Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft Expression Media: nästa version av iView MediaPro

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Microsoft Expression Media för plattformarna Windows XP, Vista and Mac OS X. Så ser framtiden ut för iView Media. Läs mer här

- - -
On December 4th, Microsoft announced significant product line enhancements along with pricing and availability of the Microsoft Expression Studio for creative professionals. Also announced were plans for iView MediaPro to become part of the Expression Studio in 2007. Here are some highlights of the announcement:

- iView MediaPro will become Microsoft Expression Media.
- Expression Media will be a free upgrade for registered users of iView MediaPro 3.
- Expression Media will be cross-platform: For Windows XP, Vista and Mac OS X.
- iView MediaPro 3 customers will also be eligible to receive a discount on an upgrade to the full Expression Studio set of tools.
- Expression Media will be available for purchase in spring 2007, either individually or included as part of the Expression Studio.
- The estimated retail price for Expression Media is $299 USD.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Microsoft Expression Media för plattformarna Windows XP, Vista and Mac OS X. Så ser framtiden ut för iView Media. Läs mer här

- - -
On December 4th, Microsoft announced significant product line enhancements along with pricing and availability of the Microsoft Expression Studio for creative professionals. Also announced were plans for iView MediaPro to become part of the Expression Studio in 2007. Here are some highlights of the announcement:

- iView MediaPro will become Microsoft Expression Media.
- Expression Media will be a free upgrade for registered users of iView MediaPro 3.
- Expression Media will be cross-platform: For Windows XP, Vista and Mac OS X.
- iView MediaPro 3 customers will also be eligible to receive a discount on an upgrade to the full Expression Studio set of tools.
- Expression Media will be available for purchase in spring 2007, either individually or included as part of the Expression Studio.
- The estimated retail price for Expression Media is $299 USD.

Nu Med Silverlight - Microsofts "flash dödare" som man lovar skall funka på de IE safari och firefox... Visst dra den om rödluvan.... Så är det hög aktuellt med en liten detalj som inte snackar så mycket om.. silverlight kräver VISTA teknolgi installerad på din dator för att fungera! Följs väl upp av streaming server mjukvara (MS endast format) och slår igen butiken för konkurrenterna Återigen litar vi på MS? Vad hände med Virtual PC för Mac? Hur har office för mac använts historiskt?(som försöks plattform med betalande kunder) Hur blev IE en påtvingad standard - gratis och inbyggd i kärnan av MS - och i 95% andels namn..

Killen som MS hyrt för att fronta med adobe är ingen Duvunge direkt.
http://www.eweek.com/article2/0,1759,2085801,00.asp

Lyckas de här så är OSX en död plattform oavsett leopard eller andra top secret features.., en zoombie som kommer hållas vid liv på nåder av MS... MEN lyckas de till bara till hälften kan det vara bra för att få adobe i från fat cat attityden.. Senast svensk prissättning etc..

Det enda som kan ligga steget före MS är ett företag som är större... och det finns i dag inte.MS har spridnings mekanismen klar - Det "enda" mainstream PC operativ systemet - Det är allt som behövs.

Företagen som går på detta gör det pga av 95% andelen... Flash kommer väl så småningom att fungera sämre och sämre i IE med flera.. lustigt om det skulle kunna bli så...det kan väl inte ha och göra med att nu är adobe en uttalad konkurrent på minst tio års sikt? Titta på vad de gjort med säkerhets företagen nu i VISTA:s spår. . .

Adobes VD verkar lite skakad av lanseringen av silverlight...
http://www.macworld.co.uk/news/index.cfm?RSS&newsID=17783

Fick mail idag av Microsoft angående uppgradering till Expression Media. Det hela var mycket fiffigt då jag klickade en länk i mailet och direkt fick fram de nya serienumren samt nerladdningslänk. Jag laddade ner och testade... inte ett enda av firmans 4 serienummer funkade... hurra Microsoft...

Såg nu att de blivit tvingade att lägga ut en brasklapp på webben.
http://news.iview-multimedia.com/weblog.php?id=P300

Ladda ner här

Nu har jag fått de riktiga serienumren och provade Expression Media lite snabbt. Allt verkar vara sig likt. Ett gammalt hemsnickrat script till iViewMedia funkar inte med nya programmet, men det följde med ett annat jag kan använda istället.

Installationen tar inte bort något som hör till iView så om man avinstallerar det gamla programmet manuellt kan det vara bra att ta bort en högerklicksplugin i Contextual Menu Items-mappen samt en Spotlight-plugin.

