Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Komma igång med utveckling av Webservices på OS/X

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-08-19 11:09

Vad behövs för att komma igång med utveckling av websevices på OS/X?

Jag har idag ett antal textfiler som behöver läsas och uppdateras via ett web-service interface istället för via en GAMMAL web-application skriven som cgi-script.

Jag har idag OS/X 10.5 Leopard som utvecklingsmiljö resp driftmiljö.

Jag antar att WebObjects är en bra början, men sedan gäller det att komma igång med programutveckling på ett MYCKET enkelt sätt. Tänkbara språk för mig är C/C++ eller Java, även om det är LÄNGE sedan jag höll på i något av språken.

Informationen ligger idag som textfiler med fasta fält och utan metadata, så min första ansats är att skapa en XML-version av dessa textfiler genom att göra ett tillägg till befintlig applikation. Informationsmodellen finns idag i dokumenterad i UML.

Nästa steg är troligtvis att skriva en webservice som skickar önskat XML-dokument till ett testprogram.

Frågorna är sålunda:

1. Är WebObjects ett bra val och hur sätter jag upp utvecklings resp driftmiljö?
2. Vilket språk skall jag välja och hur sätter jag upp utvecklingsmiljö för att skriva web-services under OS/X
3. Kodexempel / bok för att läsa,skapa,uppdatera och ta bort XML-filer via en applikation i det önskade språket och utvecklingsmiljön.
4. Tips på en bra pub i Sundbyberg för att bjuda på en pint ale.

Mvh Casi

1. Nej. Det låter som att du väljer det mest krångliga verktyget/språket i varje steg.
2. PHP eller Lasso. PHP: Hypertext Preprocessor / LassoSoft
3. Se ovan. Kommandona för att läsa filer mm gå att hitta här: PHP: PHP Manual - Manual och här Lasso Reference
4. Även om mamma är född i Sundbyberg, så har jag ingen aning. Förmodligen någon med blondiner med dåligt ölsinne och Guiness eller Beamish på fat.

Precis som Taz säger verkar du göra det kolossalt komplicerat. Eftersom du redan har en fungerande lösning som bygger på texthantering undrar jag varför du överhuvudtaget behöver göra det mer komplicerat än så.

Om du vill överge textformatet och gå över till XML så måste du ändå fundera på metod för hur du skapar din webservice. Här är en bra artikel om hur man håller saker enkel

ONLamp.com -- PHP Web Services Without SOAP

webservices.xml.com: Creating and Consuming Web Services With PHP

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-19 12:47

Eller varför inte ta en färdig CMS och lägga in filerna i. Känns ju klart enklast.
Tex, Joomla, Drupal, Wordpress.

Jag gissar att just de här filerna inte är ett CMS (jag hoppas det i alla fall), men även om det inte är CMS så kan ett CMS som tex Joomla! vara en lösning. Till Joomla finns en komponent som heter JoomlaExplorer. Med den kan man redigera alla text/php-filer som ligger i Joomla-installationens mapp (när man är inloggad som Admin).

Joomla! Extensions Directory - joomlaXplorer

Både Joomla och JoomlaXplorer är gratis.

Så här ser det ut när man redigerar en textfilen robots.txt. Hade det varit PHP-kod hade den varit snyggt färgkodad dessutom.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-08-19 14:55

I artikeln Creating and Consuming Web Services With PHP fanns det olika sätt att hantera web-services. Bland annat ett exempel på XML-RPC i PHP.

Hittade sedan ett färdigt script för utveckling i Cocoa på Ranchero Software: Cocoa XML-RPC Demo som är skrivet i C++

XML-RPC verkar enklare än SOAP just nu

Vad är din definition av enkelt? jag tror inte vi har samma.

Casimir, du måste ju både ha en service som ger ett resultat och en klient som ställer frågan och tar emot resultatet. I det exemplet du länkar till är det väl bara den senare delen som beskrivs, och det är nog den lättaste delen.

Återigen, PHP+Rest är nog ditt enklaste alternativ, om du alls måste ha en webbservice av den typen

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-08-19 16:11

XML-RPC är ju en föregångare till SOAP. SOAP är idag en väletablerad standard som lär stå sig många är framöver. Jag hade absolut satsat på det senare. (Om valet nu bara stod mellan dessa två.)

casimir har säkert en anledning till att han vill pula med webservices, XML, C++, Java, Webobjects och varför han tycker det är "enkelt" för något så enkelt som att pilla på filer som ligger på en webbserver. Men den anledningen har han inte förklarat närmare. Om det hade stått i frågan, hade han fått andra svar.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-08-19 17:00

Bland annat vill jag kunna föra över information mellan en publik web-server och en intern server. Alternativet till web-services är att jag hackar några shell-script i FTP och gör batchvis filöverföring istället.

Jag har dessutom en yrkesmässigroll som gör att det kan vara bra att veta vad detaljerna handlar om. Dvs enkelt eller enkelt

1
Bevaka tråden