Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Första låten som annat album...

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-08-18 23:04

Mors,
hoppas att någon kan assistera mig med ett smått besynnerligt problem. Sen uppdatering till iTunes 7.7.1 har tre stycken album fått för sig att första låten bör visas separat i Cover Flow, trots att alla taggar till låten är identiska (bortsett från Namn & spår) med övriga på albumet. Jag har väl försökt det mest vid det här laget. Bifogar bild så ni förstår vad jag menar. Kan nämna att bläddraren listar de tre albumen korrekt.

Tack på förhand om någon klurat ut detta!

Ursprungligen av zika:

...trots att alla taggar till låten är identiska (bortsett från Namn & spår) med övriga på albumet...

Är du helt säker på att alla taggar är identiska?

Det kan vara att t.ex "Album artist" är ifyllt på någon låt, men blankt på övriga låtar.

Eller så kan det finnas mellanslag/blanktecken i slutet av albumnamnet eller artistnamnet på någon av låtarna.

Det skulle också kunna vara att "Compilation" ("Samling") är satt till "Yes" på någon låt och "No" på övriga låtar. Då blir det nog också två album av det.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-08-19 11:13

Du har rätt i dina konstateranden men som jag skrev är taggarna identiska. Vilket alltså inte torde vara problemet.
Dessutom uppstod problemet endast med 3 album och efter uppdatering. Hade taggarna varit fel borde det sett ut på detta sett i tidigare versioner av iTunes (tror jag).
Tack för tid och försök dock!

Har du provat att markera alla låtarna på albumet, och göra "Visa info" (CMD-i) ?

Jag tror att något fält då kommer att visas som blankt, vilket indikerar att låtarna har olika innehåll i det fältet.

Jag har fått det problemet jag med, och jag har löst det med att markera alla spår i albumet, sen i visa info valt att det är en samling. Då hamnar spåren under samma, sen så har jag gjort samma procedur igen, och valt att det inte är en samling, då har det blivit rätt..

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-08-21 12:04

Jag brukar lösa det genom att markera alla låtar i albumet och välja 'visa info'. Där fyller jag i fältet 'albumartist' med rätt artistnamn, det brukar lösa det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-21 12:27

Jag brukar göra samma sak som jonas eller joakim, men det är ett jävligt irriterande problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-29 23:52

Samma problem här. Ruskigt irriterande.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-09-01 15:46

Minsann mina herrar! Två lösningar på en irriterande bugg.
Jag tackar så hjärtligt för assistans!

1
Bevaka tråden