Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport extreme + Airport Express i samma nätverk?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har köpt en Airport Extreme och har sedan gammalt en Airport Express som jag tänkt endast använda att streama musik till min stereo. Hur kopplar jag detta utan att dra ner till G-standard i hastighet?

/ Johan

Eftersom AirPort Express bara snackar 11g som snabbast så antar jag att den kommer att dra ner det oavsett du vill eller inte. Har iofs inte kört någon 11n-nät ännu, men jag har för mig att det fungerar så.

Möjligen att du skulle kunna ansluta kabel istället, men jag antar att det poängen är att slippa dra kabel (och det kanske inte ens går att slå av det trådlösa nätet?).

Väldigt gammal tråd, men jag är i samma sits!
Nu kör jag min Airport Extreme i 802.11n (802.11b/g compatible) och antar att det är det enda sättet för att få med den gamla Expressen i nätverket...?
Link speed är 130Mb. Jag vet inte om det är optimalt. I 5GHz får jag 300Mb, men då vill ju inte Expressen vara med eftersom den saknar n.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-12 15:14

Lösning ser ut såhär...

Ställ in din Extreme att vara WDS main.
Sätt upp din Express att vara WDS relay, men kom ihåg att klicka ur Allow wireless clients.
Då kommer alla dina klienter bara att koppla upp mot den snabbaste accesspunkten och Expressen kommer helt enkelt bara vara en Airtunes.

Busenkelt
Däremot kan det vara bökigt att ställa in dem samtidigt.

Good luck!

Jag testade lite snabbt nu innan maten, men no dice. Jag satte Extremen som WDS, angav Expressens ID och bockade av "Allow wireless clients". Efter Update, så stod Extremen bara och blinkade. Något lyckades jag göra fel

Jag har inte läst på om WDS, men detta kommer alltså att ge mig maximal hastighet? Jag vet ju inte om jag hade "dålig" speed innan. Finns det nåt program för att testa hastigeheten på lokala nätverket?

Tack för hjälpen!
Jag får testa igen.

Senast redigerat 2008-08-12 18:47
  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-13 08:22

Jag har inte mätt min hastighet men det både min macbook och mbp så kör full fart.. känns det som iaf :). Det går för snabbt för att vara 11g.

Ingen som kan förklara hur man ser vad man lyckats ställa in?

tror att jag har liknande problematik. Köpt en extreme och har en express som innan.

Nu kan jag surfa via extremen och kör airtunes via expressen. Installerade om expressen och valde att den skulle ansluta till extreme-nätverket.

Vidare vet jag inte om min MBP uppdaterades till .n-standard automatiskt...

Mac/apple är smidigt, men man får fan aldrig veta vad som händer...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-23 17:53

Håll ner alt-knappen och klicka på airportsymbolen i menylisten så ser du aktuell Överföringshastighet.

nja... jag ser vilka versioner jag har, men det säger mig inte så mycket...

airPort 441.1
ap-meny 441.1.0
ap-ramverk 455.2.0
ap extreme-drivrutin 405.1.0
ap adminverktyg 423.0.0
ap setup assistant unknown

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-23 19:16

Konstigt. Hos mig ser det ut som på bilden. Jag kör Leopard.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-23 19:19

Annars går du in i programmet "Nätverksverktyg" (sök i Spotlight).

Fliken Info. Välj rätt nätverksgränssnitt (en1?).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-23 19:19

Värt att veta är att om man använder WDS så kan det gå rejält mycket långsammare än om man låter stationerna "prata" med varandra via sladd via switch.
Men har man inte slottsväggar och inte har en switch hemma (vem har det) så är WDS smidigt.

jag kör tiger, så det kanske är ngt nytt...

på infofliken står det länkhastighet 130 Mbit

Modell wireless network adapter (802.11a/b/g/n) - är det datorns nätverkskort eller routern???

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-23 21:05

Nätverksverktyg visar datorns nätverkskort.

då tolkar jag /n som att datorns kort uppgraderades när jag installerade extremen..

tack så länge

1
Bevaka tråden