Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

P800 + iSync = Sant

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-12-30 18:24

Om man ska tolka bilderna på SonyEricssons hemsida om "connectivity" så är nog Mac-stöd med i planerna. SonyEricsson
Kanske med den skarpa versionen av iSync, som vi väntat på ett tag nu...

[ 30 December 2002, 18:26: Meddelandet ändrat av: Melker Lindström ]

  • Medlem
  • 2002-12-30 18:31

Hoppas de kan få samma stöd från Linux, som Palm har fått också. Jag tror att det är smart att inte bara rikta in sig på MS, rent affärsmässigt alltså.

Det har gnidits mycket spänning mellan Sony Ericsson och Apple på sistonde. Kanske allting blir avslöjat den 7 Januari? Enligt Steve Jobs kommer år 2003 bli Apples viktigaste i historien, så mina förväntningar blir stora...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-02 15:18

Nähäpp, inget P800-stöd i skarpa versionen:
http://www.apple.com/isync/
Varför? Jag vill synka, Apple!

Eller funkar det trots att telefonen inte finns med på listan? Jag kan inte testa förrän jag kommer hem.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-02 15:38

Har inte lyckats få tag på någon P800 ännu, men det lär väl inte funka om den inte är med på listan.

Då står hoppet till Sallings MobileSync. Verkar oklart om det kommer funka med P800 men hoppas kan man alltid.

Vem fa* vill ha en P800, min lillebrorsas mobilatrapp ser mer seriös ut....

  • Oregistrerad
  • 2003-01-02 18:09
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Daniel Ström:
Vem fa* vill ha en P800, min lillebrorsas mobilatrapp ser mer seriös ut....

Hade samma åsikt till jag såg den IRL. har kollat på den nu på ett par ställen. Hade den bara varit ett par tusenlappar billigare så...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Daniel Ström:
Vem fa* vill ha en P800, min lillebrorsas mobilatrapp ser mer seriös ut....

Håller med NIKKE, när man har P800´an i näven känns den väldigt gedigen och trevlig. Dessutom är väl innehållet viktigast, och där finns det mycket godis.

Ciryon

Jag har haft min i en vecka nu och kan säga att jag aldrig haft en bättre "telefon", prylgalen som man är så har man prövat ett antal..

OS:et är över förväntan, e-post, mms, wap, webb och telefondelen fungerar klockrent.

iSync måste väl funka med P800. Kolla bara sync-ikonen på denna sida:
http://www.sonyericsson.com/P800/main.htm

I bildarkivet hittar man en del andra coola telefoner som inte säljs här, ännu iaf. Ta en titt här!

[ 02 Januari 2003, 21:26: Meddelandet ändrat av: Johan Arvidsson ]

  • Oregistrerad
  • 2003-01-06 16:17

Fortfarande ingen som fått det att funka? Såg en P800 för 6750:- + frakt 100:-, man kanske skulle slå till?

  • Oregistrerad
  • 2003-01-06 16:19

Var hittade du den för det "låga" priset?

  • Oregistrerad
  • 2003-01-06 16:25
  • Oregistrerad
  • 2003-01-09 10:14

Skrev till SonyEricsson och frågade om Mac-kompatibiliteten...

"We have no information about this since we have not manufactured any software for MAC our selves. Please contact apple for more information about future support of isync and P800. "

Hur får man snabbast ett bra svar från Apple?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-09 11:21
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Melker Lindström:
Skrev till SonyEricsson och frågade om Mac-kompatibiliteten...

"We have no information about this since we have not manufactured any software for MAC our selves. Please contact apple for more information about future support of isync and P800. "

Hmmm.... Låter inget kul att de slår ifrån sig på det viset. Svara gärna till SE och fråga hur det svaret rimmar med bilden som finns hos dem (den som visas överst i denna tråd). Om inte den bilden föreställer en P800 och en Mac som pratar iSync, vad är det då?

SE skriver också på samma webbplats:
"Sony Ericsson share a commitment with Apple: To make applications easy to use for the consumer. With seamless integration and synchronization between your Mac and your phone, your information remains up-to-date and accessible. In your phone, and in your Mac."
Denna info hittas via www.sonyericsson.com/connectivity/en/ (Frames - klicka på Synchronization software, och sedan på iSync). Låter bra, men innan det är verklighet kan jag tyvärr inte rekommendera Mac-användare att skaffa P800. Särskilt inte om SE ibland säger "share a committment with Apple" och ibland tycker att Apple ska fixa allt.

[ 09 Januari 2003, 11:23: Meddelandet ändrat av: Niklas ]

  • Medlem
  • 2003-01-10 17:40

love > [email protected]

Hi there !
blablabla...

Why cant BT in MacOS 10.2.3 access my SonyEricsson P800
Is there going to be support for this phone ?


Thanks!

/Love Sundin

Svar
[email protected] > love

> What do you want to do with it exactly? We tested with a P800 and it seemed
> to work for us with the profiles we (and it) support.
>
>/xxx

Han pratar om profiler ? som på T68i är det han eller jag som inte har någon koll?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-10 18:22
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: love:
Han pratar om profiler ? som på T68i är det han eller jag som inte har någon koll?

Profiler vaddå? Vad yrar denna person om? Några sådana finns väl inte på P800... Visserligen hittar telefonen och Macen varandra via Bluetooth, men det tycks inte gå att synka med iSync eller få upp telefonen och minneskortet som enheter på Macen (som man kan på Win).
Edit: Rättstavning...

