Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

App Store Paid Contract ansökan

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej

Någon som har anmält sig som iPhone Developer och satt upp ett Paid Contract i iTunesConnect?

Snart dags för mig att skicka ut några appar men det går u inte förrän jag fått till registreringen men där sitter jag fast.

Någon som har lust att svara på lite (kanske många) frågor?

Du får nog skriva dina frågor först för att veta om någon vill svara på dem.

Vad gäller moms, skatter mm i det här sammanhanget finns denna tråd:
http://www.99.se/utveckling/248058-appstore-hur-g-r-med-skatter-etc.html

Svårt (jobbigt) att skriva av alla formulären på itunesConnect men det jag vill ha hjälp med är hur man följer i följande:
Fyller i detta som en privatperson

Bank Info
Account Name (Need exact account name): verkar viktigt men vad är detta?
Account Type: Checking/TOUZA eller Savings/FUTSU?
Account Number: Är detta det vanliga kontonumret? Trodde det räckte med IBAN
Account IBAN:
Bank Swift Code: Vad är detta?

Tax Info - Form W-8BEN
Speciellt "Part II: Claim of Tax Treaty Benefits", är det något

6. U.S. Taxpayer Identification, gissar att jag ska ansöka om ett med formulär SS-4

SS-4
Vad behövs fyllas i på detta papper? (Värre än svenska skatteverkets formulär)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-17 13:23
Ursprungligen av mrnoname:

Bank Info....

Allt som har med ditt bankkonto att göra ringer du din bank och frågar hur du skall fylla i. IBAN-numret finns det en formell för att räkna ut, t.ex. Banken vet ALLT om dessa saker.

Vet du hur man gör skärmdumpar och att man kan ladda upp dessa i ett foruminlägg?

Inga problem... Här finns skärmdumpar på de formulär som skall fyllas i

Här finns skärmdumpar
Index of /itunesconnect

Ok, jag kanske var otydlig, jag ser ovan att du har ställt några frågor, men sedan länkar du till ett ställe med ALL information. Är ALL information saker du inte vet hur du skall fylla i? Om du vill ha hjälp får du kläcka ur dig lite information.

Här är några svar:

Förmodligen skall du skippa de tre kommande fälten (name, type, number, då dessa gäller överföringar inom USA) och bara fylla i IBAN och Swift.

Account Name (Need exact account name): verkar viktigt men vad är detta?
Det är ditt namn.

Account Type: Checking/TOUZA eller Savings/FUTSU?
Du ha förmodligen ett checking, dvs ett konto med låg eller ingen ränta som du har kopplat kredit och betalkort och internetbank till. Konton som faktiskt ger ränta gör det om pengarna är "stilla" och inte omsätts. Omsättningen på "checkings-accounts" är hög och därför ingen ränta, det är sådana som är det man kallar för vanliga bankkkonton i Sverige. (Det finns ett annat ord för det men minns det inte just nu, kanske lönekonto?).

Account Number: Är detta det vanliga kontonumret? Trodde det räckte med IBAN
Du kan fylla i svenska kontonumret här inkl clearingnumret, eftersom det är internationellt så är det nästa som spelar roll.

Account IBAN:
På dina bankkontoutdrag och på din banks webbsida och i din internetbank kan du söka fram ditt IBAN-kontonummer. Det är ett internationellt nummer för alla banker i hela världen (nja, det har ambitionen att vara det). Använd sökmotorn på bankens webbsida, eller klicka runt tex på kontoinfo när du är inloggad på din internetbank. Jag har SEB och det står där. Mera info:
International Bank Account Number - Wikipedia, den fria encyklopedin

Bank Swift Code: Vad är detta?
Samma som ovan, men SWIFT är ett överföringssystem banker emellan, IBAN är det nya SWIFT är det gamla (dyra). Hittas på samma sätt som IBAN och brukar stå precis intill varann. Det är mottagaradressen på ditt bankkonto så att om någon skickar dig pengar har de lätt att hitta fram över hela världen. Samma som IBAN också.
Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication - Wikipedia, den fria encyklopedin

Du kan göra samma sökningar på engelska Wikipedia så hittar du längre och bättre artiklar.