Men ack så fult

Använt iView länge. Uppköpt av MS allt är sig likt MEN sååå fult - ikoner osv. Varför? Eller är jag bara Maciserad?

Inget jag funderat på så mycket men det stämmer nog att iView var snyggare. Efter att vi bytt till MS Xmedia är det några saker jag märkt blivit mycket sämre.

1. Ingen inbyggd uppdaterare i programmet vad jag kan se. Det ska visst komma en servicepack 1 inom kort men det får man hålla koll på själv.

2. Supporten. Skickade man in en fråga till iView så fick man direktkontakt med någon via mail. Man kunde skicka följdfrågor och de var mycket hjälpsamma. En gång gjorde de t o m ett AppleScript åt oss helt gratis. Nu är det precis tvärtom. Att få kontakt direkt med MS är totalt omöjligt.

3. En allvarlig bugg. Vi använder programmet till vårt jobbarkiv. Det finns i nuvarande MS Xmedia en bugg som gör att det inte går att läsa sökvägar i arkivfilerna. Vi kan alltså söka fram ett jobb men inte se vilken CD eller DVD som jobbet ligger på. Buggen gör hela programmet oanvändbart för vårt syfte. Om den inte är fixad med SP 1 får vi gå tillbaka till iViewMedia. Eftersom det inte går att få kontakt med MS så mailade jag gamla iView-supporten innan semestern. Där svarade dom fortfarande så felet är rapporterat till MS men de kunde inte ge någon garanti för att det skulle hinna med till SP1.

Alternativ till EM?

Började kolla på demon av IView och den verkade helt OK förutom att när man sökte med keyword kunde man få lite konstiga träffar. kontaktade supporten som var mycket hjälpsam och dom rekommenderade att installera Expression Media demon för att kolla om samma problem uppstod. men det första jag stötte på vara att sökfunktionen inte funkade på samma sätt d v s går det inte att söka i sparade stängda kataloger? måste man ha en öppen för att kunna söka i Recent cataloges? Supporten på Microsoft är ju som nämnts här helt kass.

Jag jobbar på en högskola där vi skall göra en bildbank över alla bilder vi har på cd-skivor mm. Jag jobbar på Mac men en del övrig personal kör PC och det som fick mej att fastna för iView var att man skulle kunde lägga upp alla kataloger på ett lagringsställe (server eller dvder) och att de sen var sökbara för andra användare med programvaran iView Reader, numera Expression Media Reader. Nu känner jag att det börjar bära emot att jobba med Microsoftprogram (Det här med Silverlight gör ju också att man tappar lusten att använda ett program från minimjuk) och undrar om det är någon som vet om det finns något annat motsvarande program med en gratis "Reader"? Kruxet är ju här som sagt att PC-användare skall kunna komma åt dom kataligiserade filerna…

Tacksam för svar!

Om man är registrerad användare har man 2 gratisfrågor. Om de inte kan besvara frågan har man frågan kvar till senare. Jämfört med iView är det ändå urkass för dom kunde man skicka epost till direkt och få svar samma eftermiddag i princip

MS Supportsida

När jag nu blädddrade runt på MS sida såg jag att det finns en beta att ladda ner på Expression Media 2. Trist om detta betyder att de inte tänker åtgärd buggen med sökvägar i EM 1.

Senast redigerat 2008-04-14 12:51

Sökning i en mapp är fortfarande möjligt med Expression Media 1 (se bild). Senaste version är service pack 1, version 1.0.2.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Sökning i en mapp är fortfarande möjligt med Expression Media 1 (se bild). Senaste version är service pack 1, version 1.0.2.

Kör senaste version 1.0.2. men allting i Find-menyn är gråat om inte en katalog är öppen, åtgärdas detta om man installerar EM2 betan istället?

Ursprungligen av Lasse E:

Kör senaste version 1.0.2. men allting i Find-menyn är gråat om inte en katalog är öppen, åtgärdas detta om man installerar EM2 betan istället?

Testar hemma nu där jag har 1.0.2. Det verkar stämma det du säger och det är förmodligen en bugg men mer ett skönhetsfel. Man öppnar en ny tom katalog och sen söker man. Inget större bekymmer.

Har nu installerat EM2 beta.

1. Buggen med sökvägar är fixad
2. Installeraren lämnar kvar EM1 på hårdisken
3. Filer sparade med EM2 är bakåtkompatibla och kan öppnas med EM1

EM2 beta har stöd för Quicklook. Den visar dock bara första "sidan" i katalogen så man kan inte bläddra i filen när man överblickar.

