Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Brännvidd motsvarande 35 mm i EXIF efter beskärning

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-12 22:00

Eftersom många digitalkameror har sensorer som är mindre till ytan än ytan på en ruta på en 35 mm film, så blir bildvinkel annorlunda. På samma sätt som om man hade beskurit bilden i efterhand från en 35 mm film, så "zoomar man in" och får mer tele.

I EXIF data på Aperture så finns det ett fält som heter "Focal length (35 mm)" d.v.s. den brännvidd som skulle ge motsvarande bildvinkel på en 35 mm film.

Min undran är om det på något vis går att få detta fält att automatisk uppdateras när man använder Apertures inbyggda beskärningsverktyg?

Men kan man tänka så?

Om jag har en 50mm på fullsensor, skulle jag då kunna beskära bilden så det blev som en 85mm, upplösningen håller ju om du har en tex mark III? Knappast samma känsla eller skärpedjup...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-12 23:30

Ja, man kan tänka så.

Upplösningen blir ju lägre om man beskär bilden, men skärpedjupet är exakt detsamma. På den här sidan förklaras det väldigt bra att det verkligen är så. Scrolla ner till delen som heter "Background blur". Kolla på bilderna med bilen. De är exakt lika skarpa, fastän att de är tagna vid olika brännvidder.

Det är bländaren som avgör skärpedjupet!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-19 21:09

har aldrig hört att någon pratar om vad bilden motsvarar efter beskäring.

Där imotnämner man ofta DX sensorer i Nikons fall är x1.5 och Canons x1.6 (rätta mig om jag har fel, har ingen Canon själv). då blir 35mm ca 50mm osv.

Men att man ska prata om vad en bild motsvarar efter man beskurit den tycker jag låter lite konstigt.

Men vinkeln måste ju bli olika, ett fisheye kan aldrig bli ett tele med med beskärning..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-25 09:25

Bildvinkeln blir den samma, jag lovar!

om motivutsnittet är detsamma så spelar brännvidd ingen roll, så dala har helt rätt!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-29 08:41

Precis, det är avståndet till motivet och utsnittet som spelar roll för den slutliga bildvinkeln.

Sen finns det en regel för produktfoto, om man i förväg vet storlek på bild. Ex. A4 annons eller storbildstavla. Så kan man anpassa fotograferingsavstånd för att få rätt proportioner på föremålet givet användningsområde.
Ex. ett föremål med höjden 30cm. och bilden skall betraktas på 25cm avstånd (bildstorlek ca. 20x25cm). Ger Fotograferingsavstånd = 25x30/20= 37,5 cm.

Säg att man skulle göra en mycket större bild med ett betrakningavstånd på 4m. 400x30/80= 150cm. Och då blir fotograferingsavståndet 150 cm.

Så val av brännvidd är egentligen helt sekundärt utan det viktiga är att fylla bildrutan med objektet.

1
Bevaka tråden