Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min MacBook började ryka...

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-08-12 23:32

Satt och jobbade på min två veckor gamla MacBook Pro när det plötsligt knastrar till där MagSafe-kontakten går in varpå en rökpelare stiger upp genom högtalargallret. Panikavstängning och urkoppling av alla sladdar. Inga synliga smält- eller brännskador på vare sig MagSafe-kontakten eller datorn.

Vågade efter en stund testa at starta datorn igen och den verkade okej. Dock fungerar inte nätanslutning till datorn. När jag kopplar in datorn med strömsladden fortsätter den att gå på batteri och MagSafe-kontakten lyser inte.

Ska ringa support imorgon bitti och fråga vad de tänker göra för mig. Reparation är uteslutet för min del då det inte känns så skojigt att fortsätta använda en dator som det har kommit rök ur. Jag har aldrig varit i kontakt med Apples support tidigare, är de tillmötesgående? Kan jag förvänta mig en ny dator? Som sagt är den bara två veckor gammal.

Blä! Det känns så jäkla trist!!!

Om den bara är två veckor gammal så borde de byta ut den direkt.

Det låter som att en kondensator har smällt på moderkortet. Med tanke på att den är så ny borde du kunna hävda "DOA" eller Dead-on-Arrival. Var köpte du datorn?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-08-13 05:57

Jepp. "Bränd konding" var det första jag tänkte när jag kände lukten. Jag köpte den på Kullanders i Malmö.

Nja en DOA är egentligen bara om den inte startar när du packar upp den och det är inom nio dagar efter faktura datumet.
Men gå till Kullander och prata med dem, jag tror säkert de löser det på bästa sätt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-08-13 08:39

Jaha. Snackade med Apple precis. De går med på DOA så att jag kan få en ny, men det tar 2-3 veckor. Aaaargh, va i h-e!? På två veckor missar jag ett antal deadlines i min verksamhet. Katastrof.

Sedan föreslog han att jag ska höra med Kullander (där jag köpte datorn) ifall de kan erbjuda mig någon lösning så att jag får den snabbare. Det är väl inte Kullanders ansvar att ersätta mig för att Apple släpper ut måndagsexemplar på marknaden!

I bästa fall får jag väl hoppas på en lånedator då - med efterföljande timmavis med programinstallationer och filöverföringar hit och dit. Jag blir trött bara jag tänker på det.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-13 10:56
Ursprungligen av praame:

Det är väl inte Kullanders ansvar att ersätta mig för att Apple släpper ut måndagsexemplar på marknaden!

Ersätta & ersätta. Det är de som ska åtgärda problemet...

  • Medlem
  • Ljungby
  • 2008-08-13 11:03
Ursprungligen av DaPhox:

Ersätta & ersätta. Det är de som ska åtgärda problemet...

Precis, sen är det deras sak att begära kompensation från Apple. Det är det systemet vi har i Sverige och tur är väl det för tänk om vi var tvungna att jaga rätt i tillverkaren varje gång en pryl strulade

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-13 11:45
Ursprungligen av praame:

Jaha. Snackade med Apple precis. De går med på DOA så att jag kan få en ny, men det tar 2-3 veckor. Aaaargh, va i h-e!? På två veckor missar jag ett antal deadlines i min verksamhet. Katastrof.

Datorer går sönder ibland. Oavsett om det står Apple, Dell, Sony eller Lenovo på höljet. De är alla hopsatta av 1000-tals delar utvalda till lägsta kostnad.

Har du en verksamhet där du inte har råd med stillastående så föreslår jag att du skaffar en backup-dator som du kan använda vid såna här tillfällen.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-08-15 08:32
Ursprungligen av praame:

Jaha. Snackade med Apple precis. De går med på DOA så att jag kan få en ny, men det tar 2-3 veckor. Aaaargh, va i h-e!? På två veckor missar jag ett antal deadlines i min verksamhet. Katastrof.

