Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMovie -> iDVD, Kapitel osv

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-22 07:39

Spelade över mitt första DV-band igår. Måste säga att det gick riktigt smidigt. Plugga in kameran via firewire, öppna iMovie och ta-da bara att trycka på import, riktigt imponerande

När den var färdig hade den skapat kanske ett 20-tal .dv filer under Events (en för varje gång kameran startat/stoppat), jättebra tyckte jag, särskilt för de gånger man använt videokameran för olika tillfällen.

Så, eftersom just detta band är från mitt och min frus bröllop så har jag inte tänkt redigera någonting utan bara få in det i iDVD med en snygg liten meny, fanns t.o.m en snygg template för bröllopsmeny, mycket bra tyckte jag.

I iMovie drog jag över alla småsnuttarna till ett nytt projekt men när jag försökte importera detta i iDVD skrek den ifrån, tydligen måste jag "share/mediabrowser" mitt iMovie projekt innan jag kunde göra detta, visst låter vettigt tyckte jag och körde igång detta, dock tyckte ja de va lite låga värden under "Large", 960x549, men jag provade ändå. När detta va klart och jag fick in det i iDVD så hade allt komprimerats och kvaliten var mycket sämre, 600mb blev filen. Ok då, då startade jag om i iDVD och istället för att dra in mitt iMovie projekt drog jag in samtliga av mina .dv filer (som beskrevs ovan) för då får jag ju det okomprimerade materialet.

Dock när jag körde en preview i iDVD så verkar denna tro att alla mina smådelar är "en film vardera", så när jag drar igång i början så spelar den bara upp den första filen, och sedan hoppar tillbaks till menyn igen, den fortsätter inte automatiskt till nästa. Då är ju naturligtvis min fråga, hur får jag den att göra detta? Satt och pillade fram och tillbaks igår men fick verkligen ingen ordning på det

När jag tröttnade på detta så provade jag istället i iMovie, export to quicktime (tror jag det hette), och valde här DV-formatet, denna filen blev 6gb, det låter okomprimerat enligt mig då allt material är ca 30 minuter (1h dv-material brukar ju ligga på ca 13gb). Dock "kände" jag att kvaliten blivit lite sämre (kanske bara jag som är lite paranoid?). Nå, när detta är gjort så drar jag in den här filen i iDVD istället, då kör den ju naturligtvis hela filmen i ett svep eftersom det bara är en fil denna gången. Nu vill jag ju ha lite menyer i detta, men eftersom det bara är en fil så vet jag inte hur jag ska göra detta heller :/

Så mina frågor i kort är de rödmarkerade här ovan samt finns det något annat sätt jag kan göra det jag vill med?

Eftersom nästa band jag spelar in kanske det är flera tillfällen på t.ex. djurparken, weekend i england och kanske har jag filmat katten som gjort nåt skoj

Om jag vill ha dessa som tre kapitel i iDVD så kanske ja får göra som ovan, göra ett projekt i iMovie för djurparken ett för weekenden och ett för katten, exportera till .dv fil och sedan dra in dessa i iDVD, men då återstår ju problemet med att den inte fortsätter från ena "kapitlet" till det andra, eller i iDVD tror den ju att det blir 3 separata filmer.

Hoppas att någon/några verkligen tar sig tid för mitt problem, tack så mycket på förhand!

EDIT: Det är iMovie 7 jag använder som följde med min iMac.
EDIT2: Jag "väckte" även den här tråden där det pratades om kapitel: http://www.99.se/imovie/217385-exportering-till-dvd-format-fr-n-imovie.html

God Morgon (Du väckte ju mig)

iMovie har ett helt nytt gränssnitt nu och jag har inte pysslat med DV-redigering på ett bra tag. Jag fick spader häromdagen när jag kollade nya iMovie. Spontant tänkte jag "Neej, de har förstört det enkla!" och så stängde jag ner, tillsammans med en svordom.

Men Apple brukar ju ha vägledande filmklipp man kan titta på. Kolla hemsidan efter tutorials. (Det lär jag behöva den dag jag väl kommer igån igen.)

  • Oregistrerad
  • 2008-08-22 14:34

960x549 är fullt dugligt för DVD. DVD har ingen hög upplösning (720x576) om det är pal. SÅ iMovie skalar helt enkelt om det.

Testa att bränna en skiva till en DVD-RW (eller om du har råd o slösa en skiva) och spela på din TV så kommer du se att det ändå ser bra ut.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-22 15:27

Ok, det låter ju bra, men då återstår ju ändå "problemet" med hur jag ska dela in i kapitel.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-09-12 15:31

lekte också med imovie igår.
Problemet har jag inte nått svar på tyvärr.

Men du kan ju välja att exportera filmen i 720*576 upplösning.
Jag exporterade min film i denna upplösning och högsta kvalitet samt 50Hz och H264 som komprimering. Funkade bra och jag fick ut en .mov film på 1,7gig för 15min

Sen i idvd så gjorde jag en dvd av den filmen.
Funkade bra, dock kan man tycka att det är lite onödig konvertering mpeg2-mpeg4-mpeg2 på skivan.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-10-24 16:45

Ni måste importera filmen i garageband(ja så e det!!), där kan ni sen dela in filmen i kapitel. Hittade en tysk sajt som förklara hur man gör.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-12-26 20:21

Jag provade med hem-DV för första gången på Mac/Apple i helgen och känner igen mycket av mina frågor i det ursprungliga inlägget ovan. DV-kameran var gammal så jag bryr mig inte så mycket om upplösningar och så men det finns två riktiga hjärnsläpp med iMovie och iDVD.

(1) Bristande integration. Eftersom det är Apple-mjukvara och ingår i samma programsvit är det ett mysterium att det inte går enklare att exportera en redigerad film direkt in i iDVD; varför är det rentav inte samma program? Det är ju inte direkt så att var och varannan svensk har ett mediacenter (då hade det ju räckt med iMovie). Visst, vll man ha en helt oanvändbar DVD-skiva utan menyer och kapitel, då går det ju enkelt men det är ju fullständigt värdelöst. Vem vill sitta och spola fram till något man vill visa 35 min in i filmen? Och som redan noterats, varför kan man inte gå direkt från "rå-format" till DVD-film?

(2) Kapitelindelning. Givetvis måste detta ingå i ett dvd-skaparprogram - fullståndigt elementärt även i det enklaste och primitivaste av program.

Använder någon här iMovie och iDVD för att göra dvd'er och vad har ni i så fall för arbetsgång?

iMovie 06 går ju att ladda ner från Apple. Sköts kapitelindelningen bättre där?

06:an är ju mera "klassisk" i sättet att hantera klipp osv.

Kan ju vara värt prova.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-12-27 11:08

Jag undrar om inte den bristande funktionaliteten i iMovie och iDVD är helt medvetna för att kunna sälja Final Cut Express. I den kan man importera iMovie-projekt

Jag tycker att iMovie 08 är smart och inlärningströskeln är mycket låg. Jag har inga synpunkter på designen som sådan, men alla vanliga användare (som den riktar sig till) vill kunna skapa dvd-er av sina filmer för att ge bort till släktingar och vänner, och då måste dvd-programmet har den grundläggande funktionalitet som alla är vana vid.

1
Bevaka tråden