Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur spela musiken över nätverket i iTunes utan att behöva kopia till disken?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en PC där jag har min musik och ett nätverk mellan den och min macbook genom en Linksys router. Genom SMB(?) får jag upp en dator i Finder under "DELAT" som heter PC där jag kan se min musik som finns på min PC. Startar jag en musikfil på min PC genom Finder på min macbook spelas den upp utan problem. Nu skulle jag vilja länka en ny spellisa i iTunes till mappen musik på mitt nätverk utan att kopiera över musiken på min macbook. När jag skapar en ny spellista i iTunes och försöker lägga till den utdelade mappen vill iTunes kopiera över alla musikfilerna på min macbook. Hur gör jag för att kunna se musikfilerna i mitt nätverk (den utdelade mappen på min PC) i iTunes och spela dem där över nätverket?

Kort sagt vill jag streama musiken från min PC till min macbook och spela upp den i iTunes.

Låter du iTunes sortera din musik? Stäng av den funktionen och prova lägg till en låt från den delade mappen i ditt bibliotek. När du är klar kan du slå på funktionen igen.

För att fixa en spellista är nog det enklaste om du t.ex. markerar alla låtarna från din PC i iTunes och skriver något i kommentarfältet och sedan gör en smart spellista med enbart låtar med just det i kommentarfältet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-15 15:34

Vad händer om du går in på PC:n via nätverket, skapar en genväg av PC:ns musikmapp, lägger genvägen i iTunes-mappen under musik på din mac? Under inställningar/avancerat så bör du nog kryssa ur "Kopiera filer till mappen iTunes Music...". Annars läggs nog filerna in på macbooken igen. Här tror jag inte det spelar någon roll om du har "Ordna mappen iTunes Music" ikryssad eller inte.

Nu bör iTunes se din PC-mapp som en lokal mapp och kunna visa och spela upp den i biblioteket.

Ett alternativ är att köra Beatport sync, den kan importera iTunes spellistor och musik från olika ställen. (fast den importerar inte i betydelsen gör en kopia och sparar lokalt, för det gör den inte, den bara "accessar" filerna och spelar upp dem...).

1
Bevaka tråden