Sedan föreslog han att jag ska höra med Kullander (där jag köpte datorn) ifall de kan erbjuda mig någon lösning så att jag får den snabbare. Det är väl inte Kullanders ansvar att ersätta mig för att Apple släpper ut måndagsexemplar på marknaden!

I bästa fall får jag väl hoppas på en lånedator då - med efterföljande timmavis med programinstallationer och filöverföringar hit och dit. Jag blir trött bara jag tänker på det.

Är du så beroende av en fungerande dator bör du skaffa två. Med risk att ge intryck av att vara både dryg och snusförnuftig så händer det att datorer går sönder, oavsett märke. Är det så att ett längre stopp, det vill säga att du är utan tillgång till en dator så bör du helt enkelt skaffa en till - förutom säkerhetskopiering och alla andra rekommenderade åtgärder.

Tack för din kommentar DaPhox ! Hade faktiskt ingen aning om att man ska betrakta datorers hårddisk som en förbrukningsvara ! Hade jag vetat det hade jag kanske inte blivit så förvånad över att alla pratar om backup istället för att fråga sig varför hårddisken går sönder. Att batterier är förbrukningsvara tror jag många känner till. Känner ingen som har bytt hårddisk så det ingår inte i vardagssamtalen för mig.

Nortwiz: Om du läser i början av tråden så ser du att jag har två datorer så det är ingen fara så. Mina funderingar gäller varför en sådan viktig sak som hårddisk kan krascha så lätt, men nu har jag faktiskt delvis iaf fått förklaring till det.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-13 10:15

Om du inte är nöjd med 2-3 veckors för att byta ut den, så kan du alltid ta in den för service. Varför skulle det vara Apples ansvar att byta ut den?

Edit: Om Apple lovade att byta ut den, så gjorde dom mer än dom behöde. Normalt blir det en vanlig DOA.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-13 12:40

Går ner till Kullanders och snacka med dom, dom borde byta den på plats?

Det skulle jag tycka i alla fall som kund hos dom

  • Medlem
  • Ljungby
  • 2008-08-13 12:45
Ursprungligen av Tangen:

Går ner till Kullanders och snacka med dom, dom borde byta den på plats?

Det skulle jag tycka i alla fall som kund hos dom

De behöver inte byta ut den, de får ta in den och laga den om de anser att det är det billigaste. Så vida du inte har något avtal med dem (vilket du inte verkar ha?) så får du nog ingen utbytesdator om de inte helt enkelt gör det av välvilja. Om du har verksamhet som inte klarar av att datorn försvinner bör du nog teckna ett supportavtal så att dessa problem inte uppkommer i framtiden. Lycka till, hoppas det löser sig!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-08-13 14:04

Med tanke på att det var ett så avgörande fel i hårdvaran som hände inom en så kort period efter jag köpt den, så förväntade jag mig en ny dator. Hade samma grej hänt efter ett år så hade jag varit inställd på reparation. Apple var hyggliga och tillmötesgående på den punkten men det var bara svårt för mig att förstå varför det skulle ta två veckor, men nu när jag landat lite kan jag väl se det rimliga i det.

Ursprungligen av DaPhox:

Ersätta & ersätta. Det är de som ska åtgärda problemet...

Det jag däremot tyckte var märkligt var att de lade över på sin återförsäljare uppgiften att bjuda lite extra bra service som de själva inte är beredda att ge. Hade jag varit i K&K's sits hade jag blivit lite less på Apple i det läget.

Lyckligtvis var K&K fantastisk hyggliga och sa att de kan kolla datorn medan jag väntar och sedan ge mig en ny om det jag uppgett verkar stämma. Fantastiskt bra!

Ursprungligen av rhesus:

Datorer går sönder ibland. Oavsett om det står Apple, Dell, Sony eller Lenovo på höljet. De är alla hopsatta av 1000-tals delar utvalda till lägsta kostnad.

