Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WD My passport Essential 160

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Har skaffat mej en extern hårddisk och tänkte att det var väl bara att plugga i så startar allt. Men inget händer, jag får inte upp hårddisken i finder. Vad gör jag, behövs det nån drivrutin eller??

Det skall det väl inte behövas? Den lägger sig inte på skrivbordet heller? Lyser HDD:n när du kopplar in den?

Ja, LED lampan lyser, men den dyker inte upp på skrivbordet, inte i finder och den finns inte i systeminformation under USB. Märkligt...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-20 10:50

Har du pluggat in den i tangentbordet eller i en usb-hub? Flytta i så fall sladden till datorn istället, enheter som strömsätts via USB kan vara känsliga och det är inte lika mycket ström i hubben eller tangentbordet.

Provade på en bärbar pc, men inget händer där heller så jag antar att den är paj....

Jag har provat både via dator och via tangentbord!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-20 11:00
Ursprungligen av Greta723:

Jag har provat både via dator och via tangentbord!

Gå till butiken och be att få en ny då din HD verkar "Dead On Arrival" som man säger

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-20 13:56

Har du provat att se om den dyker upp i skivverktyg som finns i vertygsmappen? Den kanske bara behöver ett filsystem som funkar på din Mac. D.v.s. Öppna Skivverktyg titta på vänster sida där ska alla enheter som är anslutna till din dator synas. Välj din nya Passport och välj formatera. Klart. Nu kommer den att dyka upp på skrivbordet.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-20 14:01
Ursprungligen av Joel:

Har du provat att se om den dyker upp i skivverktyg som finns i vertygsmappen? Den kanske bara behöver ett filsystem som funkar på din Mac. D.v.s. Öppna Skivverktyg titta på vänster sida där ska alla enheter som är anslutna till din dator synas. Välj din nya Passport och välj formatera. Klart. Nu kommer den att dyka upp på skrivbordet.

Den borde ha dykt upp på PC:n i så fall, eller i alla fall under USB-enheter i "systeminformation". Men det kan ju vara värt ett försök.

En annan grej är ju att prova en annan kabel.

Jag hade det problemet med min men då var det för att jag inte hade tryckt i kabeln ordentligt... tråkigt att den inte fungerar.

Jag fick den att fungera när jag pluggade i den och hade parallells öppet samtidigt, så dök den upp i finder, samtidigt som parallells kände av den. Time Machine startades och jag lyckades göra en back-up. Men när jag ansluter den till min powerbook händer ingenting. Finns ju ingen information på förpackningen om att den inte ska gå att ha till powerbook??? Har os X 10.4.11. Kan ju inte vara något fel på den eftersom den funkar på minimacen då... Har även provat med skivverktyg men där kommer den inte heller upp. Men det "klickar" i den hela tiden när den är inkopplad.

Nåt bra förslag på nästa steg????

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-22 11:10
Ursprungligen av Greta723:

Jag fick den att fungera när jag pluggade i den och hade parallells öppet samtidigt, så dök den upp i finder, samtidigt som parallells kände av den. Time Machine startades och jag lyckades göra en back-up. Men när jag ansluter den till min powerbook händer ingenting. Finns ju ingen information på förpackningen om att den inte ska gå att ha till powerbook??? Har os X 10.4.11. Kan ju inte vara något fel på den eftersom den funkar på minimacen då... Har även provat med skivverktyg men där kommer den inte heller upp. Men det "klickar" i den hela tiden när den är inkopplad.

Nåt bra förslag på nästa steg????

Den verkar helt klart opålitlig. Har du provat en annan kabel, och som klarabara sa, kontrollerat att den är ordentligt itryckt? Annars är det väl bara att byta den, du har väl garanti?

Jag tror att problemet nu kanske är att jag har den formaterad i 10.5 format men har bara 10.4 på powerbooken. Om jag ska formatera om den, hur gör jag då för att få den att funka med os 10.4?? Annars tar jag tillbaka den nästa vecka och provar med en ny....

