Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inställningar för grafikkortet på en MacPro

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • International user
  • 2008-08-18 12:26

Känner mig lite dum här, men kan inte hitta var man gör mer djupgående (systeminställning) på mitt 8800 GT... Kanske inte går på en Mac?
Är ju van vid PC där man kan ändra zillioner med saker beronde på vad du (spel/program) behöver. Sen i PC kan man kolla tex temp och fläktar mm för GPUn.

Här i maccen tycks det ju bara finnas bildskärms inställningar typ antal färger och upplösning.

Skratta på, men jag har ju bara haft min Mac i en vecka efter 20+ år med PC...

Relaterat men kanske fel tråd...
Skulle också vilja veta hur man ändrar färg på överdelen på fönstren...
Detta då jag gärna har en lugn färg på skrivbordet som mellangrå och då flyter liksom fönstren ihop... speciellt dom i bakgrunden. Har letat överallt men inte hittat nåt.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-08-18 12:35

Precis som för Windows är det inte operativsystemet själv som låter dig göra dessa inställningar med grafikkortet. I windows hittar du inte dessa under kontrollpanelen om du inte installerar någon form av mjukvara för ändamålet, samt en drivrutin med stöd för detta.

Fläktar och temperaturer kan du kolla med tex istat. Finns flera andra också.
För klockning osv. vet jag inget om Nvidia-kort. För ATI finns det vad jag vet 2st olika program för att överklocka osv. i OS X.

Själva fönstrens utseende finns inga teman som Apple själva levererar. Shapeshifter är ett program man brukar kunna ändra teman med osv. I leopard har det blivit lite svårare för Apple har stängt ner möjligheterna för vissa former av plugins av säkerhetskäl. Detta går dock att komma runt om man ändrar rättigheterna på vissa mappar själv.

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-08-18 12:50

Tack...
Jag vet att det behövs program för detta men kan inte hitta dom för maccen på Nvideas hemsida... bara för PC. Trodde att Apple skickade med dom.

Har iStat menu och dashboard versionen... så är CPU C (och D) GPUerna då?

Som ROOT då? och vilka mappar?
Ska kolla Shapeshifter...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-08-18 13:39
Ursprungligen av Cekari:

Tack...
Jag vet att det behövs program för detta men kan inte hitta dom för maccen på Nvideas hemsida... bara för PC. Trodde att Apple skickade med dom.

Har iStat menu och dashboard versionen... så är CPU C (och D) GPUerna då?

Som ROOT då? och vilka mappar?
Ska kolla Shapeshifter...

Jag vet inte hur sensorna identifierar sig på Mac Pron, men de bör säga GPU. I min imac säger istat GPU, GPU Diode och CPU Heatsink, utöver CPU, HDD och några till.

Det kan vara så att Nvidia inte tillhandahåller några verktyg för OS X. Då får du installera windows också och klocka därifrån.
Apple skulle aldrig skicka med applikationer som kan eventuellt förstöra din dator och framförallt bryta din garanti.

Jag vet inte alls hur du installerar shapeshifter i OS X. Antar att du först och främst måste få in APE för att använda shapeshifter. Och det är där det kanske kan bli lite arbete med rättigheter och skapandet av mappar. Bör finnas guider för detta.

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-08-19 08:07

Nope, CPU A till D är de som visas, vad nu CPU C&D är för några...

Finns varken drivers eller programvara till maccens Nvidea grafik kort nånstans.
Programmen som finns vanligen för PC är inte för överklockning eller så utan att ställa in hur det ska hantera olika grafiska applikationer speciellt spel, där det ju finns 3 'standarder' som OpenGL med flera...

Att använda shapeshifter som inte stöder 10.5x, roota runt som ROOT mm verkar inte vara vad jag vill hålla på med förrän jag blir lite mer hemma på maccen och tror att jag vet vad jag sysslar med...

Men tack ändå.

  • Oregistrerad
  • 2008-08-19 20:39

Enkelt svar: Nej det går inte att överklocka eller ändra alla miljoner inställningar som NForce erbjuder på Windows för NVidia. Det finns ett verktyg för att överklocka ATI kort men det fungerar inte så bra i OSX heller.

Macens moderkort kan inte läsa av värme eller hastighet på fläktar för grafikkort oavsett typ! Så att försöka läsa av en sensor som inte finns går tyvärr inte. För det behöver man anropa grafikkortet direkt och det finns (heller inte) något program för att göra det för OSX tyvärr.

Det finns dock ett par sådana till linux, och det borde gå att kompilera dom till OSX om man vill / orkar Titta på NVClock - Nvidia overclocking on Linux!

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-08-19 22:33

Hej studiox!

1st: Jag är inte ute efter att överklocka.

2nd: nForce är ett 'hjälp' och kommunikations chip som sitter på moderkortet som bla accelererar 'snacket' med GPUs och även hjälper till med SLI (koppla ihop 2 eller flera grafikkort för snabbare grafik som nästan då kan liknas vid flerkärniga CPUs... typ).