Har du en verksamhet där du inte har råd med stillastående så föreslår jag att du skaffar en backup-dator som du kan använda vid såna här tillfällen.

Ja visst hade det varit gött att ha, men av ekonomiska skäl får en liten företagare som jag förlita mig på vänner, kollegor, etc. att kunna låna lite datortid av för att ro alla projekt i hamn. Det läser sig alltid, men det blir ett jäkla bök.

Sedan vet jag självklart att saker och ting går sönder till höger och vänster och att "rätt" logotyp på produkten aldrig är en garanti. Däremot hävdar jag, och detta sammanfattar nog min ståndpunkt i hela diskussionen, att ett hårdvarufel som renderar produkten obrukbar 13 dagar efter inköp måste betraktas som en ovanlighet och att man därför bör kunna förvänta sig extra engagemang och tillmötesgående från leverantören.

Men, som sagt, hurra för Kullander & Kullander som bjuder till!

Något liknande har hänt mig. Har en MacBook Pro 17 sedan 8 månader. Den har fungerat bra hela tiden men för några veckor sedan la den av. Hade inte använt den på två veckor och när jag skulle ansluta den så knastrade det vid magsafe-kontakten. Den fungerade några timmar men sedan inte mer. Nu har dom ringt mig från MacForum och sagt att hårddisken kommer att bytas ut. Dom har ingen förklaring till detta. Sa bara att man ska vara försiktig med bärbara om man bär runt dom för mycket när dom är påslagna eller när man just stängt av dom. Hårddisken klarar inte det. Jag var inte beredd att betala 1.000 kr för att de skulle försöka spara så många filer som möjligt. Har redan lagt ut 26.000 kr på den ! Tveksamt om jag någonsin köper en "fin" dator igen eftersom det tydligen inte garanterar något när det gäller hållfastheten.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-14 00:25
Ursprungligen av KaRo:

Tveksamt om jag någonsin köper en "fin" dator igen eftersom det tydligen inte garanterar något när det gäller hållfastheten.

Ingen dator/hdd tillverkare kan nånsin garantera att din hårddisk inte skall gå sönder.

Det är riktigt tråkigt när man förlorar data, så jag lider med dig där. Det finns gott om data rescue program du kanske kan prova innan service? Då kan du kanske rädda en del i alla fall.

Ursprungligen av KaRo:

Sa bara att man ska vara försiktig med bärbara om man bär runt dom för mycket när dom är påslagna eller när man just stängt av dom. Hårddisken klarar inte det.

Klassiker! Folk är himla försiktiga med sina datorer när dom sitter och jobbar. Sen ska dom sticka och slänger ihop locket. Just då jobbar hårddisken för fullt och sparar ner allt innehåll från minnet men användaren tänker inte på det: "jag har ju stängt locket" och råkar slå datorn i bordet innan dom slänger ner den i väskan och går.

Under hela tiden kämpar hårddisken för fullt i 30 sekunder med att spara till disk. Den där smällen i bordet var dödsstöten. Men det märker inte användaren förrän nästa gång dom startar datorn...

Ursprungligen av Björnström:

Klassiker! Folk är himla försiktiga med sina datorer när dom sitter och jobbar. Sen ska dom sticka och slänger ihop locket. Just då jobbar hårddisken för fullt och sparar ner allt innehåll från minnet men användaren tänker inte på det: "jag har ju stängt locket" och råkar slå datorn i bordet innan dom slänger ner den i väskan och går.

Under hela tiden kämpar hårddisken för fullt i 30 sekunder med att spara till disk. Den där smällen i bordet var dödsstöten. Men det märker inte användaren förrän nästa gång dom startar datorn...

Klassiker ja. Kom på mig själv att göra likadant i skolan när föreläsningar slutade och man givetvis måste skynda sig ut, så jag installerade smartSleep
( SmartSleep ) där man kan välja att den ska somna direkt istället för att hibernate:a och sova. Själv har jag ställt in så att den endast sover om det är över 20 minuters batteritid kvar, annars hibernate:ar den också.

