Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Imac G4 Globe, 100% processorkraft vid flashfilmer

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag just införskaffat en beg. Imac g4 Globe (1Ghz, 512 mb ram). Hur som helst så funkar den ypperligt tills man drar igång någon hemsida med flash. Då går processoranvändandet upp till 90% och allting går i ultrarapid. T.ex. Youtube hackar som bara den. Gäller även om jag har laddat ner hela filmen. Om jag kör en DVD i quicktime så fungerar det ypperligt.

Inte bra då jag ska ge bort maskinen i present till en blivande switcher.

Kör osx 10.4 och firefox & safari. Har dragit ner senaste flash plugin:en och installerat en combo uppdatering för osx (vilket de föreslog på ett annat forum).

Jag antar om detta är ett universiellt problem med Imac G4 globe borde nån ha löst det. Att installera mer minne kommer det att lösa några problem?

Hoppas hoppas!

Henrik

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-08-17 11:00

Problemet heter Flash och torde väl vara allmänt känt vid det här laget.

Ursprungligen av Mija:

Problemet heter Flash och torde väl vara allmänt känt vid det här laget.

Ja så? Hade du samma problem?

Ursprungligen av krabe_777:

Ja så? Hade du samma problem?

Flash kan vara väldigt långsamt på Mac, och det är allmänt känt.

  • Medlem
  • 2008-08-17 11:01

Konstigt, det borde funka. Har själv en långsammare G4-iMac (800MHz/512MB, Tiger) som inte hackar alls på t ex Youtube.

  • Medlem
  • 2008-08-20 13:41
Ursprungligen av Giggs:

Konstigt, det borde funka. Har själv en långsammare G4-iMac (800MHz/512MB, Tiger) som inte hackar alls på t ex Youtube.

Jag fick faktiskt precis bekymmer med min iMac, den hackade som faen när den körde flashfilmer och även på tunga sidor som Aftonbladet. Jag körde därför olika underhållsscript (reparera behörigheter, systemoptimering och periodiska underhållsscript som att t ex tömma cachefiler etc) mha programmet Xupport, vilket åtgärdade problemet. Om din begagnade maskin hade förinstallerat system och inte var underhållen på ett tag så kanske det kan vara en idé att köra lite underhållsskript kanske? Xupport gillar jag själv, annars finns t ex Onyx som är gratis eller Cocktail bara för att nämna några.

tack för alla synpunkter. Jag har installerat combo:n för tiger.

Funkar rätt bra nu men youtube funkar smärtfritt men inte t.ex. SVT:s webbsändningar. Hackar och rycker

Men xsupport har jag inte testat. Är det open-source?

tack.

Ursprungligen av beamsteel:

Hej!

Jag just införskaffat en beg. Imac g4 Globe (1Ghz, 512 mb ram). Hur som helst så funkar den ypperligt tills man drar igång någon hemsida med flash. Då går processoranvändandet upp till 90% och allting går i ultrarapid. T.ex. Youtube hackar som bara den. Gäller även om jag har laddat ner hela filmen. Om jag kör en DVD i quicktime så fungerar det ypperligt.

Inte bra då jag ska ge bort maskinen i present till en blivande switcher.

Kör osx 10.4 och firefox & safari. Har dragit ner senaste flash plugin:en och installerat en combo uppdatering för osx (vilket de föreslog på ett annat forum).

Jag antar om detta är ett universiellt problem med Imac G4 globe borde nån ha löst det. Att installera mer minne kommer det att lösa några problem?

Hoppas hoppas!

Henrik

Hej
Jag vet ej om man måste spara efter åt den här install combo uppdatering i program? eller slänga i paperskorg?

Ursprungligen av krabe_777:

Hej
Jag vet ej om man måste spara efter åt den här install combo uppdatering i program? eller slänga i paperskorg?

Efter att du har laddat ner och kört en uppdatering, så kan du kasta den.

  • Medlem
  • 2008-08-22 22:35

Från vad har du uppdaterat? Från 10.4.x till 10.4.11? Eller är det så att du/tidigare ägaren uppdaterat först från 10.3.x till 10.4.x? Isf kan man få problem om man har otur, en del oönskat "slagg och bräske" kan hänga kvar. (Vet inte varför jag frågar detta, jag bara fick för mig nåt, oklart varför, trots att du inte säger annat än att du uppdaterat just Tiger.)

Xupport är inte open source, men man kan prova det utan att köpa.

Applicorn - Home

Onyx är gratis.

Titanium Software

Jag slängde förresten Safaris .plist-fil också när jag åtgärdade bekymren med min egen burk häromdagen, jag körde inte bara olika scripts mha Xupport.

1
Bevaka tråden