Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför två olika storlekar?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I iTunes anges storleken på mitt bibliotek till knappt 17 gb + podcasts och ljudböcker är det ca. 19. I Finder är mappen "iTunes music" 24 gb stor. Varför är det så? Jag väljer alltid "flytta till papperskorgen" när jag tar bort musik ur biblioteket, så det borde inte vara skräpfiler där..

Räknar du eventuella filmer?

Artwork, biblioteksfil, iPhone/iTouch program, ej tillagda låtar, filmer, serier.

Ja, alltså det finns fler filer runtomkring än själva spåren i mediebiblioteket, och dessa räknas inte av iTunes när den visar storleken på mediebiblioteket. Det är därför som värdena skiljer sig åt. Uppgiften i Finder är den verkliga storleken på biblioteket, för där inkluderas allt som ligger där.

Det kan vara mycket bakom kulisserna som tar plats. Om man t.ex. använder iTunes för att synkronisera över bilder från iPhoto till iPod/iPhone så "optimeras" bilderna av iTunes. Det innebär i praktiken att iTunes skapar en lågupplöst kopia av varje bild man synkar och för över denna (vilket i sig är bra, så man spar utrymme med onödigt stora bilder).

Problemet är bara att dessa nedskalade bilder ska ligga någonstans och det läggs i iPhoto Library-paketet i en mapp som heter iPod Photo Cache. När jag synkade *alla* mina bilder till min iPod 80 GB så innebar det att jag fick en iPod Photo Cache-mapp på över 15 GB! Det tog en stund innan jag listade ut var dom gigabyten tog vägen....

Artwork och program ligger inte i den mappen, jag har inga foton där, och filmerna är inte många eller stora... finns det nåt program som kan jämföra biblioteket med mapparna? Importerar jag från början förlorar jag väl antal spelningar och annat som är kul att ha...

1
Bevaka tråden