Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finns det några fördelar med att aldrig stänga av datorn?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-08-18 22:47

Hej. Jag har just skaffat mig en Imac och tycker mycket om den. För att lära mig hur den fungerar har jag tittat lite på tutorials från macprovideo.com. I en av dem (Mastering OS X) sas att man aldrig ska stänga av datorn, eftersom uppstart och avstängningar sliter på den. Jag tyckte det lät konstigt och googlade lite på det. Jag hittade den här artikeln:

Is it better to sleep or shut down your Mac? - Interrupt19

I denna påstås att det är en myt att det skulle vara bättre för datorn att vara i sleep mode jämt än att stängas av och sättas på.

Den här datorn är den bästa jag haft och jag vill ta väl hand om den. Men hur gör man det egentligen? Jag är förvirrad.

Senast redigerat 2008-08-19 06:34
  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-08-18 22:53

Den absolut största och för mig egentligen enda anledningen att aldrig stänga av är att den vaknar från sleep på 5 sekunder och bootar på 45. Men om boottiden inte stör dig och du inte har något emot att behöva starta allt skit du vill ha igång hela tiden så är det inga problem om du stänger av datorn. Jag menar, hade omstarter varit skadliga hade ju Windowsdatorer gått sönder hela tiden...

  • Oregistrerad
  • 2008-08-19 10:57
Ursprungligen av Davey:

....och bootar på 45.

En iMac? Vilken iMac bootar på 45?
Min Intel iMac 20" Intel Core2Duo 2.16Ghz med 1Gb ram tar 17sec för uppstart. Jag har mätt med ett tidur.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-19 01:13

Jag orkade inte försöka dekryptera hans Watt-resonemang (som formellt är uppåt väggarna) men i princip har han ju rätt även där. En macbook pro får inte vara i vila mer än ca en kvart innan du har förlorat på att inte stänga av den när du slutar använda den och sätta på den när du nu ska använda den igen (vad gäller energiförbrukning alltså).

Jag själv har ofta frågat mig hur mycket sanning det verkligen ligger i att OS X aldrig ska behöva startas om. Min erfarenhet säger tvärtom, att en omstart om inte löser något akut problem så gör den åtminstone datorn piggare. Men så kan jag inte hålla mig ifrån att installera och prova vart enda program jag kommer över och tycker verkar intressant.

Det som sliter mest på datorer är temperaturförändringar. Elektroniska komponenter slits mest vid påslag, kretsarna blir varma och då ändrar dom storlek (expanderar oftast) något.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-08-19 21:51
Ursprungligen av hummel:

Det som sliter mest på datorer är temperaturförändringar. Elektroniska komponenter slits mest vid påslag, kretsarna blir varma och då ändrar dom storlek (expanderar oftast) något.

Det här skulle jag vilja veta mer om. Har du någon schysst länk?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-19 20:57

Lika nyanserad som vanligt...

jag startar om min dator en gång i veckan, annars är den på hela tiden

Vad jag har hört så är det i stort sett bara hårddisken man behöver tänka på. Dom är bara testade för ett visst antal uppstarter (några hundra tusen om jag inte minns helt fel) I så fall gör det inte någon skillnad om man stänger av eller ställer i viloläge, för hårddisken stannar i vilket fall som helst.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-08-20 10:13

Det finns fördelar och det finns nackdelar och det finns olika "skolor" som stenhårt hävdar att det ena är bättre än det andra.

Använder du inte datorn och har du inget behov av att ha den på dygnet runt - slå av den. För miljöns skull om inte annat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-20 10:46
Ursprungligen av Northwiz:

Det finns fördelar och det finns nackdelar och det finns olika "skolor" som stenhårt hävdar att det ena är bättre än det andra.

Använder du inte datorn och har du inget behov av att ha den på dygnet runt - slå av den. För miljöns skull om inte annat.

Bra inlägg! Håller med till fullo.

Vad gäller "vanlig" energiförbrukning skulle det kunna vara som jag skrev i inlägg #3, dvs använder du datorn mer sällan än 1 gång var 15:e minut så ska du stänga av den där emellan. 15 min vila ~ 1 avstängning och en bootning (vad gäller energi). Bara litet förtydligande.

Jag är dock också nyfiken på hur samma förhållande för slitage ser ut: "ha den på hela tiden - slitage" jämfört med "uppstart - slitage" fast utan vila då.

Något i stil med "En dator slits lika mycket under en omstart som att vara igång med 15% load i 30 minuter"
OBS: det där var bara tänkt som principiellt belysande, faktiska siffror var tagna helt ur luften.