3rd:

a) Teknikintresserad och vill gärna 'titta under huven' även fast jag inte alltid fattar allt...

b) Gammal 'gamer'... och här är väl huvudorsaken till min fråga.
När man spelar avancerade grafiska spel så finns det olika 'grafikstandarder' tex OpenGL och DirectX, finns även ett tredje 'större' men äldre som jag för mitt liv inte kan komma på just nu... och det är ju speltillverkarna som väljer vilken/a standarder deras spel utnyttjar.
Eftersom spelen alltid ligger före hårdvaran kan man i många nya spel oftast inte sätta 'allt på max' för bäst grafik utan måste ibland 'tweaka' för vad man då vill ska prioriteras tex FPS (framerate), upplösning, färger... you name it...
I dom flesta spel kan man ändra vissa inställningar direkt från spelet, men vissa, och speciellt nätverks spel kan behöva ändra vissa andra speciella inställningar direkt på grafikkortet.
Någon som spelat WWIIOnline eller EVE vet vad jag talar om och det finns alldeles säkert flera sådana spel som behöver lite 'handpåläggning' för bästa flyt (och då menar jag inte uppkopplingen som kan vara ett kapitel för sig)
Har visserligen bara spelat dessa på PC än så länge.

Så, efter lite frågor här och där och eget letande verkar det inte som om det finns till maccen och kanske inte behövs eller... vad vet jag efter som jag 'aldrig rört' en mac förut... lol

Men när man läser på spelens hemsidor (forum) verkar vissa problem vara ganska lika för både PC och Mac användarna...

För spelnördar:

WWIIOnline
Spelsida: WWII Online- Battleground Europe
Wikipedia: World War II Online - Wikipedia, the free encyclopedia

EVE
Spelsida: EVE Online - a massive multiplayer online roleplaying space game - MMORPG
Wikipedia: EVE Online - Wikipedia, den fria encyklopedin

Installera Windows så kan du leka.

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-08-20 09:29
Ursprungligen av Gilbert 2:

Installera Windows så kan du leka.

Yup, det var just precis därför jag switchade till en Mac...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-08-20 09:33
Ursprungligen av Cekari:

Yup, det var just precis därför jag switchade till en Mac...

Mycke kan man göra med mac, men drivrutinshackande osv. finns det väldigt lite utrymme för. Det stora problemet med grafikkortsbiten är att Nvidia och ATi inte skickar ut drivrutinerna, utan att Apple gör det.

Det betyder att vi i slutändan aldrig behöver bry oss om dessa uppdateringar, det sker vid software updates och kommer med paketen av buggfixar osv.

Nackdelen blir att det kan bli svårt att hacka sin hårdvara. På Powermac-tiden var det betydligt mer öppet, då fanns det massor med verktyg för sådant här, och många verktyg och romar för att flasha grafikkort också.

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-08-20 09:50
Ursprungligen av Sidde:

Mycke kan man göra med mac, men drivrutinshackande osv. finns det väldigt lite utrymme för. Det stora problemet med grafikkortsbiten är att Nvidia och ATi inte skickar ut drivrutinerna, utan att Apple gör det.

Det betyder att vi i slutändan aldrig behöver bry oss om dessa uppdateringar, det sker vid software updates och kommer med paketen av buggfixar osv.

Nackdelen blir att det kan bli svårt att hacka sin hårdvara. På Powermac-tiden var det betydligt mer öppet, då fanns det massor med verktyg för sådant här, och många verktyg och romar för att flasha grafikkort också.

Ah, det förenklar ju uppdaterande en hel del då det hos nVidia kan vara lite krångligt att hitta rätt version, spec. om man har lite aldre kort... sen bör det ju också bli mindre konflikter om apple redan 'provat' dom.

Inte för att det stillar min nyfikenhet i detta fall, men jag ger mig nu tills jag stöter på något verkligt problem istället...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-08-20 09:43

Kan lägga till att avsaknaden av dessa program ligger nog till stor del i att det finns väldigt få människor som har efterfrågat dessa. Mac Pron säljer ganska lite i jämförelse med de billigare datorerna.

På powermac-tiden var det en större procent av macanvändarna som körde powermac. Och den datorn var väldigt vänlig för uppgraderingar av processorer och grafikkort. Det skapade en liten marknad av sådant som inte existerar så mycket idag.

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-08-20 21:27

Psst, kom på den 3:e grafikstandarden: Direct 3D (för dom som gillar oviktigt vetande )

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-08-20 22:17
Ursprungligen av Cekari:

Psst, kom på den 3:e grafikstandarden: Direct 3D (för dom som gillar oviktigt vetande )

Direct3D är DirectX 3D API. Det är alltså vad man annars säger DirectX till.

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-08-20 22:33

Oops, helt rätt, börjar bli virrig av allt nytt och letande med maccen... :">

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-08-20 23:41
Ursprungligen av Cekari:

Oops, helt rätt, börjar bli virrig av allt nytt och letande med maccen... :">

Det är nog lugnt, du behöver inte virra runt mer. Det finns varken DirectX eller Direct3D i OS X. Det är Windows only.

1
Bevaka tråden