Nu sedan windows vista har man åtminstone användning av grafikkortet när man ska få en aminerna av ett fönster. Men Windows ligger fortfarande långt efter OS X när det kommer till utnyttjade av hårdvara genom mjukvaran rent generellt. Du har bildediteringsprogram som man utnyttja grafikkortet för att manipulera bilder, quicktime som till stor del används för itunes och annat använder sig helt av grafikkortet för att sköta grafiska funktioner.

Så även om du får mer prestanda för pengarna på papper, kan du utnyttja denna prestanda, bortsett från datorspelande då, i dagligt arbete.

Sedan är väl inte poängen med datorn att äga hårdvaran, utan att utnyttja mjukvaran för att genomföra sin uppgift. Dessutom är det en passiv faktor. När datorn är avstängd tar den en massa plats, men just imacen är ju grymt smidig i detta avseende. Det fungerar som en möbel oftast.
Och när man pratar möbler, hur många resonerar att du får mer prestanda för pengarna när du köper en stol med bättre kullager i hjulen än en med fasta ben. Eller att du har möjlighet att byta benen på en ikea-säng, men du kan tyvärr inte göra det på en hästens säng.

Hårdvaran för mig rent prestandamässigt är det absolut minst viktiga i datorköpet. Däremot hårdvarans anpassningar till den specifika uppgiften är viktig. Som tex att imacens fläktar går väldigt tyst, det är mycket viktigt för mig.

  • Medlem
  • Katrineholm
  • 2008-08-25 13:11
Ursprungligen av imported_Cumulus:

Tjenare, ursäkta men alltså 22000 kronor för en stationär dator är lite väl mycket. Jag tyckte min macbook för 13000 var dyrt... /peter

Måste bara nämna macbook aspekten i samma inlägg jag nyss svarade på.

Jag har en macbook också. Som faktiskt kostade MER än ovanstående. Men då ingick stor extern hårddisk och iskin skydd till tangentbordet också. Totalt ca 17.000 kr. Detta fick jag i GÅVA av en god vän som tack för hjälpen med vissa saker.
Men det är besides the pont.
Poängen är att den datorn är en vit macbook med intel c2d cpu på 2.2 GHz och 2 Gb minne och 250 Gb HD med den nyare inbyggda grafiken.
Den bärbara spöar ensamt (utom vad gäller grafik) mina nyare windowsdatorer, som ingalunda är spelmonster men långt ifrån billiga "svensson" burkar heller! Jag vet vad jag gör när jag bygger datorer nämligen. Allt handlar inte om absolut ren råstyrka.
Under ca 8 månader blev den i praktiken en stationär dator för jag använde mina windowsdatorer allt mindre. Så bra ÄR den. Den lilla saken fick mig också att inse att Mac faktiskt gör något rätt, trots höga priser, för deras datorer har något obestämbart som vanliga "vanilj" burkar (oavsett kraftfullhet) inte har. Enda undantaget möjligen är Shuttledatorer som jag anser är vrålsnygga och är de bästa windowsdatorer jag någonsin ägt och använt.

  • Medlem
  • Katrineholm
  • 2008-08-25 12:40
Ursprungligen av klchbo:

"3) En BRA Linuxdator - ca 5000 kr.
4) En BRA windowsdator - 10.000 kr"

fan grabben sluta muppa runt.. Du vet väl att det är Appple som tar överpris på allt dom säljer och inte tvärtom? Rätt bevisat.

Är lite osäker här på vad du avser med ditt inlägg. Är det summorna du kritiserar? För om det är det så har jag köpt windows dator för 10.000 och sett bärbara Linuxmaskiner för ca 5000 kr. Inget märkvärdigt med det. Utöver detta så vet jag inte riktigt..:tveksam:

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-25 09:47

22k låter inte alls dyrt för en dator, när det nu är "top of the line" vi snackar om. Och varför skall datorer inte få kosta mer än ett besök hos tandläkaren?

