Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

GP testar iPhone 3G i testkammare

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-08-24 23:55

GP: Iphone klarade 3G-testet
Är det något fel med iphones antenn? Har den sämre täckning än andra mobiler? Ryktena snurrar på nätet. I USA ska någon stämma Apple. Vi tog vår iphone till en testkammare för att få fakta.

Iphone klarade 3G-testet - Teknik & trender - Göteborgs-Posten

  • Superhjälte
  • 2008-08-24 23:57

Inte särskilt vetenskapligt att testa EN iPhone.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-25 08:23
Ursprungligen av Zop:

Inte särskilt vetenskapligt att testa EN iPhone.

Varför inte det? Nu har man väl en bra indikation på att ALLA iPhones inte har dålig mottagning? Det EXISTERAR iPhones som är OK.

Inte ens genom att testa många telefoner kan du utesluta att det finns EN ENDA telefon med problem i antennen.

Däremot kan vi inte säga någonting om hur stor ANDEL av telefonerna som är kass. Då bör man testa flera telefoner.

Jag tycker inte det är något problem men att testa endast en telefon bara man förstår hur man ska tolka resultatet.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-08-25 10:17
Ursprungligen av Zop:

Inte särskilt vetenskapligt att testa EN iPhone.

Jag tycker att det är ett litet stycke mycket god journalistik. Istället för att sitta och citera en massa andra artiklar så tar GP en telefon, kliver iväg till ett testföretag och testar telefonen.

Ursprungligen av Zop:

Inte särskilt vetenskapligt att testa EN iPhone.

Beror helt på vilken fråga man vill ha svar på.

Många som upplever att de har dålig mottagning undrar säkerligen om detta är en generell svaghet på alla iPhoner eller om just deras exemplar är visset. Nu får de veta att det existerar exemplar med fullgod mottagning, och blir då genast betydligt mer säkra på att det är deras lur som är vissen.

Och det är kanske just vad de behöver veta inför en dust med oförstående kundmottagare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-25 07:39

Iofs bad de läsare som hade dåliga iPhones att höra av sig för ett ev. nytt test.

Det är i alla fall mer systematiskt gjort än de flesta spekulationer som man kan se på nätet och/eller i kvällstidningarna (för att inte nämna IDG:cool:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-25 10:02

BRA artikel. Det här är riktig journalistik. Hoppas de får låna några lurar av dem som har problem.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-25 11:30

Jag tror testen är betald.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-25 11:38
Ursprungligen av DaPhox:

Jag tror testen är betald.

Av vem då? Tror snarare att testföretaget har gjort det gratis då de fick lite "gratis reklam" i artikeln...

Ursprungligen av DaPhox:

Jag tror testen är betald.

Säkerligen har de fått betalt, antingen med pengar eller reklam. So what? Tror du att de fått betalt för att komma fram till ett bra resultat?

Exakt! Alla tester är betalda på ett sätt eller annat (liksom allting annat, det finns ingenting som är gratis;)) men frågan är snarare har de fått betalt för att komma fram till ett specifikt resultat?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-25 15:35
Ursprungligen av akerstrom:

Tror du att de fått betalt för att komma fram till ett bra resultat?

Exakt.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-25 15:45
Ursprungligen av DaPhox:

Exakt.

Av vem då? Telia eller Apple antar jag?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-08-25 15:48
Ursprungligen av DaPhox:

Exakt.

Tin foil hat - Wikipedia, the free encyclopedia

Det verkar som om många fortfarande tror att ALLA iPhone 3G är felaktiga - att det är ett designfel helt enkelt - eller att alla innehåller felaktiga delar. Alltså - att det INTE handlar om en viss procent felaktiga enheter.

Var kommer denna myt ifrån?

(utan denna myt faller t.ex. konspirationsteorin - ty varför skulle ingenjörer mutas för att testa en bra iPhone?)

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-25 17:26

Helt säker på att det är billig "reklam" för Apple att göra en sån här test. De vet att det sprids på nätet som en löpeld.

Dessutom tror jag det är "fel" på ALLA iPhones, möjligt att detta är åtgärdat efter en viss vecka. Har provat 6 st. iphones & alla visar samma symptom, dock endast fram t. v. 29 provade. Mycket möjligt att detta löst sig efter det. Den där testen tror jag inte för 5 öre på...
Bor man rätt, vilket jag gör, SER det bra ut eftersom man har full spätta på staplarna. Problemet är ju när mottagningen blir halvdan. Då försvinner 3G på iphonen där SE lyckas behålla full styrka....

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-25 21:38
Ursprungligen av DaPhox:

Helt säker på att det är billig "reklam" för Apple att göra en sån här test. De vet att det sprids på nätet som en löpeld.

