Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Erfarenheter av P800

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-21 00:19

Enligt önskemål kommer här lite omdömen efter ett drygt dygn med Sony Ericsson P800. Fyll gärna på om du också har en.

Storlek. Större och tyngre än de flesta moderna mobiltelefoner, men jämfört med en Palm är den klart mindre. Går utan problem ner i en jeansficka.

Navigering: Hjulet på sidan är rätt smart. Förutom att scrolla och klicka kan man trycka det mot eller från sig för att navigera mellan funktioner (upp/ner/bakåt/framåt/klick). Kräver dock att man har ett bra grepp, så den inte halkar ur handen...

Kompatibilitet: Medföljande program är endast för Windows. Jag har ännu inte lyckats synka den med min Mac, men den hittas via blåtand och jag kan skicka grejer till datorn.

Som PDA: Har alltså inte lyckats synka med Palm Desktop, men den har ungefär samma funktioner som en Palm: Kalender, Kontakter, Anteckningar och Att göra. Ska gå att läsa PDF och Office-filer.
Jag var rädd att den skulle kännas seg, men blev positivt överraskad. Det blir dock en liten irriterande paus ibland när man klickar igång en del saker.
Handstilsigenkänningen funkar ungefär som på Palm (men inte riktigt...), och gillar man inte den kan man klicka upp ett litet tangentbord när det är dags att skriva text.

Som telefon: Jodå, man kan ringa också. Känns lite stor om man håller i luren, men medföljande headset funkar bra, med helt OK ljud.

Kamera: Hade jag kanske valt bort om det gick, men den tar hyfsade bilder i VGA-upplösning.

Batteritid: Om man räknar med att använda den som kamera/mp3-spelare/spelmaskin och dessutom prata i telefon bör man nog skaffa en billaddare. Jag drog nästan ur batteriet på några timmar, men då lekte jag rätt ordentligt...

Spel: Från början finns endast schack och patiens, på CD:n (för Windows) dessutom ett par actionspel.

Webbläsare: Har endast testat att surfa litegrann, och det verkar funka så länge sidorna är någorlunda standardmässiga. En användbar funktion är att man kan zomma ner textstorleken (inte bara i webbläsaren) för att få plats med mer på skärmen. Klart läsbart även i minsta läget.

MP3-spelare: Ingen iPod direkt, men den spelar i alla fall flera olika ljudformat. Minnet är lite snålt tilltaget (14 MB inbyggt, 16 på medföljande MemoryStick Duo) så det blir inte så många låtar. Även här har jag inte lyckats få över nåt från datorn, så hittills har jag bara hört reklamlåten som följer med. Ingen EQ.

Edit: Stavning o språk - Niklas trött. Gonatt!

[ 21 December 2002, 00:24: Meddelandet ändrat av: Niklas ]

Låter ju helt ok...

Habegäret efter en ny lur har vuxit sig starkt på sistone. Har en T39 idag och är förvisso ganska nöjd med den, men det e ju så kul med nya prylar.

En grej som jag är lite fundersam över är "tangentbordslocket" på P800. Det verkar lite plastigt och ser lite billigt ut.
Är det bara jag som inbillar mig eller hur är det egentligen?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-21 19:24

Japp, locket känns lite smäckigt.
Som tur är går det att köra telefonen utan, det följer med en "täckplåt" för "gångjärnen" som man kan sätta dit om man vill vara utan lucka.

Jag blev förstås grymt impad av kameran. Video flyter på bra mycket bättre än "videofunktion" på de flesta digitalkameror.

Ciryon

Nu kan man använda MSN och ICQ på P800. På den här sidan kan man ladda ner..

Hittade en ganska bra test av P800...

Kika här...

  • Medlem
  • 2002-12-25 20:04

jaha har kört lite hårdtestning av min p800 nu
sitter nu uppkopplad via IR

bästa telefonen jag använt, saknar mest en ssh klient

Ja, nu har jag också en Sony Ericsson P800 och jag är riktigt nöjd med den. Är det någon som vet vart man kan hitta program, ringsignaler eller andra roliga saker till den?

Tacksam för alla länktips!

  • Oregistrerad
  • 2002-12-30 13:28

Här är några P800-länkar jag hittat hittills.

My Symbian

Peters Place

Howard Forums

PlayAgain

Epocware

PsiLOC+

Midlet

Firmwareversioner

Tack för recensionen Niklas! Jag har själv varit och klämt på en på Vodafone store och jag är imponerad. Har följt den sedan CeBit i Mars förra året då jag fick tillfälle att testa en fullt fungerande prototyp, och även om det inte har hänt så ofantligt mycket sedan dess så känns den mycket mer solid och snabb i menyerna nu.

Jag tycker du underskattar skrollhjulet på sidan-- sällan har det gått så snabbt från att man tagit upp telefonen ur fickan tills man har ett samtal igång, som när man använder detta hjul. På min T68i är det långa fördröjningar nästan vad man än gör jämfört med P800n. Det är inte så farligt en eller två gånger, men om man ringer ofta så kan det vara störande att behöva vänta på en så simpel sak som att en meny ska visa sig.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-23 13:11

enligt ericsson kan det komma en uppdatering till P800 redan nästa vecka (v. 5)
min blåtandsfunktion e inte riktigt hundra, så jag skall "flasha om den" som dom säger i branschen

Ja SE sa att det skulle komme en i början av veckan, tar ca 1 timma att uppgradera en P800. Det är 4 olika programvaror i den.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Stefan Strandberg:
Ja SE sa att det skulle komme en i början av veckan, tar ca 1 timma att uppgradera en P800. Det är 4 olika programvaror i den.