Vi har olika pris för olika varor, beroende på kvalitet och efterfrågan bla. Har du inte råd, köp den inte, köp en du har råd med. Samma sak gäller ju för allt annat så varför inte datorer.

Allt handlar ju hur man värderar saker och ting i pengar. För mig är en bra uppkopplad dator värd 187 000 kronor. En bil är värd ca. 17 kronor. En fet teve ca. 35 kronor. En espressobryggare 47 000 kronor. En akustisk gitarr 1 345 000 kronor. Etc.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-08-25 13:15
Ursprungligen av Proteus:

Hoppas detta hjälpt er som går i köptankar.

.. och ur en rent terapeutisk synvinkel så har du nu fått stapla ett gäng argument för att försvara ditt val av en iMac 24 tum. Kände du att du behövde det?

  • Medlem
  • Katrineholm
  • 2008-08-25 13:45
Ursprungligen av Northwiz:

.. och ur en rent terapeutisk synvinkel så har du nu fått stapla ett gäng argument för att försvara ditt val av en iMac 24 tum. Kände du att du behövde det?

Hahahaha..kul.
Ja det behövdes. Men det gjordes inte för att försvara mina val. Varför försvara något som inte behövs försvara? Nej det gjordes dels för att påvisa skillnaden mellan kostnad och utgift och att kostnaden och totalbilden inte alltid är så glasklar man kan tro.
Det är så lätt att säga: "UJ, 22.000 fy tusan vad dyrt" utan att tänka efter liksom.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-25 16:38
Ursprungligen av klchbo:

Varför inte köpa en "top of the line" "PC" för mindre pengar och installera OS X?

Denna lösning finns "inte" och även om den skulle finnas så faller det på samma argument som jag skrev tidigare. Mac är en helhet, hårdvara/mjukvara i skön symbios.

Ursprungligen av klchbo:

MatsOlov: du saknar verklighetsuppfattning.

klchbo, du har just bevisat att dina argument inte är något att lyssna på då du måste ta till personangrepp.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-25 16:38

Proteus: Jag vägde mellan 3.06 och den snäppet under (fast med 8800-kortet dock), kunde inte riktigt motivera de där 1.5kkr men insåg att "jag _vill_ ha 3.06Ghz". Said and done, jag körde Time Machine istället för din Elgato och visst sved det till lite den månaden men jag är _så_ nöjd med den.

klchbo: Iaf för mig är utseendet och konceptet (It just works) viktigt. En (ström)sladd utan AC-klump för 24" tunn härlighet och sjukt cleant tangentbord är värt en del. Jag byggde PCs och fixade, läste på Toms Hardware och så för en längre tid sen men har övergått till att värdera no-strul (mer brist av tid än pengar jmf med den tiden spelar säkert in). Att köra OS X osupporterat är inte aktuellt för mig (och många på forumen här tror jag). Ang den ursprungliga liknelsen med 10k och 5k tolkade jag det som att en wintel-spel burk och en web/mail/film server med linux.

Slutligen skulle påstå att det är rätt vanligt att jag som mac-köpare blir ifrågasatt varför jag gjort valet snarare än att jag säger till någon att min tech-spec äger deras. Fast denna fråga ställs bara av en grupp av människor, sällan de som som ser datorn som en del av inredningen, lekt med PhotoBooth, använt Aperture eller använt iLife i mer än 10 minuter.

  • Medlem
  • Katrineholm
  • 2008-08-25 21:43
Ursprungligen av d99gnu:

Proteus: Jag vägde mellan 3.06 och den snäppet under (fast med 8800-kortet dock), kunde inte riktigt motivera de där 1.5kkr men insåg att "jag _vill_ ha 3.06Ghz". Said and done, jag körde Time Machine istället för din Elgato och visst sved det till lite den månaden men jag är _så_ nöjd med den.

