Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iLove - Ny svensk Mactidning lanseras i Oktober!

Tråden skapades och har fått 104 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Av en slump fick vi nys om att iLove fått utgivningstillstånd av PRV - Sveriges nästa Mactidning. Peter Esse är mannen bakom tidningen - han berättar:

"Målet är att starta en Mactidning som kommer ut åtta gånger per år och vänder sig till konsumenter som är intresserade av Mac, iPod och iPhone. Gärna switchers och personer som är nya inom respektive plattform.

Tidningen kommer distribueras genom utvalda Apple Premium Resellers - först 20st i storstäderna och på sikt genom alla återförsäljare som är intresserade av att vara med.

Tidningen kommer vara kostnadsfri för den som går till en återförsäljare och hämtar ett exemplar - i övrigt är inte priset klart. Intresseanmälningar för individuella prenumerationer är på gång men det kommer dröja ett tag innan det faktiskt går att få iLove i brevlådan.

Vi ser ett radikalt ökat intresse för Apple-produkter och det är anledningen till att vi startar tidningen.

Tidningen kommer inte finnas i tidningshyllorna - utan hos Apple-butikerna av den enkla anledningen att det är där vår läsargrupp finns. Återförsäljarna har haft en exceptionell förmåga att locka nya användare till Apple-plattformarna.

"

Jag frågar Peter vad han tror om konkurrensen från MacWorld som funnits på marknaden sedan tidernas begynnelse:

"Jag anser inte att iLove är en konkurrent till MacWorld då vi vänder oss till en helt annan målgrupp, nämligen de som är nya i Apple-världen. Det är också den gruppen användare som Apple sett sin största ökning".

Bakom tidningen står alltså Peter Esse och designbyrån Gregory. Redaktionen består även av ett antal frilansare.

Första numret kommer i mitten på Oktober och är 52 sidor tjockt. Sajten är inte redo för lansering ännu men när det är dags är adressen: Parkerad hos Loopia Webbhotell

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-18 14:45

Kul med någon som vågar satsa på en papperstidning!

Fast inte konkurrent till MacWorld? Nog lär de konkurrera om annonsörer!
Och nog ser väl MacWorld sig som en tidning för nya användare. Men det kanske kan göra att den tidningen kan spotta upp sig lite och det skulle inte vara fel

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-08-18 14:52

Ja, MW känns inte direkt som något som vänder sig till power users iaf.

Kul initiativ, men jag är tveksam till namnet. Hoppas det löper väl ut iaf.

Jag väntar fortfarande på MacNytt i pappersform!

Skämt och sido. Lycka till Peter, jag hoppas på framgång!
Kul med just ett komplement till MacWorld snarare än ett försök till konkurrent.

Men handen på hjärtat, även om ni redaktionellt inte ser varandra som konkurrenter lär det väl bli kamp om annonsörerna? Att slåss mot MacWorld/IDG:s säljorganisation måste väl närmast ses som Davids kamp mot Goliat?

Men som sagt, jag önskar er all lycka och välgång.

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Jag väntar fortfarande på MacNytt i pappersform!

Skämt och sido. Lycka till Peter, jag hoppas på framgång!
Kul med just ett komplement till MacWorld snarare än ett försök till konkurrent.

Men handen på hjärtat, även om ni redaktionellt inte ser varandra som konkurrenter lär det väl bli kamp om annonsörerna? Att slåss mot MacWorld/IDG:s säljorganisation måste väl närmast ses som Davids kamp mot Goliat?

Blir nog inga större problem för ilove att hitta annonsörer om annonskostnaden är låg, vilket den bör vara sett till upplaga o.s.v.. Ger annonserna respons så lär de fortsätta annonsera i iLove.

Jag gillar iden men namnet är lite b.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-08-20 11:49
Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Men handen på hjärtat, även om ni redaktionellt inte ser varandra som konkurrenter lär det väl bli kamp om annonsörerna? Att slåss mot MacWorld/IDG:s säljorganisation måste väl närmast ses som Davids kamp mot Goliat?

Och hur gick det för Goliat?
Men David gjorde ju inte det av egen kraft.

