Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Otroligt jobbigt problem med min MacBook Pro

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har varit Mac-trogen i snart fyra år (tror jag det är, om inte än mer) men nu har något hemskt börja inträffa på min söta, lilla Macbook PRO som tar så fruktansvärt mycket på mitt annars ganska stora tålamod - jag orkar inte mer. Jag är så van att allt bara fungerar, utan några krångliga inställningar, i den värld där Macintosh härskar.

Problemet uppkom för några dagar sedan. Undertecknad skulle gå in i Itunes, men det gick inte. Det tog en jäkla tid. Den här som symbolen som så oftar kommer upp när datorn jobbar dök upp, och den bara stod där. Tuggade på. Ingenting hände. Jag försökte tvångsavsluta programmet, men det gick inte. När jag öppnade upp tvångsavslutamenyn under äpplet så frös datorn i tjugo minuter, och tills slut gav jag upp. Bara sådär. Därefter blev jag tvungen att trycka på strömbrytaren (vilket jag typ har gjort sju, åtta gånger det senaste dygnet - går datorn sönder om man gör det för mycket?) för att få liv i burken igen.

Ibland frys också bara en del av den övre menyn, typ vid Airport-mätaren och Volymen. Då kommer ikonen som visar att datorn jobbar upp när jag drar musen inom detta området, men överallt annars så kan jag trycka och klicka med musen utan några som helst problem. En tillfällig låsning. Men trycker jag på något annat så kommer jag inte in i programmet (LÄS: program), utan den bara står och tuggar.

Nu har jag formaterat om datorn sedan några timmar tilblaka, men problemet är fortfarande kvar. Nu är är datorn med inställningar från SCRATCH, dvs. bara de nödvändigaste programmen inlagda, men det är fortfarande samma irriterande problem som jag hade innan formateringen, vilket tyder på att det är hårdvarafel och inte mjukvara? Vid minsta lilla ansträngning så stannar datorn i flertalet minuter och jag kan inget göra - jag blir tvungen att hålla in strömavbytaren. Har testat Apple Hardware-test, men inget fel där. Dock tror jag det är något fufens med hårddisken då Inderxering tog typ 30-40 minuter en gång jag startade datorn, vilket är lång tid jämförelsevis med de andra gångerna som tar 40, 50 sekunder. Dessutom hör jag typ ett klickljud från hårddisken med intervaller 30, 40 sekunder, men det kanske har varit där hela tiden, och det är först nu som jag lägger märke till det, i denna tystnad och avsaknad av glädje? Vem vet.

Tycker ni jag skall traska iväg med datorn till något serviceställe här i huvudstaden, och lämna in den för en kontroll (garantin finns fortfarande kvar)? Det är ju ett ganska svårt problem att upptäcka eftersom det dyker efter en stund, men ack så jobbigt det är när det väl är framme. Usch.

Senast redigerat 2008-08-13 23:53

Ja.

Tror hårddisken håller på att gå åt fanders.
Hade nyss också en hårddiskkrasch på min MBP och den var otroligt seg innan det väl sa pang.
Du borde lämna in den Lyck till!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-08-12 01:31

Det där låter som ett hårdvaru problem - Apple är inte imuna mot hårdvaru fel, oddsen är så gott som lika stor för den sortens problem ovasätt tillverkare. Jag säger också lämna in den på reparation

Rekommenderar att du ringer Apple först om du har garanti kvar, alltid smidigare att ha ett ärendenummer ifrån dem när du kommer till någon servicebutik. Dessutom kanske tech support på Apple kan hjälpa dig med att testa något ytterligare innan ni konstaterar att den behöver lämnas in.

Det låter precis som när min hårddisk kraschade i December 2007. Se till att ha backup och byt hårddisken. Klickandet är tecken på att din disk håller på att dö.

Med all sannolikhet är det som de andra redan sagt så att din hårddisk är på väg att ge upp. Du får se det från den positiva sidan och tänka att din MBP kommer att funka ännu bättre efter att ha installerat en ny, snabb, fräsch hårddisk.

Om du har möjlighet - betala lite extra och installera en 7200rpm disk

Ursprungligen av Björnström:

Om du har möjlighet - betala lite extra och installera en 7200rpm disk

...eller den snabbaste (5400RPM);

2.5" Hard Drive Charts - Tom's Hardware

Det finns två sorters personer i världen, de som gör backup och de som ännu inte råkat ut för någon av de olika situationer som betyder att man förlorar alla sina viktiga data.

Förslag: Om du bara är en smula händig kan du beställa en ny disk själv och stoppa in den i datorn och köpa en extern låda som kan hålla den gamla disken. Då kan du ansluta den gamla disken till datorn och använda den så länge den håller. Detta kostar dig bara en tusenlapp eller två och ger dig därmed en extra disk att göra backup till. Det finns lådor för små diskar för bärbara datorer. WEBHALLEN.com har tex allt du behöver.