Slutligen skulle påstå att det är rätt vanligt att jag som mac-köpare blir ifrågasatt varför jag gjort valet

Men ifrågasätter man den som bygger en windowsburk för 15-20K? Problemet är ofta också att när man jämför "vanliga" datorer med Mac så jämför man inte alls motsvarande hårdvara mot mac. De flesta är helt enket för ivriga att trycka in argumenten om hur billig alla andra datorer är, att de helt missar just jämförbar hårdvara.
En sak som just gör att mac oftare än sällan fungerar så bra, som nämnts tidigare, är att all hårdvara är noga testad mot sig dess delar samt mjukvaran. Detta skapar en homogen helhet, vilket inte är fallet när man bygger själv eller ens köper en färdig "vanlig" dator. I bästa fall är den både bra byggd och installerad men i princip vet man inte hur duktig personerna är i andra änden av processen. Det är ju heller ingen slump att s.k "vanliga" burkar knasar mer, har mindre nöjda kunder osv. Därmed inte sagt att det inte går att göra en fantastiskt bra windowsdator - för det är absolut möjligt. Har gjort det själv många gånger. Den jag äger idag, min fin-fina shuttle dator, är hur bra som helst. Det är bara det att iMac är ÄNNU bättre och ännu mer mångsidig - även om det kostar lite. Märkvärdigare än så är det inte.

Jo jag vägde också för och i mot 3.06 GHz. Men i slutändan passerade den konfigruationen en osynlig pengagräns. Lite mer cpu gav helt enkelt inte lika mycket mervärde (för mig) som tv-kortet, som skapade en helt ny funktion till samma apparat.
Det visade sig också att beslutet var helt riktigt i slutänden, vilket känns skönt.

  • Medlem
  • Katrineholm
  • 2008-08-25 21:33
Ursprungligen av klchbo:

Den riktiga fördelen (möjligtvis den enda, därför jag köpte) är för att det är tamefan bara 1 strömsladd sen har du allt inbyggt i skärmen, blåtand mus och tangent.. Men prisvärt är det inte.

Nej, har man köpt en så stor dator för så mycket pengar på grundval av en sladd (endast), då förstår jag att det inte upplevs som prisvärt.

Ursprungligen av klchbo:

Jag kollar hårdvaran och dess priser.

Ja, du kollade hårdvaran och dess priser.

Sedan beställde du en från AppleStore och ljög för dem och sa att du var student för att få ner priset några kronor.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-08-28 07:41
Ursprungligen av klchbo:

Ljög ingenting, klickade i en ruta och skrev skola, ort ingenting annat. Läsa villkor, PLEASE! "tjänade ca 1000:-" på en dator med överpris, jag lider inte.

Varför köper du en dator du inte tycker är prisvärd?

Edit: Har ändrat lite i det här inlägget. Behöll frågan, men tog bort personangreppet. /Mod

Ursprungligen av klchbo:

Ljög ingenting, klickade i en ruta och skrev skola, ort ingenting annat. Läsa villkor, PLEASE! "tjänade ca 1000:-" på en dator med överpris, jag lider inte.

Klart att du ljög. Du påstod att du var student, för att få studentrabatt, trots att du inte är student.

Sedan att vissa har rymligare samvete än andra...
Och att det är en lögn som förmodligen används av ganska många...
Och att sannolikheten att bli upptäckt är minimal...
...det är helt andra saker.

Men en lögn är det, vad du än vill intala dig själv.

Tillbaka till ämnet nu, annars får vi börja städa igen i den här tråden!

Får väl ta på mig flammskyddsvästen och sticka ut hakan lite:

Tycker du att en Mac är för dyr så är du snål. Inget annat än snål.

Varför? Har du inte råd med mellanskillnaden mellan en jämförbar PC och en Mac så har du egentligen inte råd att köpa en ny dator överhuvudtaget. Har du det taskigt ställt ekonomiskt så är det jävligt puckat att börja fundera på en ny dator. Det finns faktiskt viktigare saker i livet.

