Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kraschad disk i MacBook Pro - hjälp!

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Håller på att börja gråta.

Imorse kraschade min MacBook Pro 15" med intel processor. Hårdisken var hel paj (tillsaken hör att mina föräldrar har fyllt 60 år och har kalas på lördag och den senaste veckan då jag scannat 400 bilder till festen har jag inte gjort en timemachine kopia på....).

Lan-master bytte ut hårdisken på 30 min (riktiga änglar) så nu sitter en 200 GB HD 2,5" SATA i burken. Mitt problem förutom förlorad data som jag hoppas kunna rädda imorgon dyker upp nu. Jag trodde det bara var att stoppa i Leopard skivan som jag köpt och installera allt igen och sen gå till timemachine och återställa datorn.

Nej datorn spottar bara ut skivan efter en stund, testade sedan att stoppa i originalskivan som kom med och det funkar inte heller. Det händer ingenting då. Har testat att starta med all knapp kombinationer jag hittat på olika forum. C, ALT, äpple, ja allt som ska funka om inget annat funkar.... Min DVD enhet har haft problem tidigare men det har alltid gått att köra program genom den och tigerskivan (original startskivan) snurrade fint men inget hände.

Det jag nu undrar är hur jag kan installera ett operativsystem på min burk. Jag sitter nu med en annan dator och har startat upp min i firewire läge. DVS min hårdisk lägger sig på skrivbordet på den andre datorn. Kommer och hittar inga bra lösningar.

Ledsen för denna mindre novell men HELP ME OBI-WAN, YOU ARE MY ONLY HOPE!!!!!

Du måste nog boota upp med skivan, hoppa ur installationen, gå in Skivverktyg som ligger på skivan. Formattera disken som Apple Extended, GUID, ej Skiftlägeskänslig.

troligen är det med GUID som det skiter sig, utan det kan disken ej bli bootbar.

Om du har två datorer, båda med Intel eller båda med PPC (det spelar alltså roll), då kan du ha den ena i Target Mode och då blir den en helt vanlig hårdisk på den andra, och då kan du på den andra poppa i installations DVD och installera Mac OS X på target mode-datorns disk. Sedan är det bara att starta den när installationen är klar.

Du kan dock inte mixa, alltså om datorn i target mode är PPC och den andra är Intel (eller vice versa). Det verkar fungera för installationen görs, men när man startar den så har man installerat ett OS som inte funkar på den. Installeraren kollar nämligen på datorn den körs på vad som skall installeras på disken (PPC eller Intel-versionen av Mac OS X), som den alltid antar kommer att köras på den processor som installeraren körs på just nu.

Edit: Det Goflorp skrev stämmer också, när man formaterar disken sker samma sak, alltså olika saker händer om det är en Intel eller en PPC, formaterat du disken på PPC och försöker installera OS från Intel så blir det fel och fungerar inte. GUID-parametern i Skivverktygs formateringsalternativ syns bara i ena fallet (om det är PPC eller Intel minns jag inte).

Tillägg: Om disken inte är oåterkalleligen paj, så kanske du vet att du kan montera den i en extern låda och sedan försöka kopiera över saker från den?

Tusen tack för hjälpen!!! Lösningen visade ju sig vara enkel när man väl vet hur man gör men det brukar det ju vara. För er som har samma problem så följ Taz-1999 tips. Börja med att formatera hårdisken. Koppla upp datorn som inte funkar i Target-mode. Då får du en hårdisk liggande på skrivbordet den fungerande datorn. Starta sedan tex, leopard skivan Installlera OSX. När du väl kommer till installationsguiden, väljer du din tomma hårdisk som målskiva för installationen. En kaffepaus senare fungerar din tomma hårddisk. Än engång tusen tack för snabba svar och tips!!!!

1
Bevaka tråden