Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

GPS-program

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-01-16 22:01

Har det släppts nått vettigt program liknande route66 till OS X än?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-17 13:02

GPSNavX www.gpsnavx.com för sjökort

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-17 15:12

RouteBuddy för vägkartor...

  • Medlem
  • 2007-01-17 17:43

tackar! routebuddy får det bli.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-15 11:08

Hej!
Någon som har testat GPSnavX? Hur funkar det jämfört med "vanliga" plottrar?
Har en iBook G4 som står och samlar damm, en tanke var att installera den i min snipa. Hittar inga systemkrav på hemsidan mer än att det kräver 10.3.9...
//Calle

Jag har min gamla TiBook (800 MHZ / 1 GB RAM / Tiger) i min snipa. Kör GPSnavX. Klockrent. Mycket bra. Helnöjd. Slänger upp en GPS/USB-puck på taket genom solluckan :-). Den har magnet och jag sätter den på en bultskalle. Den kostade knappt ett par hundra om jag minns rätt.

GPSnavX lirar med alla bitmapp-kort (vanliga BSB). Jag hade alltså sedan tidigare en massa kort på disken och allt lirar klockrent.

Ursprungligen av Calle_G:

Hej!
Någon som har testat GPSnavX? Hur funkar det jämfört med "vanliga" plottrar?
Har en iBook G4 som står och samlar damm, en tanke var att installera den i min snipa. Hittar inga systemkrav på hemsidan mer än att det kräver 10.3.9...
//Calle

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-15 11:39

MacEnc kör vi i båten. Funkar bra även om det är lite tungt för min iBook G4. Kör med en BT-gps-dongel.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-15 11:57

Tack för svar!
OK, ja det såg ju bra ut, problemet är att jag inte kan installera mer än 10.3 i datorn så det programmet faller, om jag inte hittar en nyare burk dvs
Hur tycker användarvänligheten är på ditt program? Laddar det snabbt, hur är laggen etc? Vad använder du för sjökortslev, hur bra är de?
Hur funkar det med BT-kopplingen? Var köpte du dongel'n?

Många frågor

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-15 12:17

Användarvänligheten är bra tycker jag. Det är ett mycket kompetent program som innehåller många funktioner som AIS, radar, väderinfo osv. När man väl rensat undan alla onödiga fönster och endast har de som behövs kvar (funktionen med transparanta fönster är välbehövd med liten skärm) är det mycket överblickbart.

Funktionern som att lägga in waypoints och rutter funkar som det ska. Bara att peka och klicka.

På min burk, sista revisionen av iBook G4 1 gb ram, är det inga problem för kortet att följa med. Nu har jag iofs bara testat i max 12 knop. När man ska scrolla i korten går det tyvärr segt och det kan vara irriterande. Detta kanske beror på att vi kör med rasterkort som är ganska tunga (läs högupplösta). Med vektorkort borde det gå smidigare, tyvärr verkar det svårt att få tag på.

Korten är exakta kopior på papperskorten och är namngivna på samma sätt. De är välkoordinerade så det är mycket sällsynt att man hittar några fel där.

Vem som har koordinerat dom har jag inte koll på nu.

BT-dongeln köptes på ClasOhlsson för några hundringar. Som sagt har jag inte testat i en snabb båt, men precisionen är mycket bra och det finns inga tendenser till lagg där.

Tyvärr är Transas 3000, det absolut bästa navigationsprogrammet som används i nästan all kommersiell sjöfart, endast tillgängligt för Windows.

Jag tar upp tråden lite här...
Jag har laddat ner MacEnc demo version men jag får inte det att fungera med kartor?? Vad gör jag för fel? Kan bara se en bild utan zoom, Zoomar jag in blir det bara grått...

Tacksam för svar
//Svante

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-03-16 11:21

Vad är skillnaden mellan MacEnc och GpsNavX, någon som har koll?

Är det någon som vet om det finns ett program som cachar google maps kartor så att man kan använda dem offline? En applikation för detta finns för iPhone. Den heter xGPS.

Min tanke är ett litet smidigt program som man bara kan välja ut ett område på google maps, och en detalj nivå som den sedan cachar in. Och att man kan använda det tillsammans med en extern bluetooth gps.

//K

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-12-29 10:27

GpsNavX finns det kartor och sjökort över sverige man kan använda till den? Svarar på frågan själv. http://www.soltek.se/

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-06-10 11:28

Nu har jag börjat rota i detta igen iom en allmän uppfräschning av båten.
Har någon kunskap om hur/om man kan ta GPS-signal och ekolod från en Garmin 420s och in i Mac'en? Skulle vara underbart om det gick iom att den redan sitter i båten.

Ursprungligen av Calle_G:

Nu har jag börjat rota i detta igen iom en allmän uppfräschning av båten.
Har någon kunskap om hur/om man kan ta GPS-signal och ekolod från en Garmin 420s och in i Mac'en? Skulle vara underbart om det gick iom att den redan sitter i båten.

Hej!

Det går!

420s skickar ut både gps- och ekolodssignal via NMEA, jag kollade med Garmin.

Jag kan inte säga exakt hur du ska koppla det, men Gpsnavx som nämnts i tråden kan ta emot NMEA-signaler. Så om du kopplar 421:an till med rätt trådar (det är ju en hel knippe i tillsammans med strömsladden) via en seriell kontakt till usb med någon slags adapter kan du få in data till ett program, exempelvis gpsnavx.

Det finns ju som gratis demo så du kan testa, sedan ligger det på 60 dollars.

Hoppas detta kan vara ett steg på vägen!

Max

Jag kör ju bara GPS i GPSnavX, men ser ju att programmet är förberett att ta emot allt möjligt - t.o.m. vädersatteliter :-D.
Vad jag fattar är det precis lika bra som vilket navprogram som helst till Win. GPSnavX är ett fullstort program och det är inte så unikt egentligen; plotterprogram är inga komplicerade grejer - det är enkel matematik i botten och det grafiska är ju elementärt i sammanhanget. Man ser ju också att navprogram är små - väger lätt - t.ex. GPSnavX väger bara 11 MB (!) och kan nästan allt (kan inte ta in radar-layer tror jag).

FOch här finns en magisk nmea- till usb-sladd. Går säkert att mecka ihop billigare själv.

Marinwebben.se

1
Bevaka tråden