Tycker du att något är orimligt dyrt så låt bli att köpa det. Så enkelt är det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-11 15:47

Har inte orkat läsa igenom hela inlägget men jag betalade runt 21000:- för min Mac G4 när den kom. Den håller fortfarande bra och den är nu runt fem år gammal. En kompis som håller på mycket med datorer skrattade rakt ut när han insåg att han behöver byta dator ett par-tre gånger under den tiden för att kunna köra de program han vill. Visst blir den här burken långsammare, men jag har aldrig upplevt en PC som håller i så många år utan att man behöver uppgradera en endaste del.

Jag ska faktiskt investera i mer ram nu, och då räknar jag med att den håller ett par år till.

DET, är en av de största anledningar till att det är värt att betala mer för en Mac.
(Och att jag inte har haft ett enda virus i mina datorer på de 8-10 år jag har ägt Mac.)
Sen håller jag med om att mycket de säljer är dyrt, men när det kommer till själva datorerna så tycker jag det är värt det.

  • Medlem
  • Katrineholm
  • 2008-09-14 15:42
Ursprungligen av J.G.:

Har inte orkat läsa igenom hela inlägget men jag betalade runt 21000:- för min Mac G4 när den kom. Den håller fortfarande bra och den är nu runt fem år gammal.
Jag ska faktiskt investera i mer ram nu, och då räknar jag med att den håller ett par år till.

Tack och lov har ju priser på minne gått ned. Men själv så utgår jag från allra minst fem års drift felfritt och sen kanske mer beroende på omständigheterna. Har jag inte ändrat mina vanor och om allt håller fortfarande möjligen dubbla den tiden. Chansen för detta är rätt god bedömer jag det som. Hårddisken är väl den svagaste länken i kedjan men man kan ju ha tur. Sen när garantin gått ut kan man förstås också öppna maskinen och byta själv om så behövs.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-09-15 01:11

Den verkliga helhetskostnaden?

Men nu förstår jag inte, hur kan kostnaden för din dator minska? Behöver du betala mindre för att du upptäckt att datorn fungerar som tv ? eller att du tycker att den ersätter en bra Linux resp Windowsdator?

Eller tänkte du köpa en 24" tv och 2 datorer med linux/windows ?

Jag köpte nyligen en iMac 24 själv, visserligen lite billigare än den som nämnts här och jag är verkligen nöjd med den. Men kostnaden för min dator även den s.k. verkliga helhetskostnaden har inte sjunkit alls. Det spelar ingen roll vad jag använt datorn till.

Och digitalvideo? kunde inte någon av de andra datorerna varit det också?

  • Medlem
  • Katrineholm
  • 2008-09-24 17:08
Ursprungligen av offpizt:

Men nu förstår jag inte, hur kan kostnaden för din dator minska? Behöver du betala mindre för att du upptäckt att datorn fungerar som tv ? eller att du tycker att den ersätter en bra Linux resp Windowsdator?

Eller tänkte du köpa en 24" tv och 2 datorer med linux/windows ?

Jag köpte nyligen en iMac 24 själv, visserligen lite billigare än den som nämnts här och jag är verkligen nöjd med den. Men kostnaden för min dator även den s.k. verkliga helhetskostnaden har inte sjunkit alls. Det spelar ingen roll vad jag använt datorn till.

Och digitalvideo? kunde inte någon av de andra datorerna varit det också?

Tydligen uttryckte jag mig lite vagt eller klumpigt. Men självklart minskar inte själva kostnaden för dator med tillbehör. MEN, ju fler funktioner jag kan använda den till (som annars hade behövt förläggas till separata maskiner som TILLSAMMANS hade kostat lika eller mer än datorn i sig) så får man en slags "vinst". Inte bara i plats och material men även pengar.
Sen "upptäckte" jag inte att datorn kunde användas som tv. Det var en planerad sak självklart. Visst kunde även andra datorer använts till detta. Det är ju trots allt tv-kortet som ger tillgång till funktionerna. MEN har haft flertalet tv-kort till windows och det har alltid varit strul i större eller mindre grad. Ofta inte värt pengarna alls.
Men på mac funkar allt felfritt.

1
Bevaka tråden