Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Blu ray-format

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Till o börja med kan jag säga att jag inte vet under vilken kategori jag ska ta upp detta, så någon snäll moderator kan väl flytta inlägget om det behövs...

Jag har problem att packa upp hämtade filmer i Blue-ray format, misstänker att det har att göra med FAT-formatet?
Får upp meddelande att filen är korrupt, o den då hitintills uppackade delen ligger på 3,94Gb, dvs drygt halva filmen..

Någon som har något tips på hur man kan lösa ut detta?

/Tobias

Ursprungligen av t.guldstrand:

Jag har problem att packa upp hämtade filmer i Blue-ray format, misstänker att det har att göra med FAT-formatet?

Om jag tolkar dig rätt så försöker du packa upp filen till en FAT-formaterad disk. I så fall är det nog detta som är problemet, för FAT kan inte hantera filer större än 4 GB.

Och sen får du gärna bekräfta att det handlar om filmer som du får lov att ladda ner, för pirat-kopior är ett förbjudet samtalsämne här.

Edit:
Stänger tråden tills vidare. Om detta handlar om lagliga nerladdningar, så kan du skicka PM till mig, så kan jag öppna tråden igen.

Efter löfte från trådskaparen att det handlar om lagligt införskaffad film, så öppnar jag tråden igen.

Efter några PM har vi också lyckats reda ut att det inte handlar om en FAT-formaterad disk, utan en helt vanlig Mac-formaterad (HFS) intern disk i en MacBook Pro.

Här kommer några fler motfrågor:
Hur är filerna packade?
Vilket program använder du för att packa upp dem?
Vilket felmeddelande får du vid uppackningen?

Filen kanske ÄR korrupt. Det händer ju liksom lite då och då
Blu-Ray-format? Blu-Ray är bara en bärare av olika typer av t.ex. videoformat. Codecen är intressantare.
Packa upp? Är videofilen komprimerad en gång till? Zip?
Frågorna hopar sig...

vad spelar det för roll om hur en film är förvärvad, om detta vare sig anges eller har betydelse för ämnet och frågan? Om man har en rar:ad x264-fil och har problem att packa upp den måste man väl kunna ställa frågan utan att direkt misstänkliggöras för piratkopiering och få tråden låst – utan att man öht nämnt något om piratkopiering etc.

Är man på detta forum, om man ställer en fråga om en filmfil, "skyldig" till lagbrott tills man försäkrar motsatsen till en moderator? Är detta verkligen forumreglerna eller bara en udda tolkning av desamma? Frågorna hopar sig...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-08-18 00:50

Det är inte så att det är en EVO fil du försöker packa upp?

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-08-18 00:51

hur är mediat packat?

jag har märkt problem med att packa upp rar-arkiv med .rXXX filändelser med rarexpander medans .rXX fungerar utmärkt. båda medierna i fråga har för mig gått utmärkt att packa upp med winrar i terminalen.

kort o gott kan det vara så, att pga de dåliga (iaf som jag stött på) rar-klienterna för mac vara där det felar, och inte den komprimerade filen.

Sedan brukar man alltid skapa en sfv fil till ett rar-arkiv för att enkelt kunna kontrollera vad som är fel ifall något krånglar, om det är arkivet eller något annat.

sedermera så är en bluray ungefär 50gb stor, inte 8.5gb .. men det hör inte till saken.
//Tim

Ursprungligen av tim-:

sedermera så är en bluray ungefär 50gb stor, inte 8.5gb .. men det hör inte till saken.
//Tim

Du har faktiskt fel där, men men, det hör inte till saken, heller.

Om en uppackare inte fixar biffen så kanske en annan gör det. Det har hänt mig många gånger. En del uppackare är kinkigare helt enkelt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-18 11:33
Ursprungligen av t.guldstrand:

Hej!

Jag har problem att packa upp hämtade filmer i Blue-ray format, misstänker att det har att göra med FAT-formatet?
Får upp meddelande att filen är korrupt, o den då hitintills uppackade delen ligger på 3,94Gb, dvs drygt halva filmen..

EDIT:

Läste igenom tråden mer noggrant, så nu blir det ett nytt försök.
Om det är ett gäng rar-filer som innehåller den här filen, så verkar det som att ett av arkiven är korrupta.

Finns det med en SFV eller md5 fil bland alla andra filer ? Denna filen innehåller information som gör att man kan kolla så att alla arkiven är hela.

Jag kan dock inte namnen på några program som kollar sfv filer i OSX. Är det windows finns dock QuickSFV eller HKSFV (bland annat).

Gör sfv med t.ex. SuperSFV.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-08-18 13:33

checksum+ är ett annat som jag själv använder. säger sfv filen att arkivet är korrekt så får du se dig om efter en annan applikation för att packa upp..

testade checksum+, alla arkiv fungerade. så letade helt sonika upp ett annat program att packa upp det hela med, vilket då gick helt utan problem..

Tack för alla tips!

1
Bevaka tråden