Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man hantera Keynote utan att det syns i bild?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Har en idé om att köra Keynote och sälja reklamplatser i lite lokala kabel-tv nät.

Kan man ladda upp och starta en ny Keynote via terminalen så att det inte syns i bild?

Det kan i nödfall vara okej att avsluta Keynote i teminalen för att sen starta den igen. Bara det är möjligt.

Tack på förhand.

Senast redigerat 2008-08-23 12:46

Det finns flera lösningar:

1. Ha dubbla bildskärmar, den ena med keynote, den andra med menyer och grejer för att styra.

2. Från en annan dator så kan du skicka applescript-kommandon till datorn som har Keynote, förutsatt att det är inställt att du får göra det på datorn ifråga. Hur mycket det blinkar och donar vet jag inte. Systeminställningar > Fildelning > Tjänster > Apple events från andra datorer. Sedan är det bara att lära sig applescript och se vilka kommandon som går att skicka till Keynote. (Starta Program > Applescript > Manusredigeraren > välj Arkiv > Öppna ordlista > Keynote.

3. Du kan styra keynote med Salling Software - Salling Clicker for Mac och en mobiltelefon.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-23 20:00
Ursprungligen av Taz_1999:

Det finns flera lösningar

...och den absolut enklaste lösningen måste ju vara den första. Styr Keynote från den "vanliga" skärmen och visa resultatet på den externa bildskärmsutgången.

nja. datorerna kommer stå i kabel-tv centralerna med Internet access. Så dubbla skärmar är uteslutet. Speciellt på Mac Mini. Jag har insett att receptet är Remote Desktop. Tack för er input!

Remote Desktop? Det betyder ju att vad du än gör ju syns på skärmen?

Det beror på vad du ska göra. Du kan skicka UNIX-kommandon och AppleScript via ARD utan att det syns och med dessa två scriptspråk lär du kunna göra det mesta du kan göra med musen.

Fanken vad jag i alla år saknat Scala för Mac. Detta ljuvliga program som dessutom fungerade klockrent på gamla och klena Amiga-datorer för redan 15-20 år sedan.

Kan inte begripa att ingen gjort något liknande för Mac.

ARD har något virtual curtain mode vilket döljer bildvisningen men låter dig se skärmavbilden...

1
Bevaka tråden