Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Testa Opera!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Idag kör ungefär 1% av alla världens internet användare webbläsaren Opera. Det är en norsk webbläsare som var ett projekt för norska Telenor. Webbläsaren är populär för att den ofta är först med nya funktioner, tillexempel flikar.

Jag gör inte reklam men vill uppmana till att testa Opera, det är lika gratis precis som alla andra webbläsare. Funktioner som inbyggd E-post, ett väldesignat användargränssnitt annars mycket vad de andra webbläsarna har. Motorn som Opera bygger på är väldigt snabb och Opera läser webbsidor väldigt snabbt och smidigt.

Opera finns till Windows, Mac, Linux mm. Dessutom finns Opera till Nintendo Wii och Nintendo DS (DS versionen funkar faktiskt riktigt bra! men säljs inte längre). Som mobilwebbläsare (Opera mini) var det den mest populära innan Safari (iPhone) kom, då webbsidorna lästes väldigt snabbt då först en dator läste av koden.

Dragonfly är en ny funktion som hjälper utvecklare att kolla hur webbsidan beter sig direkt i Opera.

Nackdelen med att använda Opera är Webbläsaren inte stöds då det bara är 1% som använder Opera. Det går dock att "maskera" Opera till att utge sig för att vara en annan webbläsare, då slipper du felmeddelanden om att webbläsaren inte stödjs

Så jag hoppas att fler testar hur bra webbläsaren är, men glöm inte att ha en version av Safari och Firefox redo om något skulle krångla!

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2008-08-15 20:36

Det är säkert en trevlig webbläsare, men på vilket sätt är detta inte reklam?

Jag vill antyda att jag inte jobbar för Opera, utan mina intressen ligger i att få folk att testa och säga sin bedömning av läsaren.

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2008-08-15 22:03

Aight.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-08-15 22:30

Jag har provat Opera ett flertal gånger men aldrig riktigt fastnat för den, då har Firefox alltid passat mig bättre.

Däremot tycker jag att den fungerar riktigt bra på Wii, men desto sämre på Nintendo DS, där minnet alltid tar slut och allting tar evigheter att ladda ner. Köpte den när det var en ny produkt och kostade mig nästan 500kr.

Att det är en väldigt bra webbläsare för mobiltelefoner håller jag med om, på icke-iPhone-telefoner.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-08-16 08:00

Om jag ville ha en webläsare med en massa illa fungerande klienter - då hade jag valt Opera.

Fungerar bittorent-klienten lika dåligt som tidigare?
Saknar IRC-klienten fortfarande "ignore" och andra funktioner?

Om jag ville ha en webläsare med illa fungerande klienter som saknar grundläggande, funktioner som du hittar hos konkurrenterna - då hade jag valt Opera.

Saknar e-postprogrammet forfarande HTML-stöd?

Om jag ville ha en webläsare med ett annorlunda utseende som krånglar till mitt användande - då hade jag valt Opera.

Ligger tabbarna fortfarande i mitten och är det fortfarande lika svårt att få till ett vettigt utseende (nej, jag köper inte argumentet att du snabbt och enkelt kan flytta runt saker - det fungerar bara i teorin)?

När Opera sedan släppte en mobil version där det tog fem klick för att få upp favoriterna gav jag upp. Då insåg jag att jag hade att göra med utvecklare som faktiskt inte förstod vad som är viktigt i en liten, handburen enhet.

Opera hade 5-6% av marknaden för bara några år sedan. Numera ligger på på under 1% och det finns skäll till det. Användarna vill inte ha en så avvikande webläsare. Användarna vill inte ha en massa halvtaskiga klienter i ett klumpigt programpaket.

1
Bevaka tråden