Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frakta iMac - faror?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag ska flytta och måste frakta min iMac 24". Kom och tänka på när vi packade ner plasman att det var viktig att denna stod upp och inte låg mer skärmen ner eller liknande.

Gäller samma sak min iMac? Eller kan jag "lägga" lådan ner utan att riskera att något sker mer skärmen? Eller måste även iMacen stå upp under transport?

/S

vet inte hur det är med faktan. Men när jag transporterar min imac 24" så lägger jag lådan ner för att den inte ska välta... Skriver ifrån den nu;)

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2008-08-10 23:08

Om du har kvar lådan är det bara bra, då står den stabilt. All frigolit lär vara där för en anledning. Men själklart betyder inte det att man kan härja med den hur som helst. Nu har jag inte fraktat min iMac än, då jag inte har fått den än. Men min PC (förutsatt att du menar med bil) brukade jag kila fast på golvet i baksätet och köra bak en stol så den stod stadigt, nån filt mellan så det inte blev alldeles för hårt. Kanske kan göra något liknande? Ställ den i baksätet med en filt för skärmen och spänn fast den med bältet.

En anledning til att den HELST skall fraktas stående är tyngden av glaset i skärmen KOMBINERAT med glasets oflexibilitet.

tillräckligt mkt G-kraft och tyngden (massan) av glaset vill bukta, men glasets styvhet tillåter inte det... krack. då spricker det.

Originalkartong. Packa ner den, transportera upprätt.

Chippys (Hey - salvador Dali som Avatar - GRYMT!) tips om baksätet är det sätt som servicetekniker använder när de hämtar in skärmar till verkstaden. Funkar bra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-11 01:23

När jag köpte min 46" LCD TV för några månader fick jag veta att en LCD är helt OK att lägga ner medans en plasma kan få problem och bör fraktas stående.
Eftersom iMacen är LCD så bör det gå bra att lägga ner den, se bara till att du har bra dämpat under skärmen, inga gruskorn som letat sig in och kör försiktigt.

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2008-08-11 02:29
Ursprungligen av Goflorp:

Chippys (Hey - salvador Dali som Avatar - GRYMT!)

"Take me, I am the drug; take me, I am hallucinogenic."

Ursprungligen av chippy:

"Take me, I am the drug; take me, I am hallucinogenic."

Sade mannen som skrev sina memoarer vid 37 .....

har några feta böcker om den gubben....... husgud....

Stående, foten uppåt (alltså datorn uppochner), skärmen utåt. Handduk över. Spänn fast den med bältet.

1) Du slipper fundera på Gruskorn under - grymma repor.
2) Du slipper vara så himla försiktig med att skärmen knäcker sig
3) Den sitter stabilt.

Utrymmet framför i flytten kan du fylla upp med mjukt, täcken eller ngt sånt.

1
Bevaka tråden