Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ansluta Sony mp3 spelare till mac

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-08-19 23:35

Hej
Jag är sugen på en Sony NWZ-A816 4GB eller A818 8GB mp3 spelare. Jag skall bara spela musik på den (den kan spela video också) och undrar om någon har en sådan och kan föra mp3 filer till den från macen? Via Itunes? eller via vanlig filöverföring à là USB minne?
Tidigare har Sonys modeller krävt specialprogram för överföring och de har bara fungerat på pc. Nu stödjer Sonys mediaspelare drag and drop (utan extra program). Enligt specarna jag hittat på internet så stöds bara Windows, men det framgår ej klart om det bara gäller specialprogrammet för vad vet jag för aktiviteter.

Med största sannolikhet kan du även använda en Mac för att drag'n'droppa till en sån Sony-spelare. (Men jag VET inte.)
Eftersom jag har en SE-telefon som man kan droppa till så är nog inte denna spelare sämre. Kolla vilket filformat den använder. Är det ntfs så kan inte Mac OS skriva till den, men fat32 går bra.
Däremot så kanske Sonyn störs av de extra unix-resursfiler (filerna börjar med en punkt) som alltid följer med och som blir synliga på en fat32-skiva/minne. De måste du då radera varje gång du ändrar och lägger till nåt. Använd Finder Cleaner.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-08-20 09:33

Tack för utförligt svar. Kul med folk som vet detaljer.
Jag har funnit info på andra forum att det skall gå bra att dra och släppa filen som ett vanligt usb-minne. Det räcker för mig, då kan jag i alla fall nyttja min mac.

Skall försöka köpa den idag.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-20 09:55

Jag har en A818 och den funkar klockrent under OSX. Dyker upp som en egen enhet/hårddisk dit du bara droppar dina mp3or eller videofiler etc. Den dyker inte upp under iTunes men kanske finns något hack som fixar detta? Själv föredrar jag släppa mapparna direkt på spelaren. Förövrigt mycket nöjd med spelaren som ersatte en äldre Nano..

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-08-21 14:21

Jag cyklade ut till datoraffären och inhandlade en A-816 igår. Det var bara ansluta usb-kabeln så kom den upp som ett usb-minne. Bara dra och släppa kataloger eller filer. Funkar kanon med min gamla Ibook G4 med gamla OSX.

Bra spelare!

Häromdagen köpte jag en också (nwz-a816 alltså) och jag är mycket nöjd.
Betydligt bättre ljud än den nano jag hade tidigare.
Jag var också fundersam över detta med hur kompatibel spelaren var med Mac och OSX, men det fungerar bra med "dra-och-släpp".

För mig så är det något skumt dock... Det fungerar att föra över filer som avsett, men det går inte att "mata ut" disken/spelaren. Jag "matar ut" spelaren, men efter ca två sekunder så dyker den upp igen. När jag sedan tar ur sladden trots det, så får jag ett felmeddelande där det står att "...inte matades ut korrekt så data kan ha gått förlorad eller tagit skada..." (ja ni vet, iaf något liknande.)
Ingen data tar skada eller går förlorad, utan allt fungerar sen som det ska. MEN det är en nagel i ögat att det inte går att mata ut diskfan!
Någon som känner igen detta? Går det att åtgärda?

1
Bevaka tråden