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-22 11:34
Ursprungligen av Greta723:

Jag tror att problemet nu kanske är att jag har den formaterad i 10.5 format men har bara 10.4 på powerbooken. Om jag ska formatera om den, hur gör jag då för att få den att funka med os 10.4?? Annars tar jag tillbaka den nästa vecka och provar med en ny....

Det är ingen skillnad på 10.5 och 10.4 gällande formatet för hårddiskar (filsystemet är journaled HFS+ i båda fallen).

Vill du ändå formatera om den så gör du det med skivverktyg, vilket blir ett problem då din disk inte kommer upp där? Det ska den göra oavsett vilket format den är i, så det tyder på att det är något fel med den.

Är det du som formaterat disken från början? Jag hade problem med en WD-disk för ett tag sedan, den hade fel partitionsmap inställd (ska vara apple partition map), men den kom för det upp i skivverktyg.

Ursprungligen av rhesus:

Det är ingen skillnad på 10.5 och 10.4 gällande formatet för hårddiskar (filsystemet är journaled HFS+ i båda fallen).

Vill du ändå formatera om den så gör du det med skivverktyg, vilket blir ett problem då din disk inte kommer upp där? Det ska den göra oavsett vilket format den är i, så det tyder på att det är något fel med den.

Är det du som formaterat disken från början? Jag hade problem med en WD-disk för ett tag sedan, den hade fel partitionsmap inställd (ska vara apple partition map), men den kom för det upp i skivverktyg.

Ärligt talat så vet jag inte om jag formaterat disken.... (avslöjar härmed min okunnighet....) När jag väl fick den att funka på minimacen så var det lite rörigt men jag minns att jag fick nån fråga om formatering och om Time Machine. Tror att den blev inställd som Time Machine disk och jag funderar på om det kan vara det som stökar till det, eftersom jag inte har time machine på den bärbara datorn.

Nu har jag raderat hela disken och det funkar i alla fall inte, raderade den och valde att den skulle bli Mac OS extended (journalförd) men som sagt det hjälpte inte. Har också en WD My Book (500 Gb) och den funkar på båda datorerna utan problem.

Men om den kom upp i findern så kommer den väl upp i skiv-verktyget också?
Det kan ju vara nåt konstigt med formattteringen. Min kom i windows-partition tror jag...

Men jag skulle nog ändå kräva en ny, strular den nu strular den sen.

det är en usb-disk utan extern strömadapter, eller hur?

jag tror att det saknas effekt i usb-porten, apples burkar brukar inte vara generösa med övertramp från standardens 2.5 W. på vissa maskiner funkar det - andra inte...
det finns speciella usb-kablar som tar ström från två portar, men då behöver man en dator med två usb-portar brevid varandra...

firewire är bättre i det avseendet, då macbooksarnas portar klarar upp till 7 W.

Irriterande, det borde framgå av förpackningen då tycker jag!!! Det går inte att koppla till nån extern strömkälla heller för det finns inget uttag för det. Fast lampan lyser och blinkar när jag kopplar in den. Borde den göra det om det är för lite ström???

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-22 15:14
Ursprungligen av Greta723:

Irriterande, det borde framgå av förpackningen då tycker jag!!! Det går inte att koppla till nån extern strömkälla heller för det finns inget uttag för det. Fast lampan lyser och blinkar när jag kopplar in den. Borde den göra det om det är för lite ström???

Det här har blivit förvirrat

Du har sagt att:

* disken kommer inte upp i finder
* disken syns inte i skivverktyg
* disken syns inte i systeminformation
* disken kommer inte upp på din bärbara PC

Sen säger du att:
* Disken syns i skivverktyg (på minin?)
* Disken kommer upp på en macmini

Kan jag sluta mig till att den fungerar med din macmini, men inte med din PC eller din Powerbook?

Ja, precis så, jag var lite otydlig.... Disken fungerar med macmini, men inte med Powerbooken. Pc vet jag inte, har inte provat mera eftersom den mest är barnens dator - använde den bara för att se om den fungerade där. Därför undrar jag om det har med strömtillförseln att göra, men som sagt, det framgår ju inte av spec. att det inte ska fungera.

1
Bevaka tråden