Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya iMac från Fujitsu?

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nya Fujitsu F-A50 har en minst sagt iMac-lik design, eller vad tycker ni?

Den finns med 16" eller 19" skärm och innehållet påminner om iMac: Intel Core 2 Duo CPU T8100 (2.1GHz) med 2GB of RAM (Max 4GB), 250GB SATA hårddisk, Intel X3100 grafik, Wifi B/G, och Bluetooth.

Läs mer här:
The New Fujitsu F-A50! : Akihabara News .com

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-08-20 11:40

Usch. Gångjärn med synliga fjädrar, riktigt plastigt vid portarna och baksidan matchar en industrilokal.
Ska man kopiera, varför kopierar man inte snyggt.

Steve Jobs kommentar om Microsoft fungerar på stora delar av datorindustrin tror jag.
"The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste. And I don't mean that in a small way, I mean that in a big way, in the sense that they don't think of original ideas, and they don't bring much culture into their products."

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-08-20 14:31

Damn...varför försöker dom ens...(Äcklad min)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-20 14:42

Ett dåligt och ofullständigt försök. Synliga fjädrar på den dator...kom igen.
Men det finns säkert folk med dålig smak som tycker det är en "fräck" dator. "Höhö, Apple snackar om design. Jaja, jag köpte mig en Fujitsu igår som är minst lika snygg."

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-08-20 14:49
Ursprungligen av acke:

Ett dåligt och ofullständigt försök. Synliga fjädrar på den dator...kom igen.

Och klistermärken på köpet;)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-20 18:45
Ursprungligen av fedi-93:

Och klistermärken på köpet;)

Ständigt dessa klistermärken..

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-20 21:13
Ursprungligen av acke:

Ständigt dessa klistermärken..

Jag har aldrig riktigt förstått hur de tänker när de sätter dit alla dessa... eller det kanske är så att de inte tänker alls.
Ett ord bara: usch!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-20 22:35
Ursprungligen av oddtouch:

Jag har aldrig riktigt förstått hur de tänker när de sätter dit alla dessa... eller det kanske är så att de inte tänker alls.
Ett ord bara: usch!

De tänker: Sätter vi de märkena här så får jag klistermärkespengar både från Intel och Microsoft.

Kanske lite lustigt, men jag visade Fujitsun för min flickvän och det första hon sa om den var "vilket fult ställ". Kan väl inte annat än hålla med om att det kromade stället inte passar in i designen, utan stör mer än det tillför. Känns mer som en lampa från IKEA, snarare än ett ställ till en modern dator.

I övrigt håller jag med om vad ni andra redan påpekat med luckan och fjädrarna. Av vad jag sett så har de dille på att helt i onödan "gömma" saker bakom luckor som den på alla PCs som säljs i Japan. Bärbara som stationära. Snyggt? Njä. Inte på rak arm. Speciellt inte denna variant med fjädrarna och konstiga former.

Bättre än många genomsnittliga PCs, men fortfarande en bit kvar till riktigt god design och smarta val.

Baksidan påminner lite om en kaffebryggare en kompis hade för typ 14 år sen.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-08-20 22:40

Hur tänker den kund som inte tar bort alla dessa klistermärken som skämmer apparaten?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-21 00:27

Det var fult gjort! Och det är ju inte första gången heller. Tur att de har kopierat den äldre generationens imac.

En ful kopia av en utgången modell av imac fast med ett sämre operativsystem.:cool:

Det som irriterar mest är att nån pc nisse kommer tycka att detta är inovativt, helt omedveten om imacs existens, ungefär som med widgets.

Ursprungligen av Fred!:

Det som irriterar mest är att nån pc nisse kommer tycka att detta är inovativt, helt omedveten om imacs existens, ungefär som med widgets.

Precis som du är omedveten om konfabulators existens?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-21 17:47

Apple var väl först med att erbjuda widgets som en del i osét eller? Men strunt samma det var bara ett exempel, det finns massor av andra exempel anser jag i alla fall.

Ursprungligen av Fred!:

Apple var väl först med att erbjuda widgets som en del i osét eller? Men strunt samma det var bara ett exempel, det finns massor av andra exempel anser jag i alla fall.

