Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka SCSI-kort funkar med OS X?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Håller på och leker med en gammal PowerMac (G4) och skulle behöva sätta i ett SCSI-kort i den. Funkar det att ta ett kort, typ Adaptec 2940 eller liknande, från en PC och sätta i eller behöver det vara speciella kortmodeller för just Mac?

Hittade någon formulering på Adaptecs supportsidor om att de inte gör speciella macmodeller längre, men det kan ju betyda både bra och dåliga saker.

I den mån det skiljer så tänkte jag köra 10.5 och jag skall inte starta från någon SCSI-disk.

/Nicke

Ganska säker på att Adaptec 2940 skall passa, jag har monterat det i en Mac vill jag minnas, men det var ett tag sedan. Besökte Adaptecs webbsida idag, formuleringen "Note: Only drivers that are not included or embedded within a supported operating system are listed below. To see a complete list of supported operating systems see the Product Specifications" skall nog tolkas så att i de operativsystem som listas, så är drivern redan medskickad. Alltså i Mac OS X så finns drivrutinen redan. Det finns flera varianter av 2940, så du får kolla på det kortets sida för specifikationer.

Jag tänkte snarare på formuleringen "Adaptec is no longer developing SCSI drivers for the Mac OS. Technical support is available for those products still in their complimentary support period; however, there will be no new SCSI drivers, firmware, or patches available." som jag fick fram genom att söka på "Mac" på deras sida.

Eftersom detta ser ut att ha varit runt 2002 någonstans och folk verkar fortsätta köra Adaptec-kort tänkte jag att det kanske gällde tidigare versioner av Mac OS och att OS X kanske kunde hantera SCSI-kort med PC-firmware.

Nåja, jag får försöka hitta ett begagnat som jag vet funkar i en Mac. Det är ju inga stora pengar det är frågan om.

/N

  • Medlem
  • Lidköping
  • 2008-08-19 18:03

Hej !

är det den här typen av kort du söker ?
Macoteket - Acard 6712UM Mac (Motsvarar Adaptec 2930)

Det skulle säkert funka, men Macoteket - Acard 6712WM UltraWide SCSI skulle nog vara lämpligare.

Jo, jag såg dem också, men smålänningen i mig tänkte att man kunde komma över ett begagnat kort på blocket eller liknande för en hundring eller två. SCSI på 40MB/s är ju inte precis top of the line-enheter längre

Men tack för tipset!

/N

1
Bevaka tråden