Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur se firmwareversion i T68i?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad är det för lurig knappkombo för att få fram firmwareversion i en T68i?

Hur får man den uppdaterad till den senaste om man har någon äldre?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: -Martin-:
Du finner svaret på dina frågor här

/M

Tackar! Ska det vara gratis att uppdatera vart som helst eller kostar det?

R2B025 har jag. Det måste vara en himla gammla version då. Vet man vad som är nytt i senare versioner eller är det bara mindre bugfixar?

Märker man nån skillnad?

Det ska vara helt gratis att uppgradera hos samtliga SonyEricsson service-points. Förutsatt att telefonen fortfarande har garanti kvar. (Enligt personlig erfarenhet följer inte servicestället detta speciellt noga, jag har uppgraderat äldre telefoner helt gratis.)

Men en del serviceställen kan ta ut en avgift ifall du vill att uppgraderingen ska utföras på direkten (gratisuppgraderingen kan ta några dagar). Men det finns serviceställen som uppgraderar helt gratis på direkten. Det hadlar helt och hållet om vilket företag du väljer att vända dig till. Endel är schyssta, medan andra inte är det.

/M

[ 30 December 2002, 14:20: Meddelandet ändrat av: -Martin- ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Rickard A:
R2B025 har jag. Det måste vara en himla gammla version då. Vet man vad som är nytt i senare versioner eller är det bara mindre bugfixar?

Märker man nån skillnad?

Jag skulle vilja säga att det rör sig om _större_ buggfixar. Det handlar bl.a. om bättre stöd för GPRS-funktionerna, främst i Comviqs nät. Med de första versionerna gick det näst intill inte att använda telefonen över huvudtaget. Jag vill minnas att just R2B025 var en riktigt problematisk version, det var för övrigt den första versionen som hade MMS-stöd.

Utöver detta så är de nyara mjukvarorna betydligt snabbare (syftar främsts på navigeringen i menyerna), än vad de tidiga versionerna var. Dessutom låser sig telefonen mycket mer sällan med den senaste versionen.

Så jag rekommenderar dig varmt att uppgradera din telefon, till den senaste versionen som är; R6A012.

/M

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: -Martin-:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Rickard A:
R2B025 har jag. Det måste vara en himla gammla version då. Vet man vad som är nytt i senare versioner eller är det bara mindre bugfixar?

Märker man nån skillnad?

Jag skulle vilja säga att det rör sig om _större_ buggfixar. Det handlar bl.a. om bättre stöd för GPRS-funktionerna, främst i Comviqs nät. Med de första versionerna gick det näst intill inte att använda telefonen över huvudtaget. Jag vill minnas att just R2B025 var en riktigt problematisk version, det var för övrigt den första versionen som hade MMS-stöd.

/M

Jag har faktiskt grymt stora problem med GPRS och Comviq. Jag fick dock höra att det berodde på Comviq och inte på telefonen.

Blir nog till att knata iväg till nåt Servicepoint snarast möjligt.

Förresten, försvinner sånt man har lagrat på telefonen vid en uppdatering.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Rickard A:
Jag har faktiskt grymt stora problem med GPRS och Comviq. Jag fick dock höra att det berodde på Comviq och inte på telefonen.

Förresten, försvinner sånt man har lagrat på telefonen vid en uppdatering.

Comviq har/hade också en hel del problem, främst med att aktivera GPRS-tjänsten för kontantkorten, men även med brister i nätet. Men det mesta är åtgärdat nu. Jag upplever att GPRS med T68 och Comviq fungerar fint nu.

Normalt sett ska allt som finns i telefonen ligga kvar efter en uppgradering, men servicestället för säkerhets skull.

/M

Men, va fan. Jag har r2f004 och telefonen är inte en månad gammal.

Det ställe jag fick tag på skulle ha 250kr för besväret. Dvs ett arbete som tar dem 10 minuter. Orsaken var att jag inte köpt min telefon där. Ett annat ställe skickar iväg sina telefoner men där var det tydligen heller inte gratis.