Dessutom tror jag det är "fel" på ALLA iPhones, möjligt att detta är åtgärdat efter en viss vecka. Har provat 6 st. iphones & alla visar samma symptom, dock endast fram t. v. 29 provade. Mycket möjligt att detta löst sig efter det. Den där testen tror jag inte för 5 öre på...
Bor man rätt, vilket jag gör, SER det bra ut eftersom man har full spätta på staplarna. Problemet är ju när mottagningen blir halvdan. Då försvinner 3G på iphonen där SE lyckas behålla full styrka....

Galet negativ, vad gör du ens här om du hatar iPhone?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-25 22:07
Ursprungligen av zappee:

Galet negativ, vad gör du ens här om du hatar iPhone?

Vad kväker du om?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-08-27 10:17
Ursprungligen av DaPhox:

Helt säker på att det är billig "reklam" för Apple att göra en sån här test. De vet att det sprids på nätet som en löpeld.

Dessutom tror jag det är "fel" på ALLA iPhones, möjligt att detta är åtgärdat efter en viss vecka. Har provat 6 st. iphones & alla visar samma symptom, dock endast fram t. v. 29 provade. Mycket möjligt att detta löst sig efter det. Den där testen tror jag inte för 5 öre på...
Bor man rätt, vilket jag gör, SER det bra ut eftersom man har full spätta på staplarna. Problemet är ju när mottagningen blir halvdan. Då försvinner 3G på iphonen där SE lyckas behålla full styrka....

Apple har alltså plockat fram börsen och sedan kommit på den fullständigt briljanta idén att hasta över till Sverige, plockat fram en journalist på GP i Göteborg och sedan mutat denne för att genomföra en positiv test. Det är din konspirationsteori - på fullt allvar?

Det är inte fel på alla telefoner - oavsett vad du tycker eller tror. Det är fel på ett antal telefoner, snarlika problem som många andra tillverkare råkat ut för med så här stora produktionsserier. Exakt var felet finns, om det är ett eller flera fel är svårt att avgöra men det är helt uteslutet att det skulle vara fel på miljontals sålda enheter. I så fall skulle Apple korsfästas i medierna, av analytiker och av konkurrenterna.

Amerikanska Wired har sammanställt en stor undersökning, en enkät, med uppgifteri insamlade från 2600 läsare som pekar mot att det kan vara operatörernas fel. Undersökningen avslöjade exempelvis att franska Orange hade strypt trafiken för att klara belastningen. Något som de inte informerat sina kunder om.

Det är inte helt lätt att reda ut alla turer men att utifrån det koka ihop en egen teori om att alla är köpta och att Apple försöker sopa problemen under mattan kan sorteras in under "tin-foil" konsprationer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-25 17:52

DaPhox: Jag kan hålla med om att det mycket väl kan finnas brister i testets genomförande och att det inte är säkert att testet är relevant för problemen som rapporterats.

Däremot tycker jag det är ganska löjligt att påstå att testresultatet skulle vara köpt. I så fall är det nog dags för dig att tillverka den där hatten...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-25 20:18

Bra test av GP/Eva Wieselgren! Testet är naturligtvis inte betalt av någon. Tack och lov finns det fortfarande dagstidningar som sätter journalistiken främst.
Men testa gärna flera iPhones.

Hämta stanniolen, det är dags!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-25 22:51

Hon skriver ju själv såhär i artikeln:

"Men när jag kvällen före testet tittade på de där strecken som visar hur bra täckning man har, och jämförde med en Nokia, såg iphonen ut att ligga rätt risigt till. Flera pinnar mindre, och den hoppade gärna över till edge istället."

Där har ni ju problemet! De kan ju testa hur mycket de vill i sin sketna kammare.

1000:- på att den där Nokian INTE hoppar över till edge...

(Alltså är hennes kass också! LOL!)

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-26 16:51
Ursprungligen av DaPhox:

Hon skriver ju själv såhär i artikeln:

"Men när jag kvällen före testet tittade på de där strecken som visar hur bra täckning man har, och jämförde med en Nokia, såg iphonen ut att ligga rätt risigt till. Flera pinnar mindre, och den hoppade gärna över till edge istället."

Där har ni ju problemet! De kan ju testa hur mycket de vill i sin sketna kammare.

1000:- på att den där Nokian INTE hoppar över till edge...

(Alltså är hennes kass också! LOL!)

LOL nej, man kan inte jämför staplar mellan olika tillverkare då de har olika gränsvärde. Så den texten hon skriver där är helt värdelös. LOL

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-26 08:21

Precis, uppmätt mottagnings-känslighet och sändningseffekt är ointressant. Skit i mätinstrumenten. Det är PINNARNA som är problemet med iPhone!

</sarkasm>

(Det som är bra är att detta problem (pinnarna) enkelt fixas med en mjukvaru-uppdatering.)

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-08-27 07:15

Fortsättning av GPs test av iPhone:
Inget fel på antennerna - null - Göteborgs-Posten
-"På skärmen till Stephanies iphone ser det ut som om 3G-täckningen är obefintlig. Men vad det än beror på är det inte antennen."

1
Bevaka tråden