Jo, klickandet betyder att disken är på väg att dö, inte att den varit "förkyld" och strax är bra igen.

Eller snärtigare formulerat: De som förlorat data och de som ännu inte förlorat data...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-13 19:07

Att den bara klckar ibland kan du beskriva som ett intermittent problem. Det var likdant för mig och MacRent bytte disk utan problem.

Hm, jag får väl ta och traska iväg med den till något närliggande servicestället för undersökning. Det värsta som kan inträffa är att jag får betala 3-400 kr i "undersökningskostnad" eller vad man kallar det, om det inte visar sig vara något fel. Och då får jag dessutom ett bra kvitto på att inget är fel.

Bra där. Eller nåt.

Ursprungligen av ratorinak1:

Hm, jag får väl ta och traska iväg med den till något närliggande servicestället för undersökning. Det värsta som kan inträffa är att jag får betala 3-400 kr i "undersökningskostnad" eller vad man kallar det, om det inte visar sig vara något fel. Och då får jag dessutom ett bra kvitto på att inget är fel.

Bra där. Eller nåt.

Din hårddisk är med all sannorlikhet på väg att rasa. Gör en backup på de filer som du vill spara OMEDELBART, om en timma kan det vara försent. Vänd dig redan imorgon till en data-verkstad,de kan testa disken och få svart på vitt om diskens status. Idag är man inget unikum om man har haft en hårddiskkrasch, snarare vardagsmat. Oavsett om du har garanti eller ej så kostar inte en ny hårddisk särskilt mycket, det är därför det är vanligt med krascher.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-13 20:58

ratorinak1 > Om du inte har en backup redan innan så kan din disk lägga av när som helst. Känner att det är en lite avslappnad ton i den här tråden som kanske invaggar dig i ett lugn. Du tävlar mot klockan, disken blir bara värre och kan om du har otur göra det svårare och svårare att kopiera över dina saker för varje minut extra du använder din dator
!
Alltså, vill du ha kvar dina saker så stänger du av datorn och springer, inte traskar, och köper en backupdisk.

Tillägg: ser nu att du formaterat den och därför har en full backup på dina saker. Därav den avslappnade tonen antar jag.

Senast redigerat 2008-08-13 22:50

Varför testa disken och undersöka datorn alls? Datorn uppvisar alla symptom på vad läget är, så det är liksom inget att åtgärda. Det är bara att byta disken direkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-13 22:48
Ursprungligen av Taz_1999:

Varför testa disken och undersöka datorn alls? Datorn uppvisar alla symptom på vad läget är, så det är liksom inget att åtgärda. Det är bara att byta disken direkt.

Precis. Risken finns alltid att man råkar ut för något spån som kör igenom hela disken med något disk-intensivt program innan de tagit backup. Börjar disken klicka, ta backup DIREKT. 9 fall av 10 är den på väg att dö. Dyrt blir det också att få tillbaka sakerna.

  • Medlem
  • 2008-08-13 23:28

Hade också ett klickande i min HD (MBP) för en tid sedan. Körde en lagning med Skivverktyg från en annan maskin som fixade något med "huvudet" (kommer inte ihåg vad). Sedan dess är det borta. Har en kollega som säger sig råkat ut för samma sak för ca 1 år sedan och fixade det med Skivverktyg, den snurrar på.

Ursprungligen av palb:

Hade också ett klickande i min HD (MBP) för en tid sedan. Körde en lagning med Skivverktyg från en annan maskin som fixade något med "huvudet" (kommer inte ihåg vad). Sedan dess är det borta. Har en kollega som säger sig råkat ut för samma sak för ca 1 år sedan och fixade det med Skivverktyg, den snurrar på.

Gjorde dessa kontroller, men klicket hör man fortfarande. Grejen, som jag skrev tidigare, är att jag undrar vilket typ av klick det egentligen är: en hårddisk som är på väg att dö, eller något som symboliserar att den jobbar febrilt. Eller är KLICK (ordet och ljudet) en stor fara?

En sista (jag lovar!) kontroll med er som har haft samma problem som jag upplever i skrivande stund: alltså det hörs *KLICK*, sedan jobbar den typ hårt (inte ljudmässigt, men man hör att den jobbar) i 30 sekunder, och sedan det underbara klicket igen. Klick. Klick. Klick. Det låter som om hårddisken låser sig för någon sekund, för att sedan återvända till normalt läge och påbörja arbetet. Sjukt svår att beskriva. Men givetvis en mycket hemsk, och påfrestande känsla.