Lite OT men tips

Ursprungligen av praame:

Det jag däremot tyckte var märkligt var att de lade över på sin återförsäljare uppgiften att bjuda lite extra bra service som de själva inte är beredda att ge. Hade jag varit i K&K's sits hade jag blivit lite less på Apple i det läget.

Lyckligtvis var K&K fantastisk hyggliga och sa att de kan kolla datorn medan jag väntar och sedan ge mig en ny om det jag uppgett verkar stämma. Fantastiskt bra!

Men, som sagt, hurra för Kullander & Kullander som bjuder till!

Bra jobbat Kullanders!

Även om vi alla tycker att Apple och återförsäljare BORDE fixa både det ena och det andra så ser verkligheten oftast annorlunda ut. Skönt att din återförsäljare ställde upp när du hade problem!

Har sagt det tidigare: hellre en stor kund hos ett litet företag än tvärtom...har räddat mig många, många gånger.

KaRo: Vissa komponenter kan ju tyvärr inte Apple råda över och hårddisken är en av dessa. Precis som MacForum säger så är dessa känsliga för stötar och annat, detta då det är gott om finmekanik i dem.

Däremot står det var och en fritt att hålla sig med backup för på så sätt kunna vara uppe efter en crash så fort som möjligt utan problem. Med Time Machine i Leopard finns det helt enkelt inga ursäkter för att inte ha backup.

Det som jag tycker är konstigt är att det hände trots att jag är så försiktig. Är inte ute på några konstiga sidor på internet, har inte laddat ned några tvivelaktiga program, har sällan mer än två fönster på gång, flyttar aldrig datorn när det är påslagen osv.
Jag trodde faktiskt att jag köpte mig stabilitet och trygghet när jag la ut en förmögenhet (dvs 26.000 kr) på datorn. Och nu är den värd kanske halva priset, jösses ! Känns som jag har betalt 1.500 kr ca varje månad bara för att få använda datorn. Märker att många här pratar om hårddisk-krascher som om det vore något vanligt. Den blir ju också extra dyr eftersom jag eg skulle ha lagt ut 1.000 kr för att få filer räddade samt AppleCare som jag skulle behöva köpa för flera tusen. Jag gillar verkligen Mac-datorerna men är nog lite chockad över att den så lätt går sönder. Många här pratar hellre om backup än om sköra hårddiskar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-14 08:52

Jag sa ju att K&K skulle vara bra, man ska ju prata med den som säljer dig varan, inte den som tillverkat den - det är den som säljer varan som har problemet - inte du.

/Tangen

Har hämtat hem min baby nu. Ny hårddisk och urblåst på allt som jag lagt in. Hur kan man jobba på datasupport när människor kommer dit och nästan gråter pga sina datorproblem ? Nu kommer det att ta timmar att lägga in mailkonton, göra alla inställningar, leta upp koder/lösenord (sparade på DVD-skiva) för att få in mina program som jag laddat ned tidigare osv. Jo, jag känner till Flyttassistenten. Den får jag pröva.

Varför är det ingen som varnar ang det här med att inte röra datorn efter att man stängt av den ? Jag menar om det nu är ett klassiskt/vanligt problem. Det borde man skriva en tråd om.....ja, det ska jag ta och göra så kanske några slipper sitta och glo deprimerat på sin dator ! Om man ska hitta någon fördel så är det att man får pröva mobil.me gratis i 60 dgr.

Hej igen KaRo,

Lägg lite pengar på att investera i en bra disk för backup så slipper du genomgå samma sak om du skulle råka ut för en krasch igen. En disk av hög kvalité ligger på ca 1500:-, väl investerade pengar. Försök håll dg borta från de billigare diskarna då dessa av sämre kvalité.