[ 10 Januari 2003, 18:23: Meddelandet ändrat av: Niklas ]

  • Oregistrerad
  • 2003-01-10 18:34
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: love:
Han pratar om profiler ? som på T68i är det han eller jag som inte har någon koll?

Den är nog du

Han pratar om bluetooth-profiler; http://www.bluetooth.com/pdf/Bluetooth_11_Profiles_Book.pdf

Några exempel:
Headset Profile - Används av bluetooth headsets
Generic Object Exchange Profile - Denna använder sej bl.a. bluetooth filöverföring av

Adressboken, som inte funkar med P800, använder sej gissningsvis av "Serial Port Profile".

Att iSync inte funkar med P800 beror primärt på att iSync inte stödjer SyncML. Eller att P800 inte stödjer IrMC om man ser det från andra hållet.

Dessutom så finns det förmodligen något generell bug i antingen apples eller p800:s bluetooth-implementation. Jag lyckas nämligen bara koppla upp mej mot telefonen med ZTerm (över Serial Port Profile då) en gång på 20 eller så.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-11 15:37

Då kanske det löser sig med en P800 uppgradering. hörde att det skulle vara på gång. Polarens P800 hade någon skumbugg då han koppla ihop den med hans PC.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-15 13:15

På Apples forum pågår en hel del diskussioner om detta. En person hävdar faktiskt att han kan synka adressboken. Vi väntar spänt på att han ska tala om hur det går till.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-15 13:23

Jonas Salling, som gjort programmet MobileSync, jobbar visst på en lösning och hopas på en beta för P800 inom en månad. Betan verkar komma kräva GPRS eller GSM för synk. Tydigen svårt att "knäcka" protokollet, enligt Salling.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-17 13:17
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: love:
> What do you want to do with it exactly? We tested with a P800 and it seemed
> to work for us with the profiles we (and it) support.
>
>/xxx

Love, kom du nån vart med Apple angående detta? Vore intressant att se vad som hände, eftersom det inte är så många som överhuvudtaget har fått svar från dem om P800.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-21 11:03

Sonyericsson har tagit bort iSync-loggan, så det ser inte längre ut som i bilden som startade den här tråden. Nu är det bara en fil som förs över via blåtand. Det bådar inte gott...
http://www.sonyericsson.com/connectivity/en/

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-21 17:38
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Niklas:
På Apples forum pågår en hel del diskussioner om detta. En person hävdar faktiskt att han kan synka adressboken. Vi väntar spänt på att han ska tala om hur det går till.

Jaha, nu har han avslöjat hur det gick till: Han skrev "synka" men menade "skicka vCard-fil till telefonen". Inget nytt under solen, alltså. Grrr, borde vara spöstraff på att få oss att hoppas så där.

För den som undrar hur det går till:
* Ställ in vCard ver 2.1 i Adressbokens inställningar
* Markera alla kontakter, välj Arkiv:Expotera vCard.
* Se till att Macen hittar telefonen via Blåtand
* Skicka filen till telefonen med BT Filöverföring.
* Ta emot och spara kontakterna i telefonen. Häpp!

Det funkar ju, men det är ingen synkning...

  • Oregistrerad
  • 2003-01-22 13:26

snackade med ericsson igår och då fick jag reda på att det var på gång med mjukvara för P800 och mac. enligt apple så kommer P800 att finnas med i nästa iSync uppdatering (när den nu kommer). nånting som står oerhört högt på min önskelista just nu e en iPod med bluetooth och en liten mic på sladden till lurarna! då kan jag lyssna på min goa musik och sen svara när det ringer!! det skall väl inte va så svårt, apple?

  • Oregistrerad
  • 2003-01-22 13:30

Var säger Apple att det kommer stöd för P800 i iSync?
Men det låter ju bra. Fast det hinner väl komma nya fullmatade lurar innan dess...

  • Oregistrerad
  • 2003-01-22 14:05

dom sa det i telefon, så tyvärr så finns det inte "svart på vitt". frågan är väl hur snabbt dom lyckas få fram nästa uppdatering på iSync...
när ericsson analyserade sina "kundsegment" så borde det ju va nån som kläckte ur sej att "mac användare dom e prylgalna dom, allt steve slänger fram på deras keynote tas emot med viftande kreditkort och jubel" och så började dom samarbeta med apple. om det samarbetet nu bara skulle gälla en telefon (T68i) så måste världsrekordet i kortsiktighet vara slagit med några ljusår!

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2003-01-22 23:25
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: grismasken:
när ericsson analyserade sina "kundsegment" så borde det ju va nån som kläckte ur sej att "mac användare dom e prylgalna dom, allt steve slänger fram på deras keynote tas emot med viftande kreditkort och jubel"

Klockrent! Stämmer på mig, hehe.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-23 13:02

haha, då känner vi varandra

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-23 20:19

Fick svar från SE idag, två veckor efter att jag kontaktat dem. Förutom ett par spännande språkexempel gav det inget nytt:

Citat:

citera:
Hej !

Tack för att ni kontaktade Sony Ericsson Customer Care Center.

Apple en viktig samarbetspartner för SonyEricsson.
Tillsammans med Apple, undersöker vi för närvarande möjligheterna att få MAC-stöd även för P800.
I dagslägen kan vi dock inte ge några utfästyelser eller tidsplaner."

Vänliga hälsningar,
/Carl
Sony Ericsson Customer Care Center

1
Bevaka tråden