Senast redigerat 2008-08-15 13:14

Allt som gäller att du skall skaffa ett "US Taxpayer identification" kan du skippa, du är ju inte amerikansk medborgare. Kolla rutan under, skriv ditt personnummer där.

Du skall kryssa ruta A under del 2.

SS4 skall du inte fylla i alls (notera att du inte kan fylla i LAND någonstans, det är en ledtråd).

Läs den andra tråden, en del av sakerna du undrar förklaras bra i den!

Senast redigerat 2008-08-15 13:14
  • Oregistrerad
  • 2008-08-15 13:07

Några av dina frågor verkar gälla amerikanska skatteregler etc. Har du ingen möjlighet att ange att du är EU mottagare? I så fall behöver du inte fylla i några sådana krångliga saker.

Har dock inte nån koll på hur moms och arbetsgivaravgifter fungerar eftersom du är privatperson, och dessutom inte bor i USA. Kan tänka mig att det kan ställa till med lite problem för Apple, därav många blanketter? Men det är en gissning.

Allt det där med moms, skatter mm förklaras i den andra tråden, där har vi rett ut vad som gäller, här är länken igen.

http://www.99.se/utveckling/248058-appstore-hur-g-r-med-skatter-etc.html

Kan sammanfatta det sålunda: Om du anger att du bor i Sverige så blir det inget krångel alls för Apple, de bara skickar pengar och så är det upp till dig att deklarera detta. USA och Apple har inga skyldigheter gentemot Sverige att lämna uppgifter om något.

Tackar för alla svar... ska sätta mig och försöka fylla i allt och återkommer om jag har några fler frågor...

Någon som vet vad som ska fyllas i på "Branch/Branch ID".

Det verkar ha något med banken att göra och om det hjälper så har jag swedbank.

Ursprungligen av mrnoname:

Någon som vet vad som ska fyllas i på "Branch/Branch ID".

Det verkar ha något med banken att göra och om det hjälper så har jag swedbank.

Branch/Branch ID: Detta betyder fritt översatt "lokalkontor inom kedjan", har du Swedbank skulle det kunna vara Swedbankkontoret i Stockholm vid Kungsträdgården tex. Men detta är en uppgift som endast används banker emellan inom USA. (I Sverige har clearingnummer motsvarande uppgift). Men du kan lämna det tomt.

Om det inte har framgått redan så är bankinformation endast av intresse inom USA. Så fort det är utanför landets gränser så är det IBAN och SWIFT (kallas även för BIC) som är av intresse. Du bör kunna lämna dessa fält tomma:

* Bank name
* Account name
* Account type
* Bransch/Branch ID
* Account number
* Sort code (UK) / SIC (SZ)

då dessa fält är av intresse endast mellan banker i USA.

Du behöver endast fylla i:

* Account IBAN (denna kod motsvarar land > bank > bankkontor > kontonummer)
* Bank Swift Code (koden för din bank i det internationella SWIFT-systemet) behövs inte heller egentligen, då IBAN finns. Förr använde man Swift + bankkontonummer för att överföra pengar, numera har man IBAN).

Har du fortfarande frågor?

Senast redigerat 2008-08-17 14:36
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-15 23:39

Grejen är den att mycket av de här kontoinformationsgrejerna är rätt arkaiska, rutiner utarbetade för länge sedn. IBAN gör allt mycket lättare. Det du behöver är BIC/SWIFT som talar om för avsändaren vilken bank pengarna ska till samt IBAN-nummret som är en standard för att utbyta kontonummer.

Lokalkontor behövs inte vad jag vet. Ingen av mina banker Handelsbanken och Swedbank använder det.

Enl. wikipedia kan du lägga in XXX för att visa att mottagande bank inte bryr sig om den delen av BIC/SWIFT-adressen, men jag skulle bara lämna den delen tomt.

Största problemet är att de kräver att alla fält är ifyllda utom * Sort code (UK) / SIC (SZ). Verkar nästan som de driver en mot att skata och driva eget i USA.

Bankuppgifterna är iaf ifyllda och jag tror jag fyllt i så att det kommer att funka.