Sugigt värre.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Rickard A:
Det ställe jag fick tag på skulle ha 250kr för besväret. Dvs ett arbete som tar dem 10 minuter. Orsaken var att jag inte köpt min telefon där. Ett annat ställe skickar iväg sina telefoner men där var det tydligen heller inte gratis.

Sugigt värre.

Det _ska_ vara gratis. Servicestället tar nämligen betalt av SE för varje uppgradering, kunden ska inte behöva betala. Men vissa serviceställen tar som sagt betalt av både kunden och SE, riktiga bulvaner alltså. Vänd dig till någon annan.

/M

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ohennig:
Men, va fan. Jag har r2f004 och telefonen är inte en månad gammal.

Telefonen tillverkades antagligen för ett bra tag sedan, sedan dess har den troligen legat på diverse lager mm. Det är bara till att uppgradera...

/M

Uppgraderade min T68i idag.
R6F012 är tydligen den senaste versionen.

Var på Signalstyrkan på Kungsholmstorg, Stockholm. Tog en kvart och var helt gratis.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2003-01-02 22:36
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: -Martin-:
Servicestället tar nämligen betalt av SE för varje uppgradering, kunden ska inte behöva betala. Men vissa serviceställen tar som sagt betalt av både kunden och SE, riktiga bulvaner alltså.

Nu tror jag att du är ute och cyklar, -Martin-. Eller så är jag lurad

Vi uppdaterar Ericsson-lurar dagligen och har hitintills inte fått ett öre av Ericsson för det. Utan ser det enbart som en service till våra (och Ericssons) kunder.

Hasse

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2003-01-02 22:53
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: phaglund:
Uppgraderade min T68i idag.
R6F012 är tydligen den senaste versionen.

Inte R6A012 då? Har för mig att det är den senaste vi fått till vår ServicePoint. Kan förstås minnas fel...

Hasse

PS. Trevlig hemsida du har, Per!

Citat:

quote:Nu tror jag att du är ute och cyklar, -Martin-. Eller så är jag lurad [Wink]
Vi uppdaterar Ericsson-lurar dagligen och har hitintills inte fått ett öre av Ericsson för det. Utan ser det enbart som en service till våra (och Ericssons) kunder.

Om en kund kommer med t.ex. en T68 och säger att den krånglar och ni byter programvara under garantitiden så får ni ersättning av Sony Ericsson. I alla fall är det så för de serviceverkstäder som jag känner till. De läser av IMEI numret och får sedan betalt för jobbet av SE.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2003-01-03 08:32

Det kan nog gälla för rena serviceverkstäder. Men inte för de Service Points (servicediskar utställda i "vanliga" butiker) som finns. Och de är till antalet betydligt fler än de "riktiga" serviceverkstäderna.

Hasse

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Hasse A:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: phaglund:
Uppgraderade min T68i idag.
R6F012 är tydligen den senaste versionen.

Inte R6A012 då? Har för mig att det är den senaste vi fått till vår ServicePoint. Kan förstås minnas fel...

Hasse

PS. Trevlig hemsida du har, Per!

Du har helt rätt, R6A012 är det ju. Måste ha varit full eller nått..

P.S.
Tackar, fast jag har varit lite slarvig med att uppdatera på sistone.
D.S.

Mitt serviceställe ville ha pengar för uppgraderingen. Jag sa att det var fel och att jag vid köp av telefonen blivit lovad av Ericsson att stödet för MMS ska vara gratis att uppgradera till och att de bryter ett kontrakt genom att neka mig detta och så vidare. Har ingen aning om jag egentligen hade rätt men jag tjatade på tills killen vek sig och sa "Äh, ge mig telefonen.. det tar en kvart". Sen var jag glad hela dagen

Det är stor skillnad på uppgraderingen som lägger till ´i´et i beteckningen T68i. Det blir som en ny telefon kan jag lova.

Passade på att uppgradera den häromdagen när jag ändå var i Stockholm. Tog inte ens en kvart. Kan dock inte säga att den blev så mycket rappare trots hopp från R2 till R6, men nu går det i alla fall att skicka grejer med ir mellan min och flickvännens T300. Funkade inte när vi precis köpt telefonerna.

1
Bevaka tråden