Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Scratchdisk till Photoshop

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-16 12:59

Jag tänker köpa en separat hårddisk att ha som Scratchdisk till Photoshop. Har hört att ju snabbare desto bättre. Tex en sådan här: Western Digital Raptor 74GB <http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=32014...>

Men vad har dataöverföringshastighet för betydelse för en scratchdisk.?
Raptorn har enl specen 150 MBps medans en SeagateBarracuda (<http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=34409...>) har 300MBps

En lektion i betydelsen av rotationshastighet, söktid resp dataöverföringshastighet för en Photoshop-Scratchdisk vore tacknämligt och nyttigt. Eller hänvisning till en länk där jag kan läsa mer.

Tack på förhand, Bosse

Har du en PMG5/Mac Pro och tänker montera den internt tänk på att få den på en annan ide/sata-kedja än Photoshops startdisk.
Du klarar dig med en 7200 varvs disk för det här.

Så mer minne i maskinen plus en scratchdisk kommer göra mindre underverk för ditt Photoshoparbete.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-16 14:04

Tack för snabbt svar.
Har en MacPro men ännu bara originaldisken. Skall se till att jag har diskarna på separata linor när jag köpt ny.
Kanske blir en 7200-varvare. Lite billigare.

Mängden minne får räcka ett tag till - har 10GB nu.

Är fortfarande nyfiken/vetgirig på betydelsen av rotationshastighet, söktid resp dataöverföringshastighet för en Photoshop-Scratchdisk. Alltid kul att lära nytt.

Jag för en macpro med 4X 320 gig 7200varv.

Disk ett har jag alla program på och scratchdisk till photoshop (ca 200gig ledig)

Disk 2 privata saker och disk 3 och 4 är raidade och där sparar jag alla photoshop projekt. Det måste väll vara en bra setup, eller?

Vad jag undrar om photoshop, kan man bara tilldela den 3 gig ram? Jag har 8 gig i datorn men kan bara tilldela max 3 i photoshop.

Problemet med Photoshop CS3 är att det inte är en native intel version och därav inte klarar mer än 3 Gb ram. Nästa version CS4 kommer du kunna tilldela den hur mycket som helst. Samt att den kommer vara 64-bit. Speedy Gonzales säger min hjärna.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-08-17 16:54
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Problemet med Photoshop CS3 är att det inte är en native intel version och därav inte klarar mer än 3 Gb ram. Nästa version CS4 kommer du kunna tilldela den hur mycket som helst. Samt att den kommer vara 64-bit. Speedy Gonzales säger min hjärna.

Photoshop CS3 är visst native till intel, det var CS2 som inte var det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-17 16:32

Photoshop CS4 för Mac kommer inte att vara 64-bit. Inte heller för Windows som kör på 32-bit. Däremot för de Windows-OS som själva kör på 64-bit. Se den här bloggen från John Nack på Adobe. <http://blogs.adobe.com/jnack/2008/04/photosho...> (scrolla en bit ner [5e stycket] eller läs först om Lightroom). Har inte läst någonstans att Adobe ändrat sig.

jurassic; mitt tänkta upplägg är: Disk 1, en snabb disk för system och program. Disk 2, en snabb disk som scratch. Disk 3 spardisk för alla DNG-filer och Disk 4 spardisk för alla psd + tif-filer. Disk 3 + 4 speglas antingen mot externa Firewirediskar och/eller den gamla G4an med 3 extradiskar.

Är det inte overkill att ha en helt egen disk som scratchdisk?

Jag kör photoshop + bridge dagligen, 8 timmar och med mycket filer öppna samtidigt från mest mark III (21mpx) och Phase one P30 (30Mpx) och tycker att det går väldigt snabbt att jobba.

Lite som att ha en Ferrari i Sverige, men vissa har ju det 8-)

1
Bevaka tråden