Under en kurs i miljöteknik fick vi se exempel som att en typisk industritransformator förbrukade LIKA MYCKET energi under själva tillverkningen som under hela sin livstid.
Ungefär samma sak gäller en typisk bil, vilket alltså innebär att det inte alls är givet vilket som är bäst för miljön – att byta ut den gamla volvon som drar 1 liter/mil mot en ny bil som drar 0.5 liter/mil eller köra med volvon i ytterligare 10 år (om den nu tillåter det...) och därmed skjuta upp nybilsköpet/alternativt köpa en begagnad.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-08-20 16:27
Ursprungligen av klchbo:

Stänga av för miljönskull,, Är ni tokiga, tror ni det spelar någon roll? I helsike heller

Klart det spelar någon roll! Om alla skulle stänga av när dom inte anvämder datan,så gör det ju skillnad!

Vad jag har förstått så kör OSX cronscripts på natten - hur skulle detta gå till om burken är avstängd?
Jag startar om mina burkar en gång i veckan...av psykologiska skäl....:-)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-20 22:42
Ursprungligen av Zimmerman:

Vad jag har förstått så kör OSX cronscripts på natten - hur skulle detta gå till om burken är avstängd?
Jag startar om mina burkar en gång i veckan...av psykologiska skäl....:-)

Ja, det är ju sant. Vad jag förstår råder det dock delade meningar om nyttan med dessa script. Se länken i första inlägget. Så går det ju förstås att köra scripten utan problem på andra sätt.

I terminalen:
sudo periodic daily weekly monthly

så blir det gjort ändå.

Det är ju inte lika smidigt som när det är schemalagt men kanske ändå tillräckligt smidigt om man är lagd åt det hållet.

Senast redigerat 2008-08-21 00:56

Jomen...Mac är numera en folkdator För oss nördar är det ju en baggis, men inte kan man förvänta sig att dom andra 90% håller på med sådant.
Nyttan är som sagt diskuterad, men varför har Apple lagt in dessa cronscripts (day, week, month) om det är meningslöst? Och att köras på natten då allmogens datorer är avstängda (jo, jag tror allmogen stänger av sina burkar)?
Det är unix. Det ska inte stängas av...det är i botten inte tänkt att man ska stänga av unix-burkar. Tror jag.

Ursprungligen av sodemus:

I terminalen:
sudo periodic daily weekly monthly

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-21 00:52
Ursprungligen av Zimmerman:

Jomen...Mac är numera en folkdator För oss nördar är det ju en baggis, men inte kan man förvänta sig att dom andra 90% håller på med sådant.
Nyttan är som sagt diskuterad, men varför har Apple lagt in dessa cronscripts (day, week, month) om det är meningslöst? Och att köras på natten då allmogens datorer är avstängda (jo, jag tror allmogen stänger av sina burkar)?
Det är unix. Det ska inte stängas av...det är i botten inte tänkt att man ska stänga av unix-burkar. Tror jag.

Tja, nu verkar det ju som att Leopard faktiskt löste buggen med underhålls-script och att de alltså körs så snart datorn får tillfälle om man haft den t.ex. i vila över natten.

Edit: Acke kom in och svarade, googlade visst runt lite väl länge.

Jag tyckte att en länk i länken var intressant:
Macworld | Editors' Notes | Five Mac maintenance myths

Om detta faktiskt skulle innebära att argumentet med underhålls-script faller och om slitaget som sker vid en omstart är relativt litet (se mitt inlägg #12) så ser jag det bara som positivt att stänga av datorn nästan så ofta det går. Därmed inte sagt att jag själv lever som jag lär.

Om nu buggen är löst så tänkte nog Apple precis som du att det är vanliga människor som ska använda Mac OS X numera och ville göra det så enkelt som möjligt.

Vad gäller att aldrig starta om OS X så har jag också undrat varför. Har googlat runt lite nu men bara hittat sidor liknande länken i första inlägget. Min egen erfarenhet säger som jag tidigare sagt tvärtom. Kan inte du försöka få tag på någon information om det där? Skulle vara intressant!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-21 00:21
Ursprungligen av Zimmerman:

Vad jag har förstått så kör OSX cronscripts på natten - hur skulle detta gå till om burken är avstängd?

Fel, inte i och med Mac OS X 10.4 (till viss del) och Mac OS X 10.5. Då sköts detta av launchd som är smart nog att köra ev saker när det behövs.

För övrigt, varför vill alla så gärna rotera loggar? För det är det man gör.

Aha. Vad lite man vet. Vad betyder "rotera loggar"?

Ursprungligen av acke:

Fel, inte i och med Mac OS X 10.4 (till viss del) och Mac OS X 10.5. Då sköts detta av launchd som är smart nog att köra ev saker när det behövs.

För övrigt, varför vill alla så gärna rotera loggar? För det är det man gör.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-21 00:38
Ursprungligen av Zimmerman:

Aha. Vad lite man vet. Vad betyder "rotera loggar"?

