Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny MacBook Air inom kort

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-15 07:47

Detta må jag säga låter riktigt intressant:

Rykte: Ny Macbook Air inom kort - MacWorld
MacBook Air Revision Imminent, Penryn, More Power | PhoneNews.com

"Det har varit förvånansvärt få rykten om nästa modell av Macbook Air. Men enligt PhoneNews ska en uppgradering vara nära förestående, kanske redan inom några veckor."

"Någon prisuppgift nämns inte i rapporten, men en prissänkning låter inte helt otrolig."

Samt info från Macrumors.com

"PhoneNews claims that Apple is preparing to release a new version of the MacBook Air imminently.

The external design is to remain the same, but the new MacBook Air is said to incorporate a new Penryn-class processor "from 2.0GHz and potentially beyond". To compensate, Apple will be including a higher capacity battery.
In fact, the new revision of the MacBook Air will draw it much more in-line with the current MacBook internals. Expect to see SSD prices in-line with the current revision, however the hard drive version of the MacBook Air will likely be upgraded to 120 GB, and optionally 160 GB, due to falling prices for 1.8-inch hard drives.

PhoneNews is not a typical source of Apple rumors, but appears to have a reasonably good reputation.

The timeframe for such an update is also reasonable with earlier reports indicating that Intel was planning on a Penryn update to the custom MacBook Air processor. Several readers, however, had hoped that Apple would simply choose to utilize the more power-efficient chips at the same processor speeds in order to extend battery life."

Apple to Update MacBook Air to Penryn Soon? - Mac Rumors

då uppdateras nog alla macbooks samtidigt, men kommer MBA att ändras något utseendemässigt?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-15 08:19
Ursprungligen av _react_:

då uppdateras nog alla macbooks samtidigt, men kommer MBA att ändras något utseendemässigt?

Verkar inte som det allefall "The external design is to remain the same"

Nu ökar ju ha begäret ännu mer

Kommer inte MacBook Air bli ännu varmare med en icke-low-voltage processor? Just värmeutvecklingen har väl varit en av dom stora problemen med MacBook Air såvitt jag har förstått.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-15 08:54
Ursprungligen av Björnström:

Kommer inte MacBook Air bli ännu varmare med en icke-low-voltage processor? Just värmeutvecklingen har väl varit en av dom stora problemen med MacBook Air såvitt jag har förstått.

Det har du rätt i men man tycker nu vid detta byte av processor att dem ska fixa till värmen så det inte blir strul med den igen

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-08-15 10:56

Jag har för mig att problemet med hårddisken i MBA var att alla diskar större än 80GB var för tjocka för att få plats. Jag vet inte om det har kommit nya tunnare, men annars har ju Apple omdesignat "inredningen" också.
Att stoppa icke-LV-propp i MBA låter farligt, den blir ju som sagt redan rejält varm ibland.
Jag vet inte om detta låter som helt övertygande info...

Ursprungligen av bollman:

Jag har för mig att problemet med hårddisken i MBA var att alla diskar större än 80GB var för tjocka för att få plats. Jag vet inte om det har kommit nya tunnare, men annars har ju Apple omdesignat "inredningen" också.
Att stoppa icke-LV-propp i MBA låter farligt, den blir ju som sagt redan rejält varm ibland.
Jag vet inte om detta låter som helt övertygande info...

Hm... traditionell HD, varmare CPU och samma kylning... låter inte som en bra idé!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-15 15:03

Pjah då kanske man skall vänta endå då, jag är lite sugen på en MBA, men tänkte endå vänta till oktober då Apple redan sjävla sagt att det kommer nya saker i september..

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-15 15:05
Ursprungligen av ntity:

Pjah då kanske man skall vänta endå då, jag är lite sugen på en MBA, men tänkte endå vänta till oktober då Apple redan sjävla sagt att det kommer nya saker i september..

Känner som dig, hoppas bara denna MBA relase är stabilare än den första

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-15 16:31
Ursprungligen av ntity:

Pjah då kanske man skall vänta endå då, jag är lite sugen på en MBA, men tänkte endå vänta till oktober då Apple redan sjävla sagt att det kommer nya saker i september..

Har du någon källa till det där?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-15 16:57
Ursprungligen av pesc:

Har du någon källa till det där?

ntity menar nog detta specialevent som det pratas om som går av stapeln i september
http://www.99.se/aktuella-rykten/248404-appleinsider-special-event-i-september-2008-a.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-15 17:04
Ursprungligen av Insane:

ntity menar nog detta specialevent som det pratas om som går av stapeln i september
http://www.99.se/aktuella-rykten/248404-appleinsider-special-event-i-september-2008-a.html

Visste jag inte ens om att det var planerat, om det nu är planerat verkligen och ingen som bara känner att de måste hitta på för att de inte varit i pressen nog på senaste..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-15 16:58
Ursprungligen av pesc:

Har du någon källa till det där?

Apple sa det på sitt telefonmöte där de redovisar vinst etc för kvartalet, för att vara specifik så är det under kvartal 4 som de sa att de nya prylarna skulle komma men ingen lanserar nya saker i nov, dec eftersom de är för sent för Jul då så är det ju bara sep, okt kvar att välja på..

Det finns även vissa spekulationer på att de mörkar utveckling och tillverkningskostnader för saker som kommer att lanseras under Macworld Expo '09 men de har inte sagt det andra år som de kommuit nya saker då så tror inte på det riktigt..

