Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MB vägrar sova (för oljud), Bluetooth-modul trasig

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min MB som jag köpte Nov 2006 har börjat trilska. Igår vägrade den sova utan gjorde en massa oväsen, superdriven startade gång på gång på samma sätt som den låter när datorn bootar eller vaknar upp.

Efter lite efterforskningar fann jag detta:
MacBook - Appledefects
http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=933471

Det stämmer in helt på de problem jag har haft med min dator. Jag ringde min närmaste Apple ÅF och de bad mig komma in med datorn. Jag använder datorn dagligen i tjänsten och att inte ha en dator gör det nästintill omöjligt för mig att jobba. Jag misstänker att BT-modulen eller moderkortet måste bytas vilket kan kosta uppskattningsvis mellan 1500 och 5000 kr, pengar som jag inte anser mig ha nu. Med tanke på hur relativt ny datorn är så blir man rejält förbannad på Apple som inte låter garantin täcka felet. Killen på verkstan lovade kolla och försöka få det på garantin ändå men han kunde inte lova något.

Har någon annan haft samma problem? Erfarenheter?

Du har 3 års garanti på tillverkningsfel.

Ursprungligen av Gilbert 2:

Du har 3 års garanti på tillverkningsfel.

Nej det har han inte däremot har du reklamationsrätt och det är inte samma sak som garanti.

Har du köpt datorn privat eller företag? Då reklamationsrätt endast gäller inte för köp till ett företag

Saxat från Konsumentverket
"Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början."

Ursprungligen av adamsen87:

Nej det har han inte däremot har du reklamationsrätt och det är inte samma sak som garanti.

Har du köpt datorn privat eller företag? Då reklamationsrätt endast gäller inte för köp till ett företag

Saxat från Konsumentverket
"Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början."

Då man bla. kan kräva att:

kräva att felet avhjälps,
kräva omleverans av en ny, felfri vara,
få prisavdrag,
få ersättning för reparation,
häva köpet och få pengar tillbaka,

så kallar jag det garanti.

Konsumentverket/KO - Fel på varan

Jag har köpt den privat. Mina efterforskningar stöder tesen om att det är ett designfel från Apples sida då många haft exakt samma problem. Datorn har inte heller utsattas för våld eller yttre skada utan felet har uppståt av sig självt.

Men då måste du först bevisa att det är ett ursprungligt fel finns flertalet diskussioner på 99mac om det. Så reklamationsrätt ≠ garanti.

http://www.99.se/garantier-service/222101-apple-care-vs-3-rs-reklamationsr-tt-enligt-lag.html

Ursprungligen av solipsist:

Min MB som jag köpte Nov 2006 har börjat trilska. Igår vägrade den sova utan gjorde en massa oväsen, superdriven startade gång på gång på samma sätt som den låter när datorn bootar eller vaknar upp.

det är ett ganska vanligt problem på macbooks (och -pro).
kollar man i systemloggen ser man att någon 'spök-trafik' på usb-porten väcker maskinen.

jag vet inte om det är hådvarufel eller någon drivare som buggar, men pluggar man in något i usb-portarna brukar maskinen kunna sova efter det.

edit:
någon påstår att en fix för detta är att (tillfälligt) slå på schemalagd start/avstängning i energisparar-inställningarna.
Solving Macbook Wake from Sleep issue | Tancredi

Senast redigerat 2008-08-15 14:02
1
Bevaka tråden