Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SVT Plays OS-sändningar kraschar FF och Safari.

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Som sann sportnörd fann jag det ytterst trevligt att SVT sänder OS i tre webbkanaler, men lyckan blev kortvarig då jag max kan se ett par minuter innan allt fryser och jag måste tvångsavsluta programmet.

Detta sker både i Safari och FF, kan ibland komma runt problemet genom att direkt bilden stannar byta till någon annan av webbkanalerna, då hoppar det igång ett par minuter. Men om jag inte hinner eller om det är sändingsuppehåll på de andra kanalerna så är det bara att tvångsavsluta direkt, för försöker jag stänga fönster fryser hela programmet.

Då det händer i två webbläsare bör det ju inte vara webbläsarrelaterat (doh...), frågan är om det på något sätt är Mac-relaterat, men jag har ingen PC att testa på.

Kan ni testa och se vad som händer, och kanske komma med något förslag på lösning?

Tacksam för svar!

/JM

Tillägg; Testade nu Opera och exakt samma sak hände.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-15 23:34

Vad kör du för OS version, tiger, leopard etc?

Kollat många timmar på SVTs sändningar på nätet med min MBP som kör Tiger ännu, funkar som en klocka..

Jag använder Leopard 10.5.4. Sprillans ny 2,4 GHz Intel Core 2 Duo MacBook.

Hade du räknat med ngt annat ?

Alla streamingtjänster som finns underhålls av små gröna dvärgar som enbart känner till Windows och Internet Exploder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-16 00:56
Ursprungligen av Goflorp:

Hade du räknat med ngt annat ?

Alla streamingtjänster som finns underhålls av små gröna dvärgar som enbart känner till Windows och Internet Exploder.

I det här fallet är det dock en flashbaserad spelare från Qbrick som faktiskt har koll på vad de sysslar med

Natarjasana: några problem med andra flash baserade saker, typ reklamen på aftonbladet hemsida, eller använder du någon sorts reklamblockerare?

Ursprungligen av ntity:

I det här fallet är det dock en flashbaserad spelare från Qbrick som faktiskt har koll på vad de sysslar med

Natarjasana: några problem med andra flash baserade saker, typ reklamen på aftonbladet hemsida, eller använder du någon sorts reklamblockerare?

Jag tror att svaret kan finnas i just detta, att det är Flash (som fungerar väldigt dåligt på Mac OS för tillfället).

Jag är den typen av människa som lever på hoppet. Dessutom verkar det ju funka i Tiger? Funkar det för dig, om du har Leopard dvs?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-16 01:01
Ursprungligen av Natarjasana:

Jag är den typen av människa som lever på hoppet. Dessutom verkar det ju funka i Tiger? Funkar det för dig, om du har Leopard dvs?

Testa att gå in på http://media.svt.se/playos/OSLive.swf det är bara streamen i flashformat, funkar det är det ngt av javascripten etc på deras sida som din browser inte tycker om..

Händer fortfarande samma sak, både i FF och Safari. Har inte upplevt problem på någon annan sida. Ingen reklamblockerare används.

Fy vad deppig jag blir, vill så gärna att det ska funka.

Är det någon av er här som har Leopard och ids testa för att se om det funkar för er? För om det funkar för er är det ju nåt med min burk som spökar, annars är det ju inte ens lönt att felsöka.

Funkar helt utmärkt för mig på bägge mina burkar med Leopard på. Låter inte alls kul och bli störd i allt magnifikt sportnjutande just nu för dig.

Tack för att du tog dig tid! Då är ju bara frågan vad f*n som kan vara felet i min burk?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-08-16 07:19

Jag har samma fel på min iMac, så du är inte helt ensam, rejält irriterande när jag ville se fotbollen parallellt med friidrotten igår... Det fungerar på Windows-burken som står bredvid, men alltså inte på Macen. Som du sa, varken i Safari eller FF eller någon annan webbläsare heller för den delen.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-08-16 08:02

Fungerar utmärkt här (Leopard) - de gröna dvärgarna måste vara lediga.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-16 08:08

I Tyskland visas alla live streams i Quicktime format (H.264 kodat). Uselt att Sverige valde det sämsta streaming formatet som finns (Flash).

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

I Tyskland visas alla live streams i Quicktime format (H.264 kodat). Uselt att Sverige valde det sämsta streaming formatet som finns (Flash).

//Rob

Har du någon länk?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-16 11:30
Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Har du någon länk?