Ursprungligen av Insane:

"... Several readers, however, had hoped that Apple would simply choose to utilize the more power-efficient chips at the same processor speeds in order to extend battery life."

kom ihåg att penryn är ett 45nm-chip. (jmf 65nm)
förmodligen kommer en framtida 2.0GHz-air gå svalare än nuvarande 1.8GHz. (vilket verkligen skulle behövas...)

Det bästa skulle ju vara en prissänkning, just för att det praktiska området är en resedator.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-15 19:54
Ursprungligen av Felix.Thalen:

Det bästa skulle ju vara en prissänkning, just för att det praktiska området är en resedator.

Mycket möjligt att det kommer med, men eftersom apples representant varnade för att det kunde bli lägre vinst i kvartal 4 eftersom "det är högre kostnader på nylanserade produkter" (löst översatt från eng.. ) så är det väll inte kanske det som de planerar först och främst, men den som lever får se..

Detta var ju just typiskt. Skolan har precis beställt en MBA till mig, så får man reda på att det kommer ut en ny:(

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-15 23:29
Ursprungligen av JohnieWebdesign:

Detta var ju just typiskt. Skolan har precis beställt en MBA till mig, så får man reda på att det kommer ut en ny:(

Allt är spekuleringar, precis som vanligt.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-08-17 22:15
Ursprungligen av JohnieWebdesign:

Detta var ju just typiskt. Skolan har precis beställt en MBA till mig, så får man reda på att det kommer ut en ny:(

Hur gick det till!?

Ursprungligen av fedi-93:

Hur gick det till!?

Vad? Skulle du vilja förtydliga den frågan lite?

Edit:
Har rensat bort några inlägg som inte hade någonting med ämnet att göra.
Se forumreglerna: "Forumet är inte en chat..." och "Inlägg som saknar relevans..."

Svaret på din fråga fedi-93 är väl att skolan var tvungen att beställa sina datorer så de kan komma i tid till skolstarten. Men då missar man en ev ny MBA. Fast så är det hela tiden. Jag har bara haft Mac-datorer sedan dec-07 men varit med om flera förändringar.
Ang värmen så tycker inte jag att det är så besvärande iaf inte på min Air. Du (och de andra som har Air) kommer att ha skolans fräckaste dator ! Du får börja ta betalt av dom som vill ta på den.:)

  • Oregistrerad
  • 2008-08-27 21:46

Varför har den intregrerat grafikkort? Varför har den inte separat? Trodde det var en prestandamaskin?

Vilka spel klarar Intel GMA X3100 chippet av?

Klarar det:

BF2
Doom 3
FarCry
HL2
Quake 4
Call Of Duty 4

....utan att köra allt på low? Klarar den typ medium eller kanske till och med high? Med max ramminne alltså?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-27 22:08
Ursprungligen av Elajtenworld:

Varför har den intregrerat grafikkort? Varför har den inte separat? Trodde det var en prestandamaskin?

Vilka spel klarar Intel GMA X3100 chippet av?

Klarar det:

BF2
Doom 3
FarCry
HL2
Quake 4
Call Of Duty 4

....utan att köra allt på low? Klarar den typ medium eller kanske till och med high? Med max ramminne alltså?

nej det är inte en prestandamaskin, nej den är inte tänkt för spel, nej den klarar inga av de spelen då de ej fungerar i OS X och sist men inte minst nej, det går inte att uttöka mängden ram i MBAn..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-27 23:01
Ursprungligen av ntity:

nej det är inte en prestandamaskin, nej den är inte tänkt för spel, nej den klarar inga av de spelen då de ej fungerar i OS X och sist men inte minst nej, det går inte att uttöka mängden ram i MBAn..

Då det inte finns något som hindrar en från att installera Windows på den så går det utan problem att köra spelen han radade upp. Sen vilka grafikinställningar som fungerar bra kan jag tyvärr inte svara på men HL2 ska tydligen funka rätt så hyfsat efter vad jag har hört.

  • Oregistrerad
  • 2008-08-28 19:08
Ursprungligen av Amazon:

Då det inte finns något som hindrar en från att installera Windows på den så går det utan problem att köra spelen han radade upp. Sen vilka grafikinställningar som fungerar bra kan jag tyvärr inte svara på men HL2 ska tydligen funka rätt så hyfsat efter vad jag har hört.

Varför går det inte att utöka mängden ram i maskinerna då?

Ursprungligen av fedi-93:

Hur gick det till!?

http://www.99.se/ibook-macbook-macbook-air/245880-mb-mba-f-r-studier.html

därför att det inte finns några minnesplatser.

- varför finns det inte några minnesplatser?
därför att de inte får plats. (!)

  • Medlem
  • 2008-08-29 16:16

Enligt en säljare jag pratade med i går, så är lagren av MBA i princip slut, lååånga väntetider att räkna med. Hoppas det är långt som till 9:e september.:cool:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-29 21:08
Ursprungligen av gabriela:

därför att det inte finns några minnesplatser.

- varför finns det inte några minnesplatser?
därför att de inte får plats. (!)

Varför får de inte plats?
- För att datorn är så tunn

...

  • Oregistrerad
  • 2008-08-29 23:27
Ursprungligen av doomas:

Varför får de inte plats?
- För att datorn är så tunn

...

varför inte släppa den med 4gb ram istället då? från början.

Bevaka tråden