Jag är också lyckligt utrustad med en P800. Förutom att mikrofonen är lite kass (handsfree fungerar bättre) är den enda nackdelen att storleken gör att folk ibland tror att telefonen är jättegammal. Men vem bryr sig om vad andra tycker? Själv är jag kusligt nöjd! Schack via SMS är t ex en liten godbit som jag nyligen testade mot en P800-kompis, men det finns en massa skojiga och nyttiga saker som verkligen gör telefonen ruggigt bra!

Är det någon som har koll på vart man skaffar uppgraderingen till P800? Jag ringde GEAB och kvinnan i butiken muttrade att jag måste skicka den till SE och att det tar ca en vecka att få tillbaka den. Borde det inte gå att tanka hem en uppgradering via nätet? Eller?

Eftersom du bor i Stockholm, är det bara att förflytta dig till Kungsholmstorg och Signalstyrkan, Lämna in telefonen och ta en promenad i ca. 30 minuter.
Sedan är allt klart. Programvaran kommer endast dom som är servicecenter för SE åt.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: love:
jaha har kört lite hårdtestning av min p800 nu
sitter nu uppkopplad via IR

bästa telefonen jag använt, saknar mest en ssh klient

Ett måste för haxxor Love??....

Jag har precis skaffat en P800 och kör Mac OS 10.2.3
Jag hade sen tidigare en USB 6 in 1 flash reader och det funkar jätte bra att kopiera filer till och från telefonen.
Synkningen är det desto värre med!

Men är det någon som har provat virtual PC och synka med??

[ 28. Januari 2003, 23:37: Meddelandet ändrat av: Crayon_studios ]

Någon som har koll på vart man kan köpa memory stick till P800:n?

Hur rymliga finns? Jag har läst rykten om 1GB memory stick, men det är väl i standardformatet. Det är ju inte vanligt memory stick till P800, utan en lite mindre version av memory stick.

Ursäkta tjatandet av ordet ´memory stick´. Hoppsan.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-29 16:04

Har för mig att det är 128 mb som är största storleken på de små memorysticken.

[ 29. Januari 2003, 16:05: Meddelandet ändrat av: Melker Lindström ]

  • Oregistrerad
  • 2003-01-29 16:08
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Melker Lindström:
Har för mig att det 128 mb som är största storleken på de små memorysticken.

Jag har hört att p800 inte ska klara större än 128, men jag har inte sett någon oficiell info om detta. MS Duo går att göra större i alla fall. 16 Mb:are går att beställa från Japan nu. 64 Mb:are är på gång tror jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-12 20:00

Är sjukt sugen på en P800....

Undrar så här när det har gått en tid sedan släppet över synpunkter på den...?

Ngn som hört ngt nytt ang P800 och iSync...?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-13 02:47
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Stefan Wallström:
Jag har hört att p800 inte ska klara större än 128, men jag har inte sett någon oficiell info om detta. MS Duo går att göra större i alla fall. 16 Mb:are går att beställa från Japan nu. 64 Mb:are är på gång tror jag.

Dustin har 64 MB i sitt sortiment här.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Crayon_studios:
Jag har precis skaffat en P800 och kör Mac OS 10.2.3
Jag hade sen tidigare en USB 6 in 1 flash reader och det funkar jätte bra att kopiera filer till och från telefonen.
Synkningen är det desto värre med!

Men är det någon som har provat virtual PC och synka med??

Funkar fint med VPC 6 och outlook

[ 13. februari 2003, 17:37: Meddelandet ändrat av: cubeuser ]

Har lyckats hitta lite info om varför det inte går att synka en P800 med iSync. iSync gör tydligen synkroniseringen med ex. T68i m.h.a. irMC över Bluetooth. irMC står för Infrared Mobile Communications, se mer här: www.irda.org

Tydligen så stöder inte iSync SyncML, vilket gör att det inte funkar med P800 som stöder SyncML. P800 verkar inte stödja irMC i nuvarande mjukvaran, och därför går det inte.

Kolla denna sida för mer info:

/henrik discussions.info.apple.com ...

Ni som har en P800, kan ni svara på hur en kalenderfil från den ser ut ? Går det att skicka över denna till macen och importera direkt i iCal ?

Det borde ju gå att synka med iCal och adressboken manuellt, förutsatt att filerna är i rätt format (vCal och vCard).

/henrik

Tidningen Säkerhet och Sekretess har testat SonyEricsson P800.

Läs mer här: Sony Ericsson P800 imponerar.

Den här liraren har byggt ett program som iallafall syncar Adressboken med P800. Frågan är om det fungerar...

http://homepage.mac.com/antonioferraioli/

På Versiontracker står det att han har testat med P800, men det framgår inte hur det gick...

Någon som orkar pröva? (eller som redan har testat...)

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2003-02-28 19:40

Finns här fler än jag som har svårigheter att få blåtanden att fungera till P800? Snälla kom med erfarenheter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-09 19:57

Ngn som vet ngr "sköna" sidor med logos, themes, screensavers och rigsignaler till P800...?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mmi:
Ngn som vet ngr "sköna" sidor med logos, themes, screensavers och rigsignaler till P800...?

Jadå, kolla in den här tråden.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2003-03-18 15:39

Något ni 800ägare kan gotta er åt.

macnyt

1
Bevaka tråden