Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stora typsnitt

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2008-07-28 13:42

Jag håller på att göra en skylt som skall vara 70x100cm, en symbol är gjord av edwardian script och behöver vara så stort som cirka 800pt, men quark stöder bara upp till 720pt.
Hur skall jag bära mig åt?
Tacksam för hjälp..
Thomas

Du kan göra skylten i 50%. Dvs måtten blir istället 35x50 cm. Eventuella bilder måste då ha dubbelt så hög upplösning mot vad slutresultatet ska bli. Låt oss säga att utskriften ska köras ut i 200 dpi, då ska bilderna monteras i 400 dpi. Ska de levereras som PDF gäller även 400 dpi vid exporten.

För att inget ska gå snett så är det även bäst att du berättar för den som ska köra ut jobbet att du gjort originalet i 50%.

Går det inte att görs om texten till banor i Quark? I så fall kan du ju förstora texten som vilket objekt som helst.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2008-07-28 15:02

Tack för hjälpen, tror att det blir lättast att göra den i 50%. Borde ha tänkt på det själv eftersom vi tog emot en del sådana jobb när jag arbetade på tryckeri för länge länge sedan:-)
Thomas

Du kan även göra om typsnitt till banor i QuarkXPress. Dessa kan du sedan dra i och förstora till den storlek du behöver.

Du skulle också kunna uppgradera till QuarkXPress 8 så finns det ingen begränsning av storleken på teckensnitt.

  • Medlem
  • 2008-08-19 22:39
Ursprungligen av patrikcar:

Du skulle också kunna uppgradera till QuarkXPress 8 så finns det ingen begränsning av storleken på teckensnitt.

Är du säker? InDesign kan bara rita upp tecken i 1296 pkt. Och en bild kan bara vara 47391 procent stor. (Ynkligt...)

edit: jag lyckades få upp storleken på nånstans runt 800000 eller 8000000 procent, siffrorna fick inte plats i fältet i paletten. Sedan kraschade InD...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-19 22:23

⇧++O .. iaf i InDesign

Fel av mig angående QuarkXPress 8. Det var inte obegränsad storlek på teckensnitt, max storlek är 3456 pt. Men det borde ju räcka ganska långt...

1
Bevaka tråden