Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med driftsättning av filemaker server 9

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-08-21 19:42

Hjälp

Har installerat Filemaker server 9 ( med Windows XP) men när jag öppnar Admin Console vill den inte starta och jag får följande medd

databasservern är inte tillgänglig

Nån som vet vad felet är?

Samma dator?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-08-22 20:48
Ursprungligen av Taz_1999:

Samma dator?

Japp jag kör den på samma dator

Gjort om installationen?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-08-23 13:29
Ursprungligen av Taz_1999:

Gjort om installationen?

Flera gånger samma sak varje gång!

Har provat installera på min gamla laptop med Xp och på den funkar det.

Har även testat installera den på dator med Vista där råkar jag på samma fel

hittar inte databasen

Kan det finnas någon anledning att processen på datorn i fråga inte kan starta, något som hindrar den? Jag tänker mig tex att om du efter att du startat om en gång har startat FileMaker Pro och öppnat någon med webbdelad databas (vilket använder samma portnummer). Det startar en liten bakgrundsprocess som hindrar FM Server Advanced att komma igång.

Installerade du FMS inloggad som rätt person med rätt rättigheter?

Har du rätt versioner av Java?

Har du inbyggda webbservern av eller på? Vad sades under installationen "Hittar IIS och installerar grejer i den" eller sade den inget om det?

Under installationen, kryssade du för starta som service (eller vad det nu heter exakt)?

Hur är det med rättigheter? Om du flyttar omkring databasfiler så får de alltid FEL rättigheter när de placeras i den mapp där FileMaker Server vill ha dem. Alltså måste man korrigera dem varenda gång. Gruppen FileMaker Server skall ha fulla.

Du får undersöka systemets loggfiler och se om det står något där i, eller i Filemaker Servers egna loggfiler. Som ligger någonstans.

Förlåt förresten, i första inlägget står det "databasservern är inte tillgänglig" och i ditt senaste står det att felmeddelandet är "hittar inte databasen". Det är VÄLDIGT olika felmeddelanden som har helt olika lösningar. Så vad är det som gäller? I vilket program får du felmeddelandet och vad är felmeddelandet? Sitter du på samma dator eller två olika och vad gör du i så fall i den ena och i den andra? Är det mellan två datorer kommer en massa mera saker in i spelet, tex brandväggar, routrar, internetinställningar mm.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-08-24 09:50
Ursprungligen av Taz_1999:

Förlåt förresten, i första inlägget står det "databasservern är inte tillgänglig" och i ditt senaste står det att felmeddelandet är "hittar inte databasen". Det är VÄLDIGT olika felmeddelanden som har helt olika lösningar. Så vad är det som gäller? I vilket program får du felmeddelandet och vad är felmeddelandet? Sitter du på samma dator eller två olika och vad gör du i så fall i den ena och i den andra? Är det mellan två datorer kommer en massa mera saker in i spelet, tex brandväggar, routrar, internetinställningar mm.

Det var jag som skrev fel i sissta inlägget felmeddelande som kommer upp är "databasservern är inte tillgänglig" och så får hag frågan om att starta om servern

Jag har bara en dator med filemaker server installerat och i den får jag inte igång Admin Console igång det kan va nånting med brandväggen att göra som du sa men jag har installerat bort den från dator och råkar på samma medd igen!!

Följande text hitar jag i admin log

2008-aug-22 19:15:54 org.apache.catalina.core.AprLifecycleListener lifecycleEvent
INFO: The Apache Tomcat Native library which allows optimal performance in production environments was not found on the java.library.path: C:\Program\FileMaker\FileMaker Server\Common\Java\bin;.;C:\WINDOWS\Sun\Java\bin;C:\WINDOWS\system32;C:\WINDOWS;..\..\..\Database Server;C:\WINDOWS\system32;C:\WINDOWS;C:\WINDOWS\System32\Wbem;C:\Program\ATI Technologies\ATI Control Panel;C:\Program\SecureCRT\;C:\Program\Delade filer\Adobe\AGL;C:\Program\Delade filer\Teleca Shared;C:\Program\QuickTime\QTSystem\
2008-aug-22 19:15:56 org.apache.coyote.http11.Http11BaseProtocol init
INFO: Initializing Coyote HTTP/1.1 on http-16000
2008-aug-22 19:16:09 org.apache.coyote.http11.Http11BaseProtocol init
INFO: Initializing Coyote HTTP/1.1 on http-16001
2008-aug-22 19:16:09 org.apache.catalina.startup.Catalina load
INFO: Initialization processed in 21641 ms
2008-aug-22 19:16:11 org.apache.catalina.core.StandardService start
INFO: Starting service Catalina
2008-aug-22 19:16:11 org.apache.catalina.core.StandardEngine start
INFO: Starting Servlet Engine: Apache Tomcat/5.5.17
2008-aug-22 19:16:11 org.apache.catalina.core.StandardHost start
INFO: XML validation disabled
2008-aug-22 19:17:01 com.filemaker.adminserver.AdminServer void
INFO: JmDNS Initialization Complete in 22 seconds
2008-aug-22 19:17:15 com.filemaker.adminserver.dbs.DBSAgent d
INFO: initializeFalcon() returns 0
2008-aug-22 19:17:26 com.filemaker.adminserver.dbs.DBSAgent a
INFO: FALCON_Connect result=10003
2008-aug-22 19:17:26 com.filemaker.adminserver.dbs.DBSAgent logOnServer
ALLVARLIG: Database server connection attempt has failed.

Senast redigerat 2008-08-24 10:13

Ok, nu är listan med möjliga felkällor något reducerad:

Här kommer några hemskt långa länkar där du kan läsa mera:

Answer

Answer

Answer

Answer

Answer

Answer

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-08-24 12:54
Ursprungligen av Taz_1999:

Ok, nu är listan med möjliga felkällor något reducerad:

Här kommer några hemskt långa länkar där du kan läsa mera:

Answer

Answer

Answer

Answer

Answer

Answer

Tack Taz ska kolla

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-08-30 18:17

Har inte löst problemet än har provat o starta fmserver.exe manuellt och får följande medd.

omniORB: sslContext.cc : error: 0906D06C:PEM routines:PEM_read_bio:no start line

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-09-01 23:01

Måste jag installera omniORB tror du?

Vad har omniORB med Filemaker server att göra?

Båda använder Java? Den ena kanske behöver en Java-version och FM en annan, eller så använder de sig av samma DLL-filer och som brukligt är på PC så kan ett program utan vidare ersätta DLL-filer som används av ett annat program och få det att sluta fungera på så vis. Jag släpper detta nu och önskar dig lycka till.

1
Bevaka tråden