Kortfattat så loggas i stort sätt allt som händer i din dator i loggar. Kan kolla själv i Program/Verktygsprogram/Systemmeddelanden. Allt från geekiga saker långt ned i Darwin till vad som händer med dina Widgets.
Är bara ren text och tar inte så mycket plats idag men på tiden när allt skapades var ju hårddisk-storleken en helt annan. Därför, bland annat, så arkiveras och komprimeras loggarna. Kan verkligen inte allt om detta. Finns säkert någon riktigt UNIX-head som kommer in och chefar nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-21 19:57
Ursprungligen av acke:

Finns säkert någon riktigt UNIX-head som kommer in och chefar nu.

Efterlyses! Varför ska man inte boota om UNIX? Finns det någon ytterligare anledning än underhållningsscripten?

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-08-21 18:05

Scriptsen tål att köras. Jag hade en bugg med ett gäng filer från min externa som fastnat i papperskorgen. Jag körde alla scriptsen med Onyx och det löste problemet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-21 19:03
Ursprungligen av Eknaton:

Scriptsen tål att köras. Jag hade en bugg med ett gäng filer från min externa som fastnat i papperskorgen. Jag körde alla scriptsen med Onyx och det löste problemet.

Inte de scripten vi pratar om. De påverkar inte saker i papperskorgen. Du löste det aningen genom en omstart i samband med Onyx eller så valde du en "sudo rm funktion" som säkert finns inbakat i Onyx.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-08-21 20:47

Stor del av elektronikdöden inträffar vid till och frånslag, då kretsarna utsätts för förändringar i spänning, ström och temperatur, så ur den synpiunkten är det bättre att låta burken stå på, men visst den förbrukar energi. Visserligen lite men om det gäller en miljon datorer blir det en del. Det finns dock värre standby förbrukare, din platta TV t ex.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-23 16:51

Jag fick höra av en über-sysadmin att hårddiskar som snurrar i servrar 24/7 i några år inte blir så glada om man slår av burken och sedan väntar för länge med att dra igång igen.
De kan gegga ihop vid centumlagret, så man ska försöka hålla de varma och vara snabb vid service av burken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-23 21:33

Fast inget av det där borde väl vara unikt för UNIX...? Även om det var intressant synpunkter.

  • Medlem
  • Katrineholm
  • 2008-08-24 14:41

Om jag här hemma hela dagen går min iMac i snitt 12 timmar om dagen. MEN går jag ut eller inte håller på med datorn någon längre tid och kan planera det så använder jag förstås viloläget, till skillnad mot många windowsburkar med oförutsägbart beteende, fungerar detta utmärkt på Mac. Snabbt ned och snabbt upp.
Jag har en speudoserver som står i garderoben. Den drivs av windows XP. Den är inställd så att den går i standby efter 2 timmars oanvändande, sen står den så om ingen använder den. En timer på elen slår på kl. 0200 och på igen 10.00, bara fredag, lördag och söndag. Sen är bios inställt så att datorn väcker sig själv om ström finns. Fungerar utmärkt. Sliter minimalt och drar lite ström - ändå är den tillgänglig vid behov bara man anpassar sig. Bara ett litet tips...

Glömde säga att invändig temperatur i datorn är extremt viktig också. En väl ventilerad dator går sönder avsevärt mer sällan. Enligt googles STORA undersökning om hårddiskar har en stor del som gått sönder efter en 3 års period (vid 24/7 drift) haft en temperatur som legat över 50 grader. Medan de som legat lägre hållit mycket bättre.
Om man även använder sig av någon slags filtrering eller överbelastningsskydd för elen (UPS typ) så minskar även det risken för långsiktigt haveri. Särskilt om man bor mer "lantligt" och kanske har lite binkande ström. En UPS under sådana förhållanden kan bespara dig enormt mycket besvär i långa loppet.

Viloläget har tyvärr aldrig funkat klockrent i min iMac hemma. Den vaknar hela tiden - och somnar - och vaknar - och somnar - och vaknar...Jag - och ett gäng på nätet med samma problem - har i 6 månader försökt lista ut vad det är, men gett upp.

  • Medlem
  • Katrineholm
  • 2008-08-24 15:30
Ursprungligen av Zimmerman:

Viloläget har tyvärr aldrig funkat klockrent i min iMac hemma. Den vaknar hela tiden - och somnar - och vaknar - och somnar - och vaknar...Jag - och ett gäng på nätet med samma problem - har i 6 månader försökt lista ut vad det är, men gett upp.

Har du till att börja med försökt utesluta tangentbord och mus? Det låter ju onekligen som om den hela tiden får signal från någon enhet som har rätt att väcka datorn. Du har inte ställt in så att nätverksaktivitet har rätt att väcka maskinen?

1
Bevaka tråden