Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Net send via Mac?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Via PC så kan du med CMD skicka ett Net Send, som gör att det hoppar upp en ruta på varje dator som är ikopplad med samma nätverk med ett meddelande.

Nu undrar jag om det finns något sätt att göra det på samma sätt med Mac. Kanske via terminal eller något att dylikt.

Tacksam för hjälp!

Johnie

Detta program kanske är nått för dig?
Annars är det smbclient -M NETBIOSNAME -U FROMNAME som gäller.

Vilket program?

Jag kan omformulera mig om vad jag är ute efter. Nu är det så att jag och familjen ska bila upp till Norge, och systerns man har införskaffat ett IceNet i sin bil. Och istället för att ringa till varandra, så är vi ute efter att kunna prata med varandra internt.

Alltså, typ som att chatta fast internt via samma nätverk så att man inte behöver koppla upp sig på nätet, så som MSN. Detta går via NetSend på PC. Men finns det andra sätt att göra det om det är från en PC till en MAC?

Det Acidflash skriver gäller i terminalen.
Men om ni båda ska använda Icenet i bilarna så kan ni väl köra vilket IM-program som helst och slippa kladda med annat.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Det Acidflash skriver gäller i terminalen.
Men om ni båda ska använda Icenet i bilarna så kan ni väl köra vilket IM-program som helst och slippa kladda med annat.

Men det har vi förstått. Men för varje meddelande vi sänder via msn, eller ngt att dylikt. Så kommer det kosta honom pengar. Just därför hade vi i åtanke att på ngt sätt kommunicera internt vi nätverket, så att det inte kostar något.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-16 15:58
Ursprungligen av JohnieWebdesign:

Men det har vi förstått. Men för varje meddelande vi sänder via msn, eller ngt att dylikt. Så kommer det kosta honom pengar. Just därför hade vi i åtanke att på ngt sätt kommunicera internt vi nätverket, så att det inte kostar något.

Men all data ni skickar mellan bilarna måste väl gå via icenet? Då kostar det ju hursomhelst?

Exakt. Det är uppkopplingen som kostar inte MSN.

1
Bevaka tråden