Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finns det några fläktar i macbooken?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-13 17:46

En av mina kära vänner (som f.ö. är en pc-användare) påstår att det inte finns någon fläkt i macbooken och att det kan resultera i att batteriet överhettas o sväller upp.

Enligt honom gillar inte Jobs fläktar och han påstår att macbooken hela tiden balanserar på den tunna linjen att bli för varm.

Snälla, nån som vet något som kan täppa igen hans stora mun?

Tack på förhand

Din vän ljuger.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-04-13 17:59

Nog finns det fläktar alltid. Fläktar som har vanan att gå på i tid och otid! *irriterad på oljudet*

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-04-21 16:45

Fläktarna snurrar _alltid_ och hörs gör de med. Spelar ingen roll om så datorn håller minusgrader.

Ursprungligen av Snigeln:

Fläktarna snurrar _alltid_ och hörs gör de med. Spelar ingen roll om så datorn håller minusgrader.

Inte på min dator , fläkten går bara igång om datorn är extremt varm eller jag belastar med mycket minneskrävande program.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-04-28 23:32
Ursprungligen av Sventa46:

Inte på min dator , fläkten går bara igång om datorn är extremt varm eller jag belastar med mycket minneskrävande program.

Det kan vara så att du inte hör att de spinner. Men fläktarna går alltid på en macbook, räcker med att låta något program läsa av eller lyssna när det är lite tyst runt omkring.

Ursprungligen av Sventa46:

Inte på min dator , fläkten går bara igång om datorn är extremt varm eller jag belastar med mycket minneskrävande program.

Dom går visst hela tiden även på din dator men dom går på låg hastighet (lägsta 1500rpm) och dom ökar om du kör krävande program lr importar saker lr liknande. Men du kan installera fläkt kontrollerare (som jag har ) och då kan du nog köra ner till väldigt låg temperatur (vet ej har inte testat ).

Det är fläktar, men de hörs knappt för det mesta.
Om datorn hårdbelastas så kan de gå upp i fullt varv och då hörs de desto mer. Då låter det som kylanläggningen i min bil. Men detta är sällan.
Min externa hårddisk låter desto mer!

Det var iCube som saknade fläktar, inte MacBook.

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-08-20 13:03
Ursprungligen av Raphael:

Det är fläktar, men de hörs knappt för det mesta.
Om datorn hårdbelastas så kan de gå upp i fullt varv och då hörs de desto mer. Då låter det som kylanläggningen i min bil. Men detta är sällan.
Min externa hårddisk låter desto mer!

Det var iCube som saknade fläktar, inte MacBook.

iCube? Hette den så, inte bara cube eller..?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-20 13:38
Ursprungligen av Pascoe:

iCube? Hette den så, inte bara cube eller..?

PowerMac G4 Cube var det fullständiga namnet.

Ursprungligen av ekanman:

En av mina kära vänner (som f.ö. är en pc-användare) påstår att det inte finns någon fläkt i macbooken och att det kan resultera i att batteriet överhettas o sväller upp.

Han är nog mest irriterad över att hans Dell har tio fläktar och låter som en 18-hjulare.

Jag hatar oxå fläktar, men eftersom det sitter en i min MacBook så fungerar den i alla fall. Jag antar att din vän är sur för att han inte behöver montera fläkt på egen hand i en Apple dator. De har väl anpassad ventilation och i vissa fall fler fläktar än vännen din kan räkna till, antar jag.

Ursprungligen av ekanman:

En av mina kära vänner (som f.ö. är en pc-användare) påstår att det inte finns någon fläkt i macbooken och att det kan resultera i att batteriet överhettas o sväller upp.

Enligt honom gillar inte Jobs fläktar och han påstår att macbooken hela tiden balanserar på den tunna linjen att bli för varm.

Snälla, nån som vet något som kan täppa igen hans stora mun?

Tack på förhand

Fläktar finns det men vissa MB blir väldigt varma:

Horrible Thermal Paste in Brand New MBP - Page 8 - Mac Forums

Min MacBook kan bli sjukt varm. Men i dagarna har jag också märkt att mina adaptrar blir grymt varma. Kan inte minnas att de blev det tidigare. Kan ju knappast vara bra.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-08-21 16:53
Ursprungligen av ekanman:

En av mina kära vänner (som f.ö. är en pc-användare) påstår att det inte finns någon fläkt i macbooken och att det kan resultera i att batteriet överhettas o sväller upp.

Enligt honom gillar inte Jobs fläktar och han påstår att macbooken hela tiden balanserar på den tunna linjen att bli för varm.

Snälla, nån som vet något som kan täppa igen hans stora mun?

Tack på förhand

Delge honom fakta. Det bör räcka. Den gamla klassiska kuben (Power Mac G4 Cube) hade inget traditionellt sätt att kyla datorn (utan fläktar) men visst har macBook fläktar. Däremot är den tystare än en Windows-burk. Det kanske det är det din kompis menar?

Ursprungligen av Northwiz:

Delge honom fakta. Det bör räcka. Den gamla klassiska kuben (Power Mac G4 Cube) hade inget traditionellt sätt att kyla datorn (utan fläktar) men visst har macBook fläktar. Däremot är den tystare än en Windows-burk. Det kanske det är det din kompis menar?

Beror väl på vilken man jämför med dock...

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-08-25 15:51
Ursprungligen av Gilbert 2:

Beror väl på vilken man jämför med dock...

Nej en Mac är tystare än alla Windowsburkar, alla Windowsburkar i hela stora vida, bamsiga världen.

Ursprungligen av ekanman:

Snälla, nån som vet något som kan täppa igen hans stora mun?

Varför inte prova:

Kakelfix grå 15kg - Beijer Byggmaterial

Moahahahahaha!!!!

1
Bevaka tråden