Delas tidningen ut gratis hos återförsäljarna så lär man nog plocka till sig ett ex när man besöker butiken. Återförsäljarna har då också en given plats att annonsera på, troligen ganska förmånligt.

Ser fram emot att få bekanta mig med iLove. Lycka till!

/ Terhi

Kul idé. Jag är dock tveksam till distributionssättet.

Citat:

Tidningen kommer inte finnas i tidningshyllorna - utan hos Apple-butikerna av den enkla anledningen att det är där vår läsargrupp finns.

Nog fasen är jag oftare hos ThanksHeaven och Pressbyrån än hos Macoteket, men jag kanske inte är målgruppen. Fast jag tror inte switchers hänger för jämnan hos våra premium resellers heller.

Men återigen, kul idé. Lycka till!

/M

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-18 15:20

Namnet är ju ett skämt. Är det en porrtidning eller en hästtidning?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-18 15:26
Ursprungligen av MatsOlov:

Namnet är ju ett skämt. Är det en porrtidning eller en hästtidning?

Och lite dumt att den inte ligger under .se...

Ursprungligen av MatsOlov:

Namnet är ju ett skämt. Är det en porrtidning eller en hästtidning?

HAHAHA. En kombo- hästporr.

Ursprungligen av velvetfox:

HAHAHA. En kombo- hästporr.

nej nej nej.. det är mac porr

Jag tror på konceptet om att ha tidningen inriktad på nya apple användare. Inget bagage om gamla jämförelser som en helt ny mac användare sannolikt ändå inte kan relatera till.. etc.. och om möjligheten finns att ha tidningen hos återförsäljarna? Då är konceptet fulländat.

Vet någon här med vems pengar som den första mac tidningen i världen startades?
Apple var huvudsponsor..sen har andra tagit över

Jag ser det som att butiken skulle kunna göra en bra deal här. Sälj en mac med ett års prenumeration på tidnigen - som du måste hämta i butik.. kan någon höra merförsäljnings klockorna ringa? brilljant koncept! Esse är något på spåret.

kombinera varje ny release med en inbjudan av fri tränings (infotainment) session i nya program/funktioner etc..i butikens lokaler och mer försäljningen är ett faktum..

Att få en återkommande kund är guld värt!
(även om kunden inte handlar något varje gång den hämtar tidningen)

Lycka till med iLove!

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2008-09-06 01:36

Hej!

Tack för alla gratulationer och övriga synpunkter, det värmer verkligen! Och Tack Jesper Landén för att du ägnar alla dina två inlägg på 99Mac åt att prata om vår tidning

kärleksfullt
/Peter Esse

Senast redigerat 2008-09-06 02:29
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-09-09 14:06

Förstår mig inte på Jesper, vad f*n har hans inlägg med nya iLove att göra?

Senast redigerat 2008-09-09 14:38
Ursprungligen av WingClip:

Förstår mig inte på Jesper, vad f*n har hans inlägg med nya iLove att göra?

Det blev en liten sidodiskussion här i tråden, angående annonspriser, upplagor, innehåll m.m. Och då dök det upp något inlägg från MacWorld-representanter. Lite off-topic kanske, men ändå tillräckligt nära ämnet för att få stå kvar.

Man skulle kunna ställa motfrågan: Vad har ditt inlägg med iLove att göra?

Om du ser inlägg som du tycker är olämpliga på något sätt, så ska du klicka på "Rapportera"-knappen i stället. Att göra meningslösa inlägg i tråden, och kalla folk fula namn gör ingen nytta. Jag har redigerat lite i ditt inlägg.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-18 15:29

ilove.se är en dejtingsajt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-18 16:25
Ursprungligen av MatsOlov:

ilove.se är en dejtingsajt.

Jag tänkte snarast att det borde vara lämpligt att välja ett namn till vilken det går att knyta en .se-domän.