Ursprungligen av KaRo:

Har hämtat hem min baby nu. Ny hårddisk och urblåst på allt som jag lagt in. Hur kan man jobba på datasupport när människor kommer dit och nästan gråter pga sina datorproblem ? Nu kommer det att ta timmar att lägga in mailkonton, göra alla inställningar, leta upp koder/lösenord (sparade på DVD-skiva) för att få in mina program som jag laddat ned tidigare osv. Jo, jag känner till Flyttassistenten. Den får jag pröva.

Varför är det ingen som varnar ang det här med att inte röra datorn efter att man stängt av den ? Jag menar om det nu är ett klassiskt/vanligt problem. Det borde man skriva en tråd om.....ja, det ska jag ta och göra så kanske några slipper sitta och glo deprimerat på sin dator ! Om man ska hitta någon fördel så är det att man får pröva mobil.me gratis i 60 dgr.

Det är inte ett vanligt problem att flytta en dator som är påslagen, tror du hade otur.

Ursprungligen av KaRo:

Har hämtat hem min baby nu. Ny hårddisk och urblåst på allt som jag lagt in. Hur kan man jobba på datasupport när människor kommer dit och nästan gråter pga sina datorproblem ? Nu kommer det att ta timmar att lägga in mailkonton, göra alla inställningar, leta upp koder/lösenord (sparade på DVD-skiva) för att få in mina program som jag laddat ned tidigare osv. Jo, jag känner till Flyttassistenten. Den får jag pröva.

Varför är det ingen som varnar ang det här med att inte röra datorn efter att man stängt av den ? Jag menar om det nu är ett klassiskt/vanligt problem. Det borde man skriva en tråd om.....ja, det ska jag ta och göra så kanske några slipper sitta och glo deprimerat på sin dator ! Om man ska hitta någon fördel så är det att man får pröva mobil.me gratis i 60 dgr.

Sagt det förut och säger det igen,

skaffa en Time Capsule;

Trådlöst nät. Trådlös backup, Trådlöst Kopplad skrivare.

Värd varenda spänn om man skulle skita i det blå skåpet.

Sedan vill jag inte hålla med för ens en sekund om att datorerna skulle vara "sköra" elelr ngt i den vägen. Du har haft otur av bara den, men du har inte underlag för att kunna påstå att ditten eller datten är på ena eller andra sättet. Baserat på EN dators uppförande.

Så snälla, sluta reagera så kraftigt och dra sådana himskans stora växlar på så lite underlag. Ta backup på data, acceptera att saker kan gå sönder.

Datorer är väl det mest komplexa som människan knåpat ihop på den här planeten. Inte konstigt om det skiter dig ibland.

Så snälla, sluta reagera så kraftigt och dra sådana himskans stora växlar på så lite underlag.
Nja, så litet underlag är det nu inte. Jag har nämligen köpt tre Mac-datorer (en är utlånad) och tre ipoder från Apple (en är utlånad) och två datorer och en iPod Touch har kraschat inom tre månader. Jag har frågat Support som har tagit emot sakerna och de har ingen förklaring. Det har inte varit mycket damm i datorerna och de har inte sett någon annan skada. Allt har fungerat mycket bra fram tills de plötsligt har lagt av. Någon vanskötsel handlar det inte om. Detta är ingen gnälltråd som du verkar försöka få det till Goflorp. utan jag är intresserad av att lära mig hur saker kan gå sönder plötsligt. Om det jag som har gjort något fel vill jag naturligtvis undvika det i framtiden. Jag är i övrigt mycket nöjd med alla Mac-produkter som jag köpt. Har en Asus för 3.000 kr på jobbet. På pin kiv kommer väl den skit-datorn att hålla i tio år !:)

Bästa förklaringen hittills är det som någon har nämnt om strömspikar (minns inte var det står nu) och att man kan köpa överbelastningsskydd hos Clas O. Att jag tror att det kan handla om det är för att när MacBook Pro gick sönder så började det med att det sprakade när jag satte in magsafe. Dessutom har jag märkt en uttag hemma som det sprakar lite om när man ansluter en kontakt. Detta har jag först idag kopplat ihop.

