Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PBG4 -> Nokia 6110 -> Internet = hur?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en PBG4 (MacOS 9) här tillsammans med en Nokia 6110 vill jag kunna surfa på internet via IR porten.
Hur gör jag?

Jag har gjort inställningar i dessa paneler:
Fjärranslutning
TCP/IP (IR, DHCP)
Modem (IR, Nokia Infrared)
IR

Jag ser telefonen via IR.
Men när jag trycker anslut så säger det stopp då tappar jag kontakten till telefonen.

Vad gör jag för fel?

Prova med att byta modemdrivrutiner?
Du kan hitta drivrutiner här:

http://www.idexpress.fi/sw/

Kolla också hur du har koppligstonsinställningarna?

Jag har nåt svagt minne av att IR-porten på just 6110 inte riktigt är så bra, att det är en sämre version som inte fungerade till alla ändamål... men jag har inga konkreta bevis på detta just nu.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Micke W:
Prova med att byta modemdrivrutiner?
Du kan hitta drivrutiner här:

http://www.idexpress.fi/sw/

Kolla också hur du har koppligstonsinställningarna?

Ah mer drivisar gott. Tack.

Fick veta av en kompis att diling tone ska vara av.
Ska testa det. Tack.

Har för mig att 6110 endast hade ett sk softmodem, det har alltså inget AT kompatibelt modem i sig. Kräver speciell programvara för att funka. Tror att det ska finnas till 0S9.

/henrik

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Henrik Andersson:
Har för mig att 6110 endast hade ett sk softmodem, det har alltså inget AT kompatibelt modem i sig. Kräver speciell programvara för att funka. Tror att det ska finnas till 0S9.

/henrik

Eftersom Nokia 61x0 inte har något modem alls inbyggt måste du köpa en datakabel till telefonen.
IR porten är bara till för att kunna spela mellan telefoner.

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-08-06 11:49

Och nu när man har en telefon med IR och inbyggt modem så har Apple tagit bort IR-porten på PB! Ärthjärnor! Köper man en bärbar för 50.000:- så kan man väl nästan begära att den har IR.

Om Nokia i sin tur kunde göra en USB-kabel istället för en seriellkabel så skulle man ju inte heller gråta.

Vet ni vad man får då man äter mycket blåbär?
Därför har jag nu bytt till en T68i och beställt en adapter från Apple.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-06 15:48

Blåtand har de nya nokiorna också. önskar att det redan var inbyggt i min gamla PB G4.

Inte alla nya Nokia-telefoner, av nån dum anledning.

Håller med skribenterna ovan, vad sysslar samtliga dessa företag med? Apple slutar med IR port. Nokia har inte kablar som funkar och många modeller saknar blåtand. Powerbook har inte blåtand inbyggt heller så man måste köpa en adapter för 500kr som tar upp en USB port och sticker ut när man ska fälla ihop datorn.

Hur är det tänkt att man ska kunna koppla upp sig mobilt? Lite konsekvenstänkande måste väl de här företagen ändå ha?

Vad gäller Nokia så förstår jag inte hur dom tänker, men varför det inte finns bluetooth i powerbook och ibook beror bara på att Apple inte hunnit med det ännu, det kräver väl en del designförändring och designen på varken ibook eller powerbook har ju ändrats ännu. De jobbar säker på det och jag kan nog sätt en slant på att nästa stora revision av powerbooken och ibooken har inbyggt bluetooth.

1
Bevaka tråden