Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med bil och reseersättning!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-16 08:56

Hej!

Har precis startat en enskild firma och är helt grön när det gäller företagande!

Jag äger en bil privat, som kommer att användas i både företaget och privat.

Frågorna:

Hur mycket pengar kan jag få från företaget när den privatägda bilen körs i tjänsten?

Hur gör jag med bensinkvitton, kan jag slänga dom och fylla i en körjournal?

Hur gör jag med parkeringsbiljetter och färjebiljetter?

Bör jag behålla bilen privat, eller är det smartare att få in den i företaget på något sätt?

Tacksam för svar!

MVH
Anders

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-08-16 22:34

Far min har milersättning från sitt jobb, han får 50kr/mil utav sin arbetsgivare, det är väll snarare en fråga om vad arbetsgivaren vill betala (dvs du själv anser att dina mil kostar).

parkering&färjebiljetter sparas helt enkelt och redovisas emot kontantutbetalningen till dig.

milersättningen redovisas skriftligt vad du kört och hur långt, iom att du har milersättning så bakar du in bränslekostnaden i det då du kör fordonet såväl privat som på firman, således är bränslekvittona rätt irrelevanta då du tankar bilen privat.

iom att du använder bilen privat så kommer du göra en förlust att skriva bilen på företaget då du blir förmånsbeskattad pga nyttjandet utöver arbetstid, hade du enbart kört den i tjänst hade det varit en annan sak. behåll den således och ge dig själv milersättning.

//Tim

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-08-16 22:52

Skatteverket säger att: "Om du reser i tjänsten med egen bil är den skattefria ersättningen 18:50 kr per mil. "

Traktamente och bilersättning (Snabbfakta) | Skatteverket [NS4 version]

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-17 09:17

Tackar!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-08-17 19:08

Tyvärr extra krångligt just för enskild firma

Just för enskild firma är bilersättningsbestämmelserna annorlunda än för andra företagsformer och annorlunda än för anställda. Glöm allt vad som gäller för forummedlemmarnas pappor som är anställda någonstans. De särskilda reglerna finns till för att folk inte skall smyga ut pengar obeskattade genom att betala åt sig själv.

Ersättningen är 18:50 per mil. Du har två sätt att ta ut den:

1. Det besvärliga sättet är att skriva reseräkning, bokföra och ta ut pengarna löpande.

2. Det lätta sättet med den nya NE-blanketten från årets taxering är att i stället dra av hela årets bilåkande med 18:50 per mil i en särskild ruta i slutet av blanketten så att den minskar företagets vinst med hela beloppet. Samtidigt intygar du att bilkostnaderna inte är förda någon annanstans i företagets kostnader.

Inre bilkostnad: Bensin, reparationer mm får inte tas in i företagets bokföring, det skall du betala privat. Gäller i princip allt som du häller i eller skruvar fast på bilen. Yttre bilkostnad: Parkeringsbiljetter, broavgifter etc får däremot bokföras i företaget.

Det är meningslöst att ta ut mer än 18:50/mil, eftersom allt du tar ut därutöver bara blir ett kontantuttag ur företaget som kvittas mot ditt eget inbetalda kapital, det belastar inte resultatet.

Hurdå? Jo, det finns egentligen två sorters pengar i en enskild firma:
1. Ditt insatta kapital, som inte beskattas. Du kan flytta in och ut pengar hur du vill, så länge det är ditt satsade kapital det är fråga om. Tar du ut "extra" bilkostnad motsvaras det inte av ett kvitto som någon annan skrivit, alltså blir det den här sortens pengar som går ut.
2. Pengar som genererats i företaget, alltså sådana pengar som sedan kostnaderna är avdragna (förhoppningsvis) bildar företagets vinst. Där får du inte ta ut pengar annat än mot kvitto som är utskrivet av någon annan än dig själv, eller i form av beskattad vinst. Skriver du själv ett kvitto som avser en kostnad begår du ett bokföringsbrott.

Du skall också föra en bunden körjournal, d v s inte på lösa blad, inte på excel-ark. Där skall framgå:
- Regnr på bilen
- Datum
- Mätarställning start
- Mätarställning slut
- Ändamål (namn på besökt person, detaljerat ärende vid körning till post, affär etc)
Skall sparas i tio år liksom företagets bokföring.

"Jamen, då går jag med förlust, bilen kostar mer än 18:50/mil". Visst, det gör du förmodligen, men det kompenserar du dig för genom att ta ut en ordentligt tilltagen milersättning från kunden eller genom att lägga på kostnaden på debiterad timme eller i form av procentpålägg för sålda grejor.

Senast redigerat 2008-08-17 20:04

Bra svar iba, imponerande.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-30 23:43

Jättebra, verkligen!!!

Hej!
Tack för intressant läsning! Jag har ett handelsbolag och undrar hur bokföring av milersättning sker där? Jag vet att jag som delägare kan dra av milersättning i min egen deklaration, men finns det något sätt att ta ut den löpande också/i stället?

Hur fakturerar jag milersättning till kund? Med eller utan moms?

Tack på förhand.

Ursprungligen av solrosen:

Hej!
Tack för intressant läsning! Jag har ett handelsbolag och undrar hur bokföring av milersättning sker där? Jag vet att jag som delägare kan dra av milersättning i min egen deklaration, men finns det något sätt att ta ut den löpande också/i stället?

Hur fakturerar jag milersättning till kund? Med eller utan moms?

Tack på förhand.

Skriv reseräkning, till exempel månadsvis, så kan du ta ut milersättningen löpande.

Reseersättningen faktureras med moms.

/M

Tack för svar! Men kan jag verkligen skriva reseräkning som delägare i handelsbolag och inte anställd? Jag trodde det bara gällde för aktiebolag?

1
Bevaka tråden