Jag förstår inte riktigt varför alla genast nämner back-up. För mig känns det värst att dyra kvalitetsdatorer överhuvudtaget går sönder. Jag har inte så mycket jätteviktiga filer i datorerna. Om jag köper en jättesnygg klänning förväntar jag mig inte att affären rekommenderar mig att alltid ha nål/tråd hemma om den skulle spricka i sömmarna igen. OK, liknelsen haltar väl en del;) .

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-15 00:13
Ursprungligen av KaRo:

Jag förstår inte riktigt varför alla genast nämner back-up. För mig känns det värst att dyra kvalitetsdatorer överhuvudtaget går sönder. Jag har inte så mycket jätteviktiga filer i datorerna. Om jag köper en jättesnygg klänning förväntar jag mig inte att affären rekommenderar mig att alltid ha nål/tråd hemma om den skulle spricka i sömmarna igen. OK, liknelsen haltar väl en del;) .

Jo det haltar lite... dock, just hårddiskar är allmänt kända (bland oss data-nördar) att lägga av i tid & otid, men framförallt i otid. Backup MÅSTE man bara ha. Punkt. Det är verkligen en förbrukningsvara, typ som batteriet. Det spelar nog ingen större roll om man lägger 1000:- el 50000:- på datorn, just hårddisken ryker när det passar den...

Senast redigerat 2008-08-15 18:28
Ursprungligen av KaRo:

Nja, så litet underlag är det nu inte. Jag har nämligen köpt tre Mac-datorer (en är utlånad) och tre ipoder från Apple (en är utlånad) och två datorer och en iPod Touch har kraschat inom tre månader. Jag har frågat Support som har tagit emot sakerna och de har ingen förklaring. Det har inte varit mycket damm i datorerna och de har inte sett någon annan skada. Allt har fungerat mycket bra fram tills de plötsligt har lagt av. Någon vanskötsel handlar det inte om. Detta är ingen gnälltråd som du verkar försöka få det till Goflorp. utan jag är intresserad av att lära mig hur saker kan gå sönder plötsligt. Om det jag som har gjort något fel vill jag naturligtvis undvika det i framtiden. Jag är i övrigt mycket nöjd med alla Mac-produkter som jag köpt. Har en Asus för 3.000 kr på jobbet. På pin kiv kommer väl den skit-datorn att hålla i tio år !:)

.

De sista FEM Macarna jag ägt har ALLA fungerat helt perfekt, de har aldrig sett service.
Undantaget är fruns förra burk, en vit Macbook där CD'n lade av. Ny på garantin. Macforum bytte medans jag vänatade. Storartat!
Ingen av mina iPods har behövt service. En jag köpte till dåvarande fv tappades utför en balkong - två våningar upp, sprack vid träff av asfalten...felorsak=fylla.

Så jag har väl ungefär lika mkt "anecdotal evidence" åt andra hållet....

Man kan väl enkelt sett dela in saker i lite olika kategorier

1) Mekanik, kugghjul, kolvar, kedjor etc
2) Elektronik - batteridrivet/nätdrivet.
3) Elektronik med rörliga delar (Elektronik + Mekanik)

1 fixas med rätt verktyg oftast. 2:an är knepigare. Båda är känsliga.
3:an är ju kombinationen av 1 och 2; ännu mera känsligt.

Sedan kan vi ju ta exemplet Hårddisk, en typ 3-grej. roterande skivor (upp till 10000 varv i minuten), armar, lager etc och mycket elektronik. Höga krav på renlighet, vibrationer, värme etc etc...

Packa in den i en bärbar dator som flänger runt på stan hela dan...slår i lite varstans, kallt, varmt, fuktigt, i solsken....

Bevaka tråden