Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"CPU whine" och Leopard?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-05 20:30

Min Macbook ger ifrån sig ett högfrekvent (ibland mer eller mindre högt) ljud från övre vänstra delen av tangentbordet.

Jag har läst runt på diverse forum om detta, men ingen tycks ha hittat en lösning eller fått sin MacBook reparerad. Det verkar däremot som om ingen med en nyare MacBook (läs MacBook med Leopard förinstallerat) som lider av det här förbannade ljudet.

Jag har ännu inte installerat Leopard. Är det någon som har testat om det försvinner när man uppgraderar från Tiger till Leopard? Är det någon som har en Macbook med Leopard och upplever att datorn piper väldigt lågt? Är det någon där ute i cyberrymden som har lyckats lösa sitt "CPU whine" problem?

detsamma gäller min MB C2D2. jag har öppnat den och insett att det gäller Airportskortet då ljudet försvinner när man kopplar ur detta...Ingen aning om hur man skall lösa detta. för det mesta så är det lugnt men som du säger man märker det ibland och undrar...
Kan ha att göra med belastning och värmeutveckling men jag vet inte mer.
Jag kör Leopard så det går inte bort om du uppgraderar tyvärr.
Säg till om du kommer på en lösning!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-06 20:18

Intressant. Men jag tror tyvärr inte vi har samma problem. För när jag till exempel öppnar Photo Booth försvinner ljudet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-20 14:32

Apple Support vet ingenting om problemet. Och kan ingenting göra. Jag ska aldrig mer köpa en Apple.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-08-20 14:53

Har råkat för samma problem med min iMac 2,4, 24". Applesupport "känner" inte till problemet dock finns det en lång och fin tråd på deras forum om detta, tydligen fler än vi som är drabbade

EDIT: fel länk tidigare
Apple - Support - Discussions - iMac blips, bleeps, and high-frequency ...

Detta styrker inte bilden av Apple "kvalite" som alla skryter om. Trots detta är jag ganska nöjd med min maskin men är mer skeptisk till nästa köp om det verkligen blir en till skrikmaskin..ehmm jag menar iMac :).

Ursprungligen av Haraldh:

Apple Support vet ingenting om problemet. Och kan ingenting göra. Jag ska aldrig mer köpa en Apple.

Senast redigerat 2008-08-20 16:38
Ursprungligen av Haraldh:

Apple Support vet ingenting om problemet. Och kan ingenting göra. Jag ska aldrig mer köpa en Apple.

Eftersom din dator inte hade Leopard förinstallerad, så lär den ju vara ca 1 år gammal (eller kanske t.o.m ännu mer). Så jag undrar varför du skriver om detta först nu, varför du inte har kontaktat Apple eller serviceställe tidigare, om oljudet har varit där hela tiden.

Gå till ett serviceställe, och be dem lyssna på oljudet. Det kan kanske bli en garantireparation...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-20 23:42

Ljudet var inte där från början det kom med tiden. Och jag har nästan alltid haft musik eller en tv igång i bakgrunden. Nu har min iMac börjat tjuta som fan när den är avstängd också! Jag var tvungen att dra ur nätsladden nyss.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-30 23:04
Ursprungligen av Haraldh:

Apple Support vet ingenting om problemet. Och kan ingenting göra. Jag ska aldrig mer köpa en Apple.

Sådana här kommentarer är ju sjukt roliga. Ta datorn till ett serviceställe och låt dom höra på (o)ljudet. Om inte, Quit whiining!

Om pipandet försvinner när du öppnar Photo Booth, så låter det som att det är samma pipande som jag hade på min MacBook. Jag körde ShhMBP och datorn blev tyst.
ShhMBP 1.0 - MacUpdate
Det står att programmet bara är till för MacBook Pro, men det fungerade på min MacBook (första generationen med CoreDuo).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-21 19:18

Påverkar inte det batteriet negativt?

Jag tror inte det påverkar så mycket. Märkte ingen större skillnad. Tyckte det var viktigare med en tyst dator. Uppgradering till Leopard lär inte hjälpa mot pipandet. När jag gjorde en ren installation av Leopard kom pipandet tillbaka och jag fick köra ShhMBP igen.
Pipandet verkar orsakas av att processorn går ner till ett läge som heter C4. Det finns fler energisparlägen (C1-C3) och på ett forum har jag läst att avstängning av C4-läget kan påverka batteritiden med 5-10%. Det är inte bara Appledatorer som är påverkade.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-30 22:43

ShhMBP löste problemet med pipandet som gick upp och ner i ljudstyrka. Men nu piper datorn så fort laddaren sitter i istället.

Varför inte göra som de säger och kontakta ett Serviceställe?

MatsOlov 5 poäng...

"Doktorn jag tror jag är en väckarklocka"
"Ta de här pillren. Hjälper det inte så RING!!!!"

"Quit Whining...." .... tror jag garvar på mig.

Tillbaka till verkligheten.
Att basera alla sina framtida köp på EN sådan här händelse är föga rationellt.
Lugna ner dig, snacka med ett serviceställe.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2008-09-05 17:32

Jag har exakt samma problem och har beskrivit det i en annan tråd. Pratade med Apple support, och jag beviljades en lagning.

http://www.99.se/ibook-macbook-macbook-air/228192-min-macbook-tjuter.html (sista inlägget)

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-09-08 16:00

Att ljudet försvinner när du startar PhotoBooth (eller för den delen något annat som får CPU:n att jobba lite) tyder ju på att det är det här gamla problemet att datorn låter lite när den står i idle. Men visst prova med nåt som ShhMBP som faktiskt tar en annan aproach mot det här än tidigare lösningar jag sett som helt enkelt fick CPUn att jobba lite hela tiden (vilket gör datorn varm, fläktarna går på å den låter och batteritiden sjunker dramatiskt - inte så rolig lösning).
Btw så har jag haft "problemet" redan med Tiger med min MacBook (Core Duo, ej Core2!), om det är samma sak vi pratar om fortfarande

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-08 16:13

Min macbook (endast core duo) tjuter ibland med. Man hör det bara när det är tyst. Men ifall man skrollar med två fingrar på musplattan, så slutar det pipa... Kanske inte ens är samma pip, vad vet jag

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-19 02:29

Jag har skapat en liten melodi utav vårat favoritljud.
Tröck på Record i audacity, sedan fipplade jag runt lite med reglaget i QuietMBP för att demonstrera lite hur ball man kan vara om man har en Mac! </sarkasm>

Håll till godo!
http://dl.getdropbox.com/u/70453/apple_macbook_-_cpu_whining_song.mp3

1
Bevaka tråden