Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Postens PacSoft och Mac?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Posten är ett underligt företag. Deras PacSoft för att skriva adresslappar till företagspaket har jag kört länge på PC och det krävs en speciell drivrutin i PC:n för att de ska bli som de har tänkt.

Nu finns möjligheten att köra Pacsoft på Mac men PDF:en som man får tillbaka är det så noga med måtten för att läsutrustningen ska godkänna streckoden att förminskningen som förhandsvisningen gör gör att det inte ska fungera.

Då ska man ha en plugg-in i Safari (PDF Browser Plugin från Shubert) som skriver ut PDF:en direkt i rätt skala.
Den plugg-inen finns inte för Intel processor.
Laddade även ner Acrobaten men det funkar inte heller.

Och dessutom så kan Safari 2.0 direkt hantera PDF.

Är det någon som fått Pacsoft att fungera med 10.5??

Protte

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-08-18 18:52

Du kan välja att inte anpassa och beskära pdf:en vid utskrift med adobe reader, testa det.

När jag trycker Skriv Ut så kommer en rullgardin med texten

Safari kan inte hitta Internetinsticksfilen
Sidan Pacsoft Online har innehåll av MIME-typen
"application/x-magic-label-plugin". Innehållet kan
inte visas eftersom du inte har en insticksfil
installerad för den MIME-typen.

Sedan är det stopp.

Protte

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-08-18 19:06
Ursprungligen av prototypen:

När jag trycker Skriv Ut så kommer en rullgardin med texten

Och du ska välja [Skriv ut via PDF] knappen som man måste ringa kundtjänst och aktivera manuellt.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-08-18 19:04

Det går bra att spara ner som en PDF och skriva ut med Förhandsvisningen. Måtten är bara noga om du ska passa in dom på en STE-etikett, så att den får plats och texten skrivs på rätt ställe inom den avrivbara delen. Det går precis lika bra att skriva på A4 papper och tejpa fast på paketet.

Men det enklaste är att fortsätta med Windows för etikettutskrifter.

Ursprungligen av Mija:

Men det enklaste är att fortsätta med Windows för etikettutskrifter.

Men huvva !!

Protte

Har jag missat något på registrerasidan, ska genast prova.

Protte

Se där lite bättre men nu blir det så här:

<Du har valt att skriva ut via PDF. Ett extra fönster har öppnats:
Tryck på skriv ut-knappen.
Kontrollera att ingen anpassning till sidstorlek ("Anpassa till sida", "Adjust to page" e.d.) är vald.
Om knappen Nästa finns klicka på denna och därefter åter på skriv ut.
Klicka på Återgå när utskriften är klar och ingen Nästa-knapp är synlig.
Notera att på vissa skrivare kan utskriften beskäras något i kanterna. Detta har ingen praktisk betydelse.>

Något extra fönster hittar jag INTE och något Windows vill jag inte ha.

Protte

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-08-18 19:28

Du måste tillåta popuper. Men mitt tips är... använd inte den knasiga pluginen. Spara ner till skrivbordet och skriv ut med Förhandsvisningen.

Den knasiga plug-innen funkar inte på Intel Mac så det är kört med den.

Att Postens support inte klarar detta, 2 telefonsamtal och 2 mail har inte hjälpt.

Nu ska jag prova igen

Protte

Nya problem,

Jag har lyckats få till en utskrift men det kommer fel format på etiketten, fel etikett helt enkelt. Jag ska ha den 3-delade men utskriften blir halv A4 delad på höjden.

Kan vara så att posten måste klicka en ruta som säger vilken sort jag har för jag hittar inget val mellan typerna av etikett.

Protte

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-08-18 19:57

Den tre-delade som man stoppar i plastficka tror jag faktiskt inte varit giltig det senaste året. Endast 2*STE på självhäftande A4 i laserskrivare (halv A4 på längden om du skriver ut en etikett) eller 1*STE på etikettskrivare.

Edit: Hmm man kan fortfarande köpa den tredelade... konstigt.

Svär svär svär.

har bara några hundra tredelade kvar.

Pratade med en chaufför som inte tycke om de smala, plastfickemodellen var bättre.

Ska kontakta kundtjänst i morgon, Oerhört många tack för din kunskap, posten fixade inte detta.

Protte

Som skrivet, den tredelade i plastficka är utrotningshotad, den ska försvinna. Här står jag med en tjock bunt etiketter som fungerade i PC världen men inte i Mac.

Protte

  • Medlem
  • Falun
  • 2008-10-17 07:25

Hej alla!
Jag fick tips om den här tråden från en av våra kunder. Jag är ansvarig på Posten Logistik för TA-system, och ska försöka reda ut begreppen. Lyckas jag inte fullt ut så är alla välkomna att kontakta mig för ytterligare info.

  • Pacsoft Online fungerar på alla versioner av Mac OS, även Leopard. Installera senaste versionen av Adobes Acrobat reader och välj att den skall hantera utskrifter från Internet. Alla utskrifter med Mac måste göras via PDF, så säg till i Supporten att du vill ha den möjligheten aktiverad.

  • Den plugin som finns för Pacsoft Online är för PC. Använd den inte till MAc.

  • Den 3-delade etiketten (A4) fungerar endast tillsammans med pluginen, så den kan bara PC-användarna köra

  • Informationen i "gamla" Pacsoft Online om hur man som Mac-användare "kommer igång" är felaktig, och jag skall se till att den tas bort. Just nu pågår en överflyttning av samtliga kunder till den nya, mer avancerade Pacsoft Online 3. Alla nya kunder får den nya versionen direkt

Hoppas detta var till någon hjälp, och hör gärna av er. Jag bevakar den här tråden ifall fler problem dyker upp!

//Stephan Dofs

Tack för detta, Skickar Posten Företagspaket 400 st nya etiketter till mig?? som passar det nya systemet??

Det nya packsoft är just mera avancerat, jag har 2 ggr lyckats ändra avsändare isf mottagare då det finns någon radioknapp man inte ska använda.

Jag skicka inte så många paket så det blir inte så stor vana med alla avancerade funktioner, det gamla Packsoft var alldeles lagom för en enavsändare som jag.

En funktion jag inte gillade var att det ändrar till produkt 25 om postnumret går till en postbox, gamla pacsoft varnade och frågade.

Protte

  • Medlem
  • Falun
  • 2008-11-13 06:58

Protte, kontakta mig på stephan.dofs@posten.se så reder vi ut det här med blanketterna.
//Stephan

1
Bevaka tråden