ARD och ZDF sänder varannan dag.

http://olympia.sdp.t-bn.de/encoder.olympia.geo1_ola_vh.sdp - ARD
http://hgeostreaming.zdf.de/encoder/livestream3_vh.mov - ZDF

Kan öppnas direkt i Quicktime. Men fungerar precis som SVTs flash streaming endast i samma land. Tyskland i detta fallet.
//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

ARD och ZDF sänder varannan dag.

http://olympia.sdp.t-bn.de/encoder.olympia.geo1_ola_vh.sdp - ARD
http://hgeostreaming.zdf.de/encoder/livestream3_vh.mov - ZDF

Kan öppnas direkt i Quicktime. Men fungerar precis som SVTs flash streaming endast i samma land. Tyskland i detta fallet.
//Rob

Det var ju synd, tänkte jag skulle testa om det funkade på iPhonen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-16 11:47

Installera om Perian, Safari och/eller Firefox, Flash, Quicktime, ta bort onödiga Divx-codecs, samt eventuellt ändra inställningarna i Quicktime till de förinställda. Detta löste problemet för mig. Jag får fortfarande en del temporära frysningar av bilden men de går över av sig själva och firefox/safari behöver inte startas om.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-16 14:10
Ursprungligen av sodemus:

Installera om Perian, Safari och/eller Firefox, Flash, Quicktime, ta bort onödiga Divx-codecs, samt eventuellt ändra inställningarna i Quicktime till de förinställda. Detta löste problemet för mig. Jag får fortfarande en del temporära frysningar av bilden men de går över av sig själva och firefox/safari behöver inte startas om.

Vad har perian, divx och quicktime med SVTs olympia sändningar? Ingenting! SVT använder flash för att streama. Det enda som fixar problemet är att installera om flash. Kanske tom installera flash 10 beta hjälper.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-16 16:17
Ursprungligen av Robo-X:

Vad har perian, divx och quicktime med SVTs olympia sändningar? Ingenting! SVT använder flash för att streama. Det enda som fixar problemet är att installera om flash. Kanske tom installera flash 10 beta hjälper.

//Rob

Tja, jag provade först att bara installera om flash utan resultat. Sedan sökte jag och hittade det jag skrev som tydligen hade fungerat för ett liknande problem. Kan det inte vara så att Quicktimes flash kan orsaka någon konflikt med vanliga Adobes flash om det inte är inställt som förvalt (dvs inaktiverat)? Perian och divx förstår jag inte heller direkt vad det skulle hjälpa dock. Hur som helst löste inte ominstallation av flash mitt problem men däremot ominstallation av flash + quicktime (+firefox).

Ursprungligen av Robo-X:

Vad har perian, divx och quicktime med SVTs olympia sändningar? Ingenting! SVT använder flash för att streama. Det enda som fixar problemet är att installera om flash. Kanske tom installera flash 10 beta hjälper.

//Rob

Ska testa betan, tack! Men det får bli när jag kommer hem till civilisatione, surfar på nallen nu.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-16 23:38
Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Det var ju synd, tänkte jag skulle testa om det funkade på iPhonen.

Om du letar reda på en tysk snabb proxyserver som erbjuder proxy på den aktuella streamingporten så går det nog.

  • Oregistrerad
  • 2008-08-16 18:01
Ursprungligen av Robo-X:

I Tyskland visas alla live streams i Quicktime format (H.264 kodat). Uselt att Sverige valde det sämsta streaming formatet som finns (Flash).

//Rob

Nåja, nu ska vi inte ta i. Flash Video har också stöd för H.264 sedan närmare ett år tillbaka.

Att QBrick eller SVT vill spara på skattebetalarnas pengar genom att inte köra en stream i 100 Mbit tycker jag är trevligt som skattebetalare!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-16 10:13

Samma problem här.

  • Medlem
  • 2008-08-16 11:12

Nemas problemas med Tiger och Safari här (om nu nån vill veta...).

Jag använder Flash 10 betan och har inte haft några problem med SVTs sändningar så testa det.

/Adam

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-08-16 18:14
Ursprungligen av adamsen87:

Jag använder Flash 10 betan och har inte haft några problem med SVTs sändningar så testa det.

/Adam

För mig räckte det inte med Flash Player 10 Beta, samma bekymmer fortfarande. Har dock inte orkat installera en massa annat, nöjer mig tillsvidare med bara en kanal åt gången.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2008-08-16 15:10

Jag kör Leopard och Firefox på min Macbook hemma och Mac Pro på jobbet, SVTs livesändning är det bästa som hänt Internet sedan, ja, Internet.

Jag har inte testat själv, men när jag var inne på Macoteket idag och köpte en hårddisk så hade de iaf en av sina iMacs uppkopplade mot nätet och strömmade OS-sporten på skärmen. Så det går ju tydligen... Tyckte det flöt på rätt bra faktiskt.

Bevaka tråden