Nu har jag provkört xMedia 2.0.

Buggen jag rapporterade för ett år sedan är fixad... nästan.

Sökvägarna följer med när man flyttar objekt mellan olika fönster, men inte om filnamnen innehåller svenska tecken...

Ibland blir man så trött på de alla programmerarna som aldrig får lära sig att det finns andra tecken utomlands... patetiskt.

  • Oregistrerad
  • 2008-08-21 22:00

Roligt att en pressrelease från 2006, som skrevs om här 2007 och senare kommenteras 2008 - ordet "nyhet" verkar ha en lite bredare betydelse på 99mac...

Förstod inte riktigt poängen med att du skulle dyka upp i den här tråden för att skriva det där. Du generaliserar hela forumet från den här tråden för att vadå.. ?

Det här är ett nyhetstips, inte en nyhet. Nyhetstipsen kan skrivas av medlemmarna till skillnad från nyheter som skrivs av de skribenter som har sådana rättigheter.

Eftersom iViewmedia Pro var (är) ett mycket populärt mediaprogram till macen och många undrade om de skulle uppgradera eller ej till MS xMedia så är trådens innehåll fortfarande aktuellt, åtminstone enl min åsikt. Det har snart gått 2 år och kritiska fel som inte fanns i iViewMedia är fortfarande inte fixade i xMedia.

Jag har idag haft kontakt med Microsoft support om felen i xMedia och när de svarat skriver jag svaret här. Vill någon admin annat så vänligen meddela.

fortsätt

Ursprungligen av Anders Täpp:

Det här är ett nyhetstips, inte en nyhet. Nyhetstipsen kan skrivas av medlemmarna till skillnad från nyheter som skrivs av de skribenter som har sådana rättigheter.
.

Det är alldeles utmärkt att du forts tråden!
Är den senaste vers på ngt sätt bättre än 3.1.3 (som jag använder)?
MVH Peter

Ursprungligen av Peter de Voto:

Det är alldeles utmärkt att du forts tråden!
Är den senaste vers på ngt sätt bättre än 3.1.3 (som jag använder)?
MVH Peter

Vi kan ännu inte använda xMedia på grund av sökvägsbuggen så jag har inte helt satt mig in i nyheterna. Generellt sätt är det så att när program slutar utvecklas så hamnar man rätt snabbt vid vägs ände. Det tillkommer inga mer finesser eller anpassningar mot nya finesser i operativsystemet och heller inga mer bugg- eller säkerhetsfixar. För privat bruk kan det väl kvitta men i mitt fall handlar det om jobbarkivet och vi vill inte bli fastlåst i gammal teknik.

SP2 – Då var det dags att uppdatera tråden igen...

Hur går det för Microsoft att fixa de kritiska buggarna som gör programmet odugligt? Det går faktiskt riktigt bra. Nu drygt 2 år sedan köpet av iView Media så har de släppt version 2.0 SP2 och buggarna är fixade äntligen!

Något annat nytt i SP2? Ja det är en ny bugg nu som gör att man inte kan se på stora förhandsbilder i media-fliken. Bara tumnaglarna funkar... felet är verifierat av MS. Trots inbyggd uppdaterare så envis MS med att köra sina Service Packs så då är det väl SP3 till jul som gäller nu då...

Jag har föreslagit för Microsoft att Steve Ballmer kanske kan besöka utvecklarna och dansa för dom... eller är det det han gjort redan kanske?

Världsrekord i sämsta mjukvaruövertagande närmar sig. Hur länge har ni tragglat med liknande övergångar som längst?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-25 18:10

Phase One har köpt Expression Media från Microsoft.

Jag vet inte ett smack om Phase One men ropar spontant hurra ändå. Det kan inte bli sämre och det fanns risk för nerläggning.

What's new - Phase One
Microsoft Pro Photo: Expression Media 2 - Catalog and Organize Digital Files Easily With Image Management Software.

Jag kan inte annat än le åt den här frasen "To ensure a smooth transition Microsoft will continue to offer support..."

Ett år senare och nu har PhaseOne lanserat MediaPro. Endast för Macar med Intel men för övrigt är det mesta sig likt. Man kan uppgradera från iViewMedia och från Expression Media.

Det största problemet vi hade med gamla Expression Media var att den inte kunde läsa preview för InDesign 5. Media Pro klarar t o m InDesign 5.5 så nu går det att använda igen.

Media Pro photo manager

1
Bevaka tråden