Under Tax info kräver de bland annat att man fyller i "US Taxpayer identification". Vilket kräver att man fyller i SS-4.

Är det någon som själv har anmält sig på itunesConnect och kan berätta hur/vad du fyllt i?

Annars håller jag detta vilande och fixar det på ett annat sätt (Jobbar på ett företag som även har kontor i USA).

Senast redigerat 2008-08-17 14:24

mrnoname: Varför krånglar du till det? Om det är något som inte är applicerbart för dig och "forumläret" kräver att ett visst fält skall vara ifyllt med något, är det bara att skriva n/a i det fältet som betyder not applicable, dvs inte aktuellt.

Självklart skall du inte fylla i US Taxpayer identification, du är inte en amerikansk medborgare. Jag förstår inte varför du tror att du skall fylla i den?

JAG krånglar inte till det... det är Apple som krånglar till det...

n/a verkar gå att skicka in för "U.S. Taxpayer Identification" men de kräver att jag väljer om n/a är "SSN/ITIN eller EIN"

Tror du verkligen det spelar roll?

Näe, bryr de sig inte om "U.S. Taxpayer Identification" så lär inte vilken typ det kunnat vara spela någon roll.

Har iaf skickat formuläret... enda sättet att veta om allt fungerar som det ska är väl att släppa en app och se om pengarna kommer fram

Min kompis google berättade det här:
Taxpayer Identification Numbers (TIN)
Om du nu undrar vad SSN ITIN och EIN är för något.

Så här fyllde jag i mitt:
1-5. Mina personliga kontaktuppgifter.
6. 000000000 Kryssa i SSN OR ITIN
7. Blankt
8. Blankt
9: A
10. Hoppa över
PART III. Hoppa över
PART IV: Kryssa i

Klart! Fyllde inte i mitt personnummer.

Du får då en PDF som du skall skriva ut. Skriv under
och skicka till Apple via vanligt brev.

Mitt kontrakt är "in effect". Tog en vecka att få det "in effect"
efter att jag skickat mitt brev till Apple.

Har du fått några pengar också?

Mitt kontrakt har nämligen stått "in effect" sen jag först ansökte (utan att fylla i några formulär)

Har jag lite svårt att tro. Dina 2 kontrakt står alltså under:
"Your contracts in effect" + en grön bock på båda kontrakten
med texten "Contract in effect".

Ser det ut så för dig utan att du fyllt i några som helst uppgifter+
skickat in dit taxes kontrakt via post så har ju något blivit riktigt galet.

Och nej, inga pengar ännu då jag precis fått mina kontrakt klara.

Ja de ligger under "Your Contracts In Effect" och med varsin liten grön bock. Belv så bara efter att jag gått in och kollat på kontrakten.

Har skickat in mitt formulär redan men med XXX istället för dina 000 och angivit personnummer. Men fungerar ditt så fungerar nog mitt.

Skumt Men detta har varit riktigt drygt att gå igenom i alla fall.
Det är mycket enklare än det verkar till en början. Nu när man vet det mesta
i efterhand.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-28 15:46
Ursprungligen av drifter7508:

Skumt Men detta har varit riktigt drygt att gå igenom i alla fall.
Det är mycket enklare än det verkar till en början. Nu när man vet det mesta
i efterhand.

Har du fått några pengar?

EIN-nummer

Jag ringde IRS och fick ett EIN-nummer. Det tog c:a 5 min.
Annars är risken att är tvungna att behålla 30% i skatt (vilket tydligen en del råkat ut för).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-02 18:38

Jag fixade också ett EIN, inga problem. Jag har fått min första utbetalning nu.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2009-04-02 22:13

är inne på min andra veckan av vänta på att mitt kontrakt ska bli godkänt, börjar fundera på om det är något problem eller om jag missat något o jag borde orao mig eller om det bara är att fortsätta vänta. hur lång tid har det tagit för alla?

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2009-04-21 18:16

Har väntat i över en månad nu, har fått 4 program godkända o två har jag redan hunnit uppdatera till nya verisioner o de har med blivit godkända. Varken Free eller Paid är i effekt.

Bevaka tråden