Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Idéer till ny hemsida

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har tanke på att göra en hemsida där man enkelt kan läsa eller ladda hem, skriva ut PDF. Allting ska vara på svenska och det ska relatera data. Jag har också tankar och idéer om ett forum, kanske det hela slutar i ett community.

Webbsidan ska ha ett modernt användargränssnitt, mycket "vintage" över det hela har jag tänkt mig. Men också en funktionell och enkel sida utan en massa kludder.

Hursomhelst, försöker tänka ut vad jag ska ha med och hur jag ska gå till väga. Jag vill gärna ta upp grafik, musik och webbdesign. Jag vill få upp det kreativa och jag vill att hemsidan ska leda till inspiration för andra som håller på med konst, musik eller de som designar en egen hemsida.

Ska detta vara ett forum, comunity så att man får bättre kontakt? Eller är det någon som skulle föredra en chatt? Jag tänker mig gärna ett forum, men också en plats för artiklar om "mode" och liknande. Gärna artiklar om vad som händer på datafronten också för jag skulle gärna vilja få med det i hemsidan. Lite om datorteknik och ett forum som personer från alla platformar kan känna sig välkomna.

Kom gärna med lite förslag, idéer och liknande. Inom en snar framtid ska jag lägga upp lite bilder så ni får en idé om hur webbsidan kan komma att se ut.

Tack på förhand!

Räcker det inte med 99.se?

Hade du tänkt göra 1 eller 5 hemsidor? Förlåt om jag är lite för kritisk, men jag ser inte den naturliga kopplingen mellan "Skriva ut PDF" och artiklar om mode. Sätt dig ner och skriv ihop vision och mål (väldigt pretto, men sjukt bra). Sen är det inte så dumt att kolla om det finns något liknande sen innan.

I Joomla-siter (ett CMS) så kan man på varje inlägg ha tre knappar, dessa är maila, skriv ut och skapa PDF. Är det något sådant du menar?

Titta tex i denna artikel på en av mina siter:
Bokföra moms, skatter, utgifter och intäkter - Lönespecifikationer

Till Joomla finns massor med Plugins, forum, community builder, gruppfunktioner (man kan gå med i grupper, skapa grupper, bjuda in medlemmar mm) och en hoper annat.

På denna site har jag byggt en joomla-demo och installerat en massa saker:

CMS-demo - Hem

Jag har aktuellare exempel, en site för en förening jag är med i som använder många communityfunktioner. Kontakta mig via PM.

Utseendet brukar jag läsa med kommersiella templates, det kostar mycket lite för massor med "design", jag använder mig av dessa: Joomla Templates - RocketTheme Joomla Templates Club Demo Site men bland länkarna på CMS-demo finns en lista på många fler. Tror tom det finns en template hos någon, kanske Joomlart.com som heter Vintage.

Edit: Här är en till templatedemo, från Joomla-art, de har "Väljaren" nertill på siten: JoomlArt.com - Joomla/Mambo Professional Templates - Templates Demo

Edit: Ännu en, här finns Vintage templaten: Joomla Templates, Components and Free Downloads for Joomla CMS - Pro Templates

Jag får väl kontra med att Drupal klarar av precis samma saker, men såklart väldigt mycket bättre.

Var är länkarna till templates, demosite med installerade forum/webshop, extensions osv?

Bästa argumentet för Joomla är nog det här:
Joomla! Extensions Directory

Bah! Riktiga webbutvecklare behöver inte någon pörskans demosite för att fatta att något är bra.

Där har du en viktig skillnad mellan Joomla och Drupal. Drupal har inte lika många moduler/plugins/tillägg iom att man inte behöver lika många. Dom som finns integrerar med varandra och är tillräckligt flexibla för att åstadkomma "vad som helst". Inte alltid färdiga lösningar, men goda möjligheter till precis det du vill ha i slutändan.

Men vi kanske ska lugna ner oss lite och återgå till topic?

Vad jag menar med mode är inte klädmode utan mode för webbdesigner, vad jag menar med artiklar är tillexempel artiklar om "hur man bygger en dator" och liknande. PDF för att det är lätt att läsa och skriva om, ladda ner och så.

Är det bäst att dra all fokus på Webbutvecklare, eller är det värt att dra in grafiker och liknande också? Vill fokusera mycket på kreativ data.

Ursprungligen av Felix.Thalen:

Vad jag menar med mode är inte klädmode utan mode för webbdesigner, vad jag menar med artiklar är tillexempel artiklar om "hur man bygger en dator" och liknande. PDF för att det är lätt att läsa och skriva om, ladda ner och så.

Jag förmodar att du menar artiklar som hänger ihop med ämnet mer. "Sä här åstadkommer du ball effekt x i Photoshop" känns mer relevant än "Så här bygger du en dator". Hade jag varit du hade jag skrotat PDF-idén, möjligtvis haft kvar möjlighet att exportera artiklar till PDF. Varför? Att hantera artiklar direkt på hemsidan är ännu enklare (Joomla/Drupal/Wordpress/whatever fixar det i ett litet nafs. Du kan till och med använda de flesta forumsystemen för det med lite modifikation.) och smidigare för besökaren. Jag är inte så pigg på att tanka ner en PDF bara för att läsa något jag kanske är intresserad av.

Ursprungligen av Felix.Thalen:

Är det bäst att dra all fokus på Webbutvecklare, eller är det värt att dra in grafiker och liknande också? Vill fokusera mycket på kreativ data.

Vad skulle du tjäna på att begränsa det? Hur skulle du begränsa det? Om fokus är på "kreativ data", varför begränsa det mer än så?

Var något av svaren du redan fått av intresse?

Hej Felix. Thalen !
Jag ser att du har många idéer som du behöver sortera eftersom du tar upp lite av allt. Du är ung och har naturligtvis inte hunnit jobba med det som du beskriver här och som jag gissar är dina intressen. Jag antar att du tänker dig detta som ett roligt hobbyprojekt och inget som du ska försörja dig på (i alla fall inte de närmaste åren som du väl ska använda till gymnasiestudier). För att kunna "ta upp grafik, musik och webbdesign" måste du ha gedigna kunskaper om det. Att skriva om sin egen musiksmak etc skapar ingen webbsida utan är en blogg. Att göra en hemsida är inte svårt numera eftersom det finns så många färdiga program men för att fylla hemsidan måste man ha kunskaper och/eller arbeta med personer som kan tex foto, musik, webbdesign osv. Har du kompisar med samma intressen kan ni väl skaffa något gratis hemsideprogram och tillsammans pröva er fram ?

Jag jobbar i Dreamweaver där jag skriver den mesta kodrad "för hand". Jag kan XHTML, CSS och håller på med PHP.

Jag använder Adobe Illustrator för att skapa vektorgrafik, där jag kan väldigt mycket om hur programmet fungerar.

Adobe Photoshop för foton och liknande, jag använder en Wacom platta när jag "ritar" i ArtRage 2.

Tack för vissa bra svar och jag tror att jag väljer att skrota PDF idén.

Ursäkta Felix. Thalen, jag trodde att du var nybörjare. Ser nu att du är mer insatt än jag läste ut av ditt första inlägg. Lycka till !

hah... Det är lugnt, nämnde dessutom inte att jag sysslat med webbsidor förut vilket jag borde gjort. Tack för lite hjälp ändå!

1
Bevaka tråden