Exemplet var ju dåligt eftersom Apple plagierade konfabulator, sen om det är en del av OS:et eller inte känns som det kvittar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-21 18:21
Ursprungligen av mendezzz:

Exemplet var ju dåligt eftersom Apple plagierade konfabulator, sen om det är en del av OS:et eller inte känns som det kvittar.

Ok inte för att starta en debatt, men konfabulator var väl fritt att använda för vem som helst. Apple startade mig veterligen med widescreen paneler i dator skärmar utan för den skull ha uppfunnit widescreen formatet.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-21 16:50
Ursprungligen av Mija:

Hur tänker den kund som inte tar bort alla dessa klistermärken som skämmer apparaten?

De sitter som själva fan, de måste ha något specialklister. När man väl fått bort eländet så har man en limfläck att gnugga bort.

Ursprungligen av Mija:

Hur tänker den kund som inte tar bort alla dessa klistermärken som skämmer apparaten?

Precis!

Min förra svärmor hade en HP (tjock som en tegelsten, vrålande fläktar, konstiga knappar på utsidan). Den hade ALLA klistermärken kvar (kanske utom de två som brukar sitta på skärmen...). Handledsstöden var fulla med "Intel inside" och liknande.
Inne i burken var det likadant, massa förinstallerat bråte som åt upp alla resurser som makinen hade.

Det är ju lite som gamla kärringar som cyklar omkring med plasten på kedjeskyddet

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-08-21 00:25

aHAHAHA, om jag ser rätt så öppnas luckan utåt skärmen, vad är iden med att designa en dator när allt blir försört av en ful lucka med synliiga fjädrar..

tycker nog inte att vriden och homosexualitet är något synonymt och skulle gärna vilja ha bort det ur debatten.

Det jag undrar över är hur man kan överösa nätet med bilder där en iMac jämställs med en sladdig Dell och sen när något annat märke släpper ett dåligt plagiat ändå sitta och kasta skit över modellen.
Vistt är designen inte lika snygg som orginalet, men jämför med vilken PC som helst så tycker jag den är fett snygg.
Dessutom, hade det stått Apple på den så hade det antagligen låtit annorlunda från många håll.

Men visst är iMacen snyggare, no argue, men SÅ stor skillnad är det ju ändå inte?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-21 00:43
Ursprungligen av RockyMontana:

Dessutom, hade det stått Apple på den så hade det antagligen låtit annorlunda från många håll.

Tror jag inte, de flesta gillar så klart Apple's produkter eftersom de är snygga och inte för att det står Apple på den. Jag skulle inte tycka att det glansiga stället var snyggt ens om Ive sagt att han filat på det speciellt för mig.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-08-21 12:39
Ursprungligen av RockyMontana:

Vistt är designen inte lika snygg som orginalet, men jämför med vilken PC som helst så tycker jag den är fett snygg.
Dessutom, hade det stått Apple på den så hade det antagligen låtit annorlunda från många håll.

Håller fullständigt med. Men det är lite intressant att folk här lägger så mycket energi på att kritisera PC sidan. Alla dessa "usch"..."suck" och "stön" "kan de inte kopiera ordentligt" kommentarer...och när någon väl gör något som är lite för bra...ja då är det "plagiat", "Ring Apple" osv.

Själv tycker jag det är det snyggaste som Fujitsu någonsin släppt ifrån sig. Hade hellre sett ett par såna här på jobbet än de standard PC-burkar vi har.

Nej, hade det stått Apple på den så hade jag blivit betydligt mera illamående. Det skulle betyda att Apple inte var Apple längre. Dom flesta som har estetiska uppfattningar om saker skiter i varumärket som sådant. Skillnaden mellan denna burk och en från Apple är gigantisk - men det ser man inte om man inte har det estetiska ögat för formgivning. Det är inte viktigt att ha det, men jag bara säger som det är. Antingen har man det - eller så har man det inte. För en del är det viktigt med skönhet - för andra inte. Ingen är bättre eller sämre för det.

Även Apple har smolk i bägaren och då sticker det ut desto mera eftersom deras huvudsakliga utbud är sensationellt vackert, snyggt, smakfullt, minimalistiskt, nyskapande och inspirerande för all formgivning i hela världen. Aluminiumtangenter på MacBook Pro är en skymf - försvinner med nästa update - et är jag säker på...dom vet själva att det är en ful produktionsteknisk kompromiss. Startbilden i Leopard är fruktansvärd - någon på Apple har flippat ur och tappat tråden...troligtvis omplacerad Puck-musen var en styggelse - inte bara ful utan dessutom oanvändbar för normalt skapade människohänder.