Senast redigerat 2008-08-13 23:58

För ett halvår sedan behövde jag ha en större HDD till min MBP. Jag köpte en Freecom ToughDrive Pro 320 BG - med USB-snöre. Jag gör backuper en gång i månaden och ville göra det på ett enkelt sätt och då PCMCIA-slotten är borta på MBP kommer USB-porten till pass. Först en koll med skivverktyg, en städning med iDefreg och så en backup med SuperDuper (som gör yttre HDD bootbar). Double Desktop får man lägga över för hand. Efter kopieringen ut med disken ur Freecom-höljet (lätt), av med locket på MBP och så byter man disk. Bägge diskarna är SATA-diskar - går att kolla på nätet. Sedan kan du lägga den krånglande HDD på hyllan och köpa en bra HDD för backup. Finessen med Freecom är att om du tappar din backup i golvet (lätt hänt) skyddar höljet ett fall på upp till 2m. En ny HDD behöver plockas in i det gamla höljet för att ha en fräsch HDD att göra backup på. Det är en fördel om inte tummen sitter mitt i handen ...
När du meckar något ska det inte synas att du har varit "på plats" förutom att du har åtgärdat ett fel. En bra verktygssats är 30-8546 hos "Classe i sjön". En riktig bit har du när verktyget går in i skruven (i sidan på Macen ex.vis) och biten sitter kvar i horisontellt läge om du släpper den. Då har du hittat rätt bit och slipper få förstörda skruvar. Ha en liten ask för alla skruvar då du jobbar, så slipper du att svära ...

Förr - kanske inte gäller längre - så fanns det en och annan dåligt spår/sektor på någon skiva på hårddisken - och på spår 0 (längst in) fanns inte bara en lista på var filer ligger på disken/diskarna utan också en hopptabell för de dåliga ställena på disken/diskarna. Om något nytt ställe blev dåligt så hoppade läshuvudet mellan det dåliga stället och spår 0, fram och tillbaka för att kolla, genom filens checksumma kan datorn ibland räkna ut vad som blev fel och gå vidare (och det tar tid!). En omformatering med ny hopptabell var ett sätt att komma runt problemet - tills allt fler delar av disken la av. Ett "hoppande" och klickande var en signal på att disken höll på att "rasa". Det finns säkert andra orsaker till varför läsarmen går som en "vindrutetorkare" i håddisken. Oavsett - gör backup omedelbart - chansa inte!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-14 11:15

palb > Man kan inte fixa click of death med Skivverktyg. Är det ett mekaniskt fel så är det. Kanske är olika sorters klick vi pratar om.

  • Medlem
  • 2008-08-14 12:21
Ursprungligen av acke:

palb > Man kan inte fixa click of death med Skivverktyg. Är det ett mekaniskt fel så är det. Kanske är olika sorters klick vi pratar om.

Det har du kanske rätt i. Skivverktyg sa dock att det var ett fel på HD, och att den lagade det – något med "-huvudet", kanske den del som läser datan, jag vet inte. Sedan dess klickar det inte. Men jag vet inte om det var ett "click of death" som du säger. Men klickade gjorde det absolut. Och HD var det säkert när Skivverktyget säger så. Som sagt, min kollega, som är väldigt insatt i HD-ar, upplevde samma sak, gjorde samma sak, och Skivverktyg sa samma sak, han lagade lagade det med samma, och den har nu gått 1 år.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-14 17:57
Ursprungligen av palb:

Det har du kanske rätt i. Skivverktyg sa dock att det var ett fel på HD, och att den lagade det – något med "-huvudet", kanske den del som läser datan, jag vet inte. Sedan dess klickar det inte. Men jag vet inte om det var ett "click of death" som du säger. Men klickade gjorde det absolut. Och HD var det säkert när Skivverktyget säger så. Som sagt, min kollega, som är väldigt insatt i HD-ar, upplevde samma sak, gjorde samma sak, och Skivverktyg sa samma sak, han lagade lagade det med samma, och den har nu gått 1 år.

Vad jag kortfattat skulle kunna tänka mig är att Skivverktyg upptäckte, märkte upp och flyttade bort filer som låg på dåliga delar på hårddisken. Klicken uppkommer ofta när disken försöker läsa från de delarna. Oftast brukar inte Skivverktyg kunna klara av detta.

"huvudet" tror jag är Volume headern, den delen av filsystemet som håller koll på ledigt utrymme, antal filer och volumnamn. En viktig del alltså.

  • Medlem
  • 2008-08-14 19:10
Ursprungligen av acke:

Vad jag kortfattat skulle kunna tänka mig är att Skivverktyg upptäckte, märkte upp och flyttade bort filer som låg på dåliga delar på hårddisken. Klicken uppkommer ofta när disken försöker läsa från de delarna. Oftast brukar inte Skivverktyg kunna klara av detta.

"huvudet" tror jag är Volume headern, den delen av filsystemet som håller koll på ledigt utrymme, antal filer och volumnamn. En viktig del alltså.

Är det allvarligt eller är det något som kan ske?

1
Bevaka tråden