Mitt inlägg som raderades var uppenbarligen för omoraliskt för 99:s moderatorer. Men jag anspelade givetvis på Locums misslyckade julkampanj och hur fel det man bli med "i love" om man inte passar sig:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-18 16:07
Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Mitt inlägg som raderades var uppenbarligen för omoraliskt för 99:s moderatorer. Men jag anspelade givetvis på Locums misslyckade julkampanj och hur fel det man bli med "i love" om man inte passar sig:

Klockrent! Vidare så skall man inte direkt-översätta guldregn med golden shower...

Vad roligt - lycka till!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-18 16:05

Äntligen! (som Gert Fylking skulle ha uttryckt det)

Lite konkurrens är bra för alla inblandade. Vi på MacWorld har passande nog en rejäl redesign (både sett till innehåll och form) planerad till årets nionde nummer. Detta kommer som av en kosmisk slump ut samtidigt som iLove.

Till grund för denna omgörning ligger bland annat diskussioner på forum som detta, mejl till redaktionen och en läsarundersökning med tusentals svar vi körde på sajten i somras. Nu har vi en solklar bild på vad vi kan göra bättre, vad vi saknar och vad vi ska kasta ut.

Peter Esse är en riktigt bra karl som gjort kvalitativa saker för MacWorld. Ska bli spännande att se vad han hittat på för kul.

Rock on,
Leijon
Chefredaktör MacWorld

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-18 16:17

Det låter som om det kan bli en riktigt trevlig tidningshöst
Omgjord MacWorld och en helt nu iLove
Det är bara att hoppas att de kan leva upp till förväntningarna

Ang namnet så reagerade jag också på att det inte lät som en datortidning men sedan slog det kanske är meningen. Kanske få vi se ett Apple-livstilsmagasin. Hur som helst ser jag fram emot det första numret. Och hoppas att de har en bra korrekturläsare, något jag även hoppas att MacWorld ska få

Tycker iLove är ett bra namn som passar många människors inställning till sin dator/ipod/iphone.

Lycka till, Esse!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-18 17:13

Peter verkar vara i sitt Esse nu...

Vem vill sitta på bussen och läsa en tidning som heter iLove? Handen på hjärtat. Jezez...vad ska man säga... Jag hoppas att dom som verkligen har ett kärleksförhållande till dessa prylar i plast och aluminium har så pass vett att inte skylta med det. Annars ifrågasätter många deras psykiska hälsa. En sann nörd skriker inte.

Gör man livsstilstidningar så måste man ta tempen på samhället och inse att namnet är ett skämt - ett dödsdömt skämt. Hur bra innehållet ändå är så är projektet stendött från start - allt p.g.a. namnet.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-18 18:04
Ursprungligen av Zimmerman:

Vem vill sitta på bussen och läsa en tidning som heter iLove?

Håller med. Fattas bara att de använder gamla Apple-loggan också... Klockren målgrupp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-18 18:30
Ursprungligen av Zimmerman:

Vem vill sitta på bussen och läsa en tidning som heter iLove? Handen på hjärtat. Jezez...vad ska man säga... Jag hoppas att dom som verkligen har ett kärleksförhållande till dessa prylar i plast och aluminium har så pass vett att inte skylta med det. Annars ifrågasätter många deras psykiska hälsa. En sann nörd skriker inte.

Gör man livsstilstidningar så måste man ta tempen på samhället och inse att namnet är ett skämt - ett dödsdömt skämt. Hur bra innehållet ändå är så är projektet stendött från start - allt p.g.a. namnet.

Å andra sidan - är någonting tillräckligt töntigt blir det till slut rätt...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-08-18 18:22

Lycka till Peter, faktura på mitt arvode kommer inom kort

Fantastiskt! All lycka till dig Peter! Detta skall följas och stödjas på alla sätt.

Lycka till Peter!
mvh Jonas

Låter som ett spännande koncept med ÅF-inriktningen. Ska bli kul att se första numret.

Tips till sheriffen, kryssa ur rutan "Automatically retrieve titles from external links" innan du postar så slipper du rader som dessa:

Ursprungligen av Björnström:

Sajten är inte redo för lansering ännu men när det är dags är adressen: Parkerad hos Loopia Webbhotell

Bevaka tråden