Men- som sagt; alla försök till att snygga upp PC-designen välkomnas av mig. Det finns grader i helvetet. Denna burk klarar sig hyfsat om man tvingas ha en PC.

Ursprungligen av RockyMontana:

Dessutom, hade det stått Apple på den så hade det antagligen låtit annorlunda från många håll.

Men visst är iMacen snyggare, no argue, men SÅ stor skillnad är det ju ändå inte?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-21 13:46

För mig är det omöjligt att bedömma utseendet på denna burken utan att jämföra med imac. Om inte imac hadde funnits så hadde inte fujitsin funnits. Jag tycker det är fattigt att göra ett plagiat på ett så uppenbart sätt. Man hadde kunnat kopiera konceptet, liten vägg tv med inbyggd dator och trådlös kring utrustning.

Om man skall kopiera något så måste den va bättre än orginalet tycker jag, varför skulle jag annars vilja ha den liksom?

Senast redigerat 2008-08-21 14:19
Ursprungligen av Zimmerman:

Nej, hade det stått Apple på den så hade jag blivit betydligt mera illamående. Det skulle betyda att Apple inte var Apple längre. Dom flesta som har estetiska uppfattningar om saker skiter i varumärket som sådant. Skillnaden mellan denna burk och en från Apple är gigantisk - men det ser man inte om man inte har det estetiska ögat för formgivning. Det är inte viktigt att ha det, men jag bara säger som det är. Antingen har man det - eller så har man det inte. För en del är det viktigt med skönhet - för andra inte. Ingen är bättre eller sämre för det.

Även Apple har smolk i bägaren och då sticker det ut desto mera eftersom deras huvudsakliga utbud är sensationellt vackert, snyggt, smakfullt, minimalistiskt, nyskapande och inspirerande för all formgivning i hela världen. Aluminiumtangenter på MacBook Pro är en skymf - försvinner med nästa update - et är jag säker på...dom vet själva att det är en ful produktionsteknisk kompromiss. Startbilden i Leopard är fruktansvärd - någon på Apple har flippat ur och tappat tråden...troligtvis omplacerad Puck-musen var en styggelse - inte bara ful utan dessutom oanvändbar för normalt skapade människohänder.

Men- som sagt; alla försök till att snygga upp PC-designen välkomnas av mig. Det finns grader i helvetet. Denna burk klarar sig hyfsat om man tvingas ha en PC.

Det är intressant att få ett helt stycke kastat i ansiktet om hur dåligt konstöga man har, speciellt av någon som inte har en aning om vem man själv är.
Det är klart jag ser skillnader, men skillnaderna är inte intressanta i den stora jämförelsen. Det som är intressant är att det är ett riktigt plagiat av iMacen och folk skymfar den som har ungefär samma förutsättningar som imacen (om än fulare och med windows då) då den är uppbyggd på samma sätt, men likaväl hyllar iMacen för dess simpla look. Jag syftar alltså mer till den minimalistiska looken i jämförelse med t ex Dell vs iMac-bilden.
Dessutom är konst högst subjektivt och att säga att man har öga för det eller inte är att vara ute på djupt vatten.
Folk som jobbat på den designen är säkert utvecklare som jobbat inom ämnet en längre tid och att säga att de inte har känsla för design är att skymfa det de skapat, även om det är ett plagiat.
Jag tycker att för att vara ett dito så är den ganska snygg.
Även om den inte kan jämföra sig med iMacen på något vis (som är grymt mycket snyggare).

lucka?

Jag vet inte jag. Men andra vill vara som apple, men det går inte Låt dom försöka!

Jag tycker att den ser rätt okej ut. Det finns utrymme till förbättring, men den ser ändå bättre ut än många andra.

"According to Fujitsu our little all mighty F/A50 is a very silent PC at only 30dB. "

Vilket gör den minst dubbelt så bullrig som en nyare iMac.

Man bör definitivt inte titta på denna skapelse från sidan:

Fujitsu's F-A50 all-in-one escapes a terrible, terrible heritage - Engadget

Bevaka tråden