Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windows XP på 10.4.11 och PowerPC

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
Ursprungligen av M. Sundbom:

Har du 10.4.11 (Tiger) så får du lov att köpa 10.5 (Leopard) för att bli helt up-to-date. Säkerhetsuppdateringar kommer dock fortfarande för Tiger.

Kan du köra då Windows XP efter om jag köper Leopard som vanlig behöver jag inte köpa
först intel coro 2? på 10.4.11 har jag plats med en 1.33 process GHz 256MB ska det
inte krångla eller försvagas?

1. Lägg inte in dina frågor i en tråd som handlar om något helt annat. Jag har nu flyttat ditt inlägg till en egen tråd.

2. Försök formulera dig lite bättre, så att vi förstår vad du menar.

- - -

Som sagt så förstår jag inte riktigt vad det är du undrar, men jag ska försöka svara lite ändå...

Ja, du kan köra Windows på en 1.33 GHz G4 i 10.4.11. Då behöver du programmet Virtual PC. Men var beredd på att det är mycket långsamt.

Men du skriver att du bara har 256 MB minne, och det är alldeles för lite. Redan för att köra 10.4.11 så borde du ha minst 512 MB, helst mer. Och ska du dessutom köra Virtual PC, så är det nog minst 1 GB som gäller.

...och oavsett hur stort grafikkort du har så begränsas VPC's användning till 32MB (tror jag det var)...

Ok, tak för info ....om jag installera windows xp uttan att bli långsam behöver
större minne men hur byter jag det i min dator, eller annars......vad måste jag förbätra
kanske, coro2 montera i G4 som på vanliga pc? så att dator går normalt eller vet ni va
kasta den här dator i det Kaspiska havet, du vet jag vill ha alltid rolig vi lever en gång.
Hoppas att du du förstår mig bätre en min dator. Cau ...Cau...bambino Om jag kan instalera i min gävla data turbo disel så den måste hamna i det Kaspiska havet!

Ursprungligen av krabe_777:

...större minne men hur byter jag det i min dator... kanske, coro2 montera i G4 som på vanliga pc?

1. Vi kan inte berätta hur man byter minne i din dator, eftersom vi inte vet vilken datormodell du har. Men du har sagt att det är en 1.33 GHz, så då gissar jag att det är en PowerBook du har. Frågan är då bara om det är 12-, 15- eller 17-tums skärm.

2. Nej, du kan inte sätta in en Core 2-processor i din G4-dator.

3. "Som på vanliga PC". Det där var väl en lätt överdrift. Du kan ju försöka sätta i en Core 2-processor i en gammal PC med P3- eller P4-processor. Det går inte heller.

Om du är osäker på vilken dator du har så kan du försöka hitta den här:

apple-history.com

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-08-19 13:18

Såvitt jag vet kan du inte köra Windows på en PPC överhuvudtaget. Det kräver en Intel-Mac.

Ursprungligen av Northwiz:

Såvitt jag vet kan du inte köra Windows på en PPC överhuvudtaget.

Klart man kan. Via programmet Virtual PC. Det går inte så snabbt - men det går. Och bara på G4 eller äldre, inte G5.

Men om du menar att boota i Windows, då har du rätt - då funkar det inte med PPC, då krävs en Intel-Mac

Senast redigerat 2008-08-19 13:36
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Klart man kan. Via programmet Virtual PC. Det går inte så snabbt - men det går. Och bara på G4 eller äldre, inte G5.

Men om du menar att boota i Windows, då har du rätt - då funkar det inte med PPC, då krävs en Intel-Mac

Jo VPC går på G5 men ej under Leopard. Däremot funkar det i Tiger. VPC emulerar dessutom grafikkortet så, för att göra ett tillägg till mitt inlägg en bit ovan, oavsett hur stort grafikkort du har så gör det detsamma. Emuleringen maxar dessutom vid 32MB.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Jo VPC går på G5

Ja, Virtual PC 7 funkar på G5. Missade det. Sorry.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, Virtual PC 7 funkar på G5. Missade det. Sorry.

Virtual PC är för övrigt ofta snabbare på en G4-baserad än på en G5-baserad Mac. PPC och X86 använder minne på olika sätt. Se det förenklat som att skriva från vänster eller från höger. Virtual PC måste kunna konvertera mellan dessa och passande nog finns det funktioner för det i PowerPC-specifikationen. Dessa är implementerade i såväl G3- som G4-processorn, men dessvärre inte i G5-processorn. Så Virtual PC måste göra det på egen hand, vilket går långsammare. Så vill man köra Virtual PC så snabbt som möjligt är en G4-baserad Mac att föredra.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-08-19 17:25
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Klart man kan. Via programmet Virtual PC. Det går inte så snabbt - men det går. Och bara på G4 eller äldre, inte G5.

Men om du menar att boota i Windows, då har du rätt - då funkar det inte med PPC, då krävs en Intel-Mac

Det var det jag menade - köra Windows, via Bootcamp eller Parallels/Fusion.

Ursprungligen av Northwiz:

Det var det jag menade - köra Windows, via Bootcamp eller Parallels/Fusion.

Köra och boota är inte samma sak.

Du sa att man inte kan köra Windows på PPC, och det är fel.

Man kan köra Windows på PPC, via Virtual PC.
Man kan köra Windows på Intel, via Parallels eller Fusion.
Man kan boota Windows på Intel, via BootCamp.

Ursprungligen av Northwiz:

Såvitt jag vet kan du inte köra Windows på en PPC överhuvudtaget.

En kul notering är att du faktiskt kan det, boota dessutom. Får du bara tag på PowerPC-versionen av Windows NT 3.51 eller 4.0 (jupp, de finns) så kan du köra det på ett antal PowerPC-baserade system, dock dessvärre inte Macar. PowerPC-NT sålde dåligt, så i februari -97 lade Microsoft ner utvecklingen.

Verkligen intressanta svar och frågor? Men jag tror om man har inga filmer,musik,arbete
på disk eller minne så g4 går inte sakta med windows XP.....eller?

Ursprungligen av krabe_777:

...så g4 går inte sakta med windows XP.....eller?

Jo, det går långsamt. (Vilket jag redan har skrivit tidigare i den här tråden.)

Ursprungligen av krabe_777:

Verkligen intressanta svar och frågor? Men jag tror om man har inga filmer,musik,arbete
på disk eller minne så g4 går inte sakta med windows XP.....eller?

Oavsett om du har G4 eller G5 går det långsamt. Det är dock ännu långsammare på G5. Det är faktiskt användbart, men om det går att använda till vad du tänker göra går egentligen bara att ta reda på genom att testa.

1
Bevaka tråden