Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spegla två hårddiskar via AE, chronosync?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej på er alla,

För en tid sedan hade jag ett haveri och tappade många många gig med data. Efter det så har jag dubbla kopior av allt, två 500gig diskar som speglas med hjälp av chronosync. Körde lokalt i os x men då blev det korrupt så chronosync var lösningen för mig. Fick mycket hjälp härifrån när det begav sig.

Nu ska jag flytta och tänkte dona om nätverket lite. Så jag undrar om jag har två diskar ansluta via en usb-split på airport expressen. Kan jag då köra en spegling med hjälp av chronosync på dessa diskar i så fall?

På sikt hade jag tänkt en serverlösning i garderoben, antingen en drobo eller en macmini plus en massa diskar. Drobon verkar bra men av de som fått problem verkar det vara omöjligt att få tillbaka. Då jag har en del egna inspelningar som är unika vill jag inte bli av med dessa, så det är viktigt att jag är skyddad ordentligt.

Musikbiblioteket är 250 gig (249,32 enligt itunes)

Eller ska man satsa på att bygga en linuxburk och ha i garderoben som hemmaserver?

tack,

jon

Du kan inte ha hårddiskar på din airport express. Time Machine istället för synkning? Synkning är inte backup...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-19 01:41

Annars, om du inte har investerat färdigt än så skulle jag vilja föreslå att du skaffar en my book world edition II eller mirror edition för ca 1400 spänn. 500Gb effektivt utrymme med raid1 (2x500GB), du får själv byta trasig disk (enkelt) utan att garantin ryker och du kan använda usb-porten på din airport extreme (med world edition) till annat. Det är RIKTIG garanti det. Inte som i många andra fall då de gladeligen byter ut hårddisken 5 gånger (utan att du får plocka ut den och rädda det som räddas kan) och tycker att de är jättesnälla.

Usch, folk måste tro att jag jobbar på WD vid det här laget men jag är faktiskt bara förtjust i deras lösningar och service-vänlighet.

Senast redigerat 2008-08-19 07:15

Hmm, har jag gjort bort mig vad gäller AE, jag har en extreme och inte express.

Nåja, jag ska kika på wd-kitet. Jag har fyra 500gb från dem hittills, och en är utbytt eftersom en kraschade brutalt. Därav mina mirrorönskningar.

sodemus, hur ställer man raiden på de diskarna? Är det någon knapp eller gör man det genom att installera mjukvara. WD-mjukvara är inget jag vill installera helst.

Tack för tipsen,

jon

Senast redigerat 2008-08-23 01:43
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-23 14:18
Ursprungligen av Jonkanon:

Hmm, har jag gjort bort mig vad gäller AE, jag har en extreme och inte express.

Nåja, jag ska kika på wd-kitet. Jag har fyra 500gb från dem hittills, och en är utbytt eftersom en kraschade brutalt. Därav mina mirrorönskningar.

sodemus, hur ställer man raiden på de diskarna? Är det någon knapp eller gör man det genom att installera mjukvara. WD-mjukvara är inget jag vill installera helst.

Tack för tipsen,

jon

Äh, det var ganska tydligt att du hade extreme.
Det kanske går på något annat sätt också, typ genom skivverktyg, men den WD:s lösning är tyvärr genom medföljande mjukvara. Sedan är det bara en grej jag vill förtydliga: Diskarna ligger i ett slags fodral så om en disk krashar blir du tvungen att plocka ut disken, starta ett service-ärende, få en ny disk från WD och skicka iväg den gamla. Du kan alltså inte, utan viss manipulering, stoppa i en egen disk så fort som en av diskarna gått sönder. Det kanske gör det hela lite mindre användbart?

Men det är så mycket billigare än drobo.

Men jag funderar på att istället för att köpa drobo, plocka ihop en burk med raidkort. Så låta linux stå och sköta doningarna i garderoben. Lika bra att lära sig någon gång

Men nu med alla nas som kommer och behovet som ständigt ökar hos alla svenssons så borde det dyka upp bra lösningar för massan snart. Kan man tycka i alla fall

Det finns också en tanka att låta en mac mini vara server i garderoben, med ett gäng diskar på firewire. Men jag hoppas att det kommer med firewire 800 på den nu i september. Jag väntar helt enkelt in och kollar om den är ett alternativ.

I nuläget är allt påkopplat en bärbar dator, det är den jag vill ha bärbar på riktigt nu i nästa bostad. Och få undan allt in i garderoben där fibern ändå kommer in i bygget. Som en liten central bland vinterkläder och pärmar